#اختصاصی_اتاق

 

چگنی/ مدیر عامل شرکت پوشاک زاگرش پوش :

 

هم اکنون سرانه مصرف پارچه هر ایرانی 28 تا 31 مترمربع تخمین زده می شود، با این حساب سالانه به 2 میلیارد و 400 میلیون مترمربع پارچه برای تولید پوشاک نیاز است.

نیمی از مجموع پارچه مورد نیاز از سوی واحدهای نساجی داخلی تولید و بقیه از طریق واردات تامین می‌شود.

به گفته نصراللهی مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت مجموع مصرف کالاهای نساجی و پوشاک 510 هزار تن است که 350 هزار تن آن تولیدات داخلی است.

همچنین مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت از افزایش 18 درصد صادرات و کاهش 38 درصد واردات محصول نساجی، پوشاک، چرم و کفش ، در سال گذشته خبر داده است.

زاگرس پوش به عنوان یکی از تولید کنندگان برند پوشاک در کشور نمونه ای از  تولیدکنندگان موفق است که در مصاحبه ای با رحیم چگنی، مدیر عامل زاگرس پوش پای صحبت های کوتاه وی درخصوص مشکلات صنعت پوشاک و البسه نشستیم:

مهمترین مشکل صنعت پوشاک و معضلات رونق تولید در این حوزه چیست؟

پیش از این با وجود اعمال تحریم‌ها بخش خصوصی از طریق میانبرهای خاص خود جا به جایی ارز را انجام و مواد اولیه مورد نیاز خود را تهیه می‌کرد. امروز با محدودیت‌های فعلی بخش خصوصی حتی نمی‌تواند با ارز آزاد مواد مورد نیاز خود را تهیه کند.

علاوه بر این فقط دولت تمرکز خود را به تامین درآمد از طریق فشار مالیاتی و گمرکات کرده است.

مهمترین مشکلات صنعت نساجی و پوشاک کشور، تامین مواد اولیه و نقدینگی است.

از دیگر مشکلات می توان به بالا بودن نرخ بهره وام‌های بانکی اشاره کرد. مصداق این امر آن است که در حال حاضر بسیاری از تولیدکننده های داخلی با استفاده از وام های بانکی با درصدهای بسیار بالا فعالیت می کنند.

معتقدم تولیدات خوب داخلی ما از برندهای معروف خارجی به مراتب از کیفیت بالاتری برخوردار است اما باید این تولید کننده ها را حمایت کرد و راهکار برای ادامه تولید آنها اندیشید که در غیر اینصورت با شکست مواجه خواهند شد.