به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی لرستان، حشمتالله فلاحت پیشه در جمع فعالان اقتصادی لرستان که در اتاق بازرگانی لرستان برگزار شد با اشاره به اینکه وقتی جنگ اقتصادی است بنده بهعنوان تصمیمگیرنده جمهوری اسلامی باید بدانم درد و مشکل اقتصاد ما چیست؟ به همین دلیل نخستین جلسه کمسیون را در اتاق ایران تشکیل دادیم که نمایندگان استانی همه حضور داشتند.
وی افزود: در قانون برنامه ششم مسئولیتی برای وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران تحت عنوان پیشقراول مناسبات اقتصاد خارجی تعریف شد و یک معاون اقتصادی در تغییر ساختار شکل گرفت که معتقدیم بازندگی جمهوری اسلامی ایران در عرصه مناسبات خارجی ندیدن این قسمت بوده است
ترکیه 22 رایزن اقتصادی در سفارتش در عراق دارد
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: ایران از لحاظ اقتصادی از رقبای خود در کشور عراق عقبافتاده بهطوریکه ترکیه 22 رایزن اقتصادی در سفارتش در عراق دارد که مایک رایزن داریم.
فلاحت پیشه عنوان کرد: جایی که عرصه متعلق به ما بود دیگران آن را گرفتهاند؛ در عرصه اقتصادی باید فعال باشیم که نیستیم.
و ی بیان کرد: به وزارت خارجه نامه نوشتم باید در انتخاب رایزنهای اقتصادی حتماً اتاق بازرگانی را طرف امین بگیرید، کسانی که سابقهدارند میتوانند سرمایهگذاران را به هم وصل و منافع کشور را درک کنند.
در مورد لوایح چهارگانه اولین نظر را از اتاق بازرگانی گرفتیم
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه در مورد لوایح چهارگانه اولین نظر را از اتاق بازرگانی گرفتیم و پای کسانی را به کمیسیون امنیت ملی باز کردیم که تاکنون نبودهاند، مدیران بانکها را آوردیم، آنها اذعان داشتند اگر این لوایح نباشد ما ورشکست میشویم.
وی افزود: وقتی کسانی که دستی بر اقتصاد دارند این حرفها را میگویند دیگر مجبور نیستم توجه کنم به پیامکهایی که به ما میدهند که معلوم نیست از کجا میآید و فحش هم میدهند.
فلاحت پیشه ادامه داد: پای تصمیم مجلس در مورد لوایح چهارگانه هم ایستادهایم، بعدا هم ممکن است کسانی علیه ما کارهایی انجام دهند، به مجلس توهین میکنند، در این مورد به مجلس ظلم شد؛ ۱۴۳ رای، رایهای طلایی بود که باید در تاریخ ثبت شود.
وی اضافه کرد: برای اینکه مسائل برجام پیش نیاید مامور شدیم و یک جلسه غیر علنی گذاشتیم که دو و نیم ساعت طول کشید و بعد وارد صحن علنی شدیم و رای داده شد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در اجلاسیه سوم که مسئولیت گرفتم و به جای آقای بروجردی آمدم، شرایطی پیش آمد و ما مسئولیت گرفتیم، ما در خط ریاست کمیسیونی هم نبودیم.
در ریل چالش نرفتیم
وی یادآور شد: ریلی داشت ما را به سمت چالش و سراشیبی میبرد ما در آن ریل نرفتیم؛ در ریل چالش نرفتیم و به سمت کار رفتیم.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دنیا آمریکا نیست و آمریکا نیز ترامپ نیست، افزود: براساس گزارش آژانس در سلامت برنامه هستهای ایران یک رأی بسیار ارزنده در لاهه گرفتیم که رأیهای دیگر را نیز میتوانیم بگیریم.
وی گفت: بعد از تصویب «سی اف تی» در مجلس، خیلی از مؤسسات مالی که در آمریکا هستند گفتند راه برای ایران بازکنید، ایران کشوری است که در دنیا چراغ مشارکت میدهد و باید مشارکتجویی کنیم و به این معنی است که آمریکا تنها ترامپ نیست.
دو تا از لوایح «اف ای تی اف» مقابله با پولشویی و مقابله با تامین مالی تروریسیم است
وی با اشاره به اینکه در «اف ای تی اف» ۲۰۵ کشور و سازمان عضو آن هستند ،کل اعضای سازمان ملل به ۲۰۰تا نمی رسد، فقط ما و کره شمالی با «اف ای تی اف» ارتباط نداشتیم، اظهار کرد: لوایح «اف ای تی اف» دو تا داخلی است که مقابله با پولشویی و مقابله با تامین مالی تروریسیم است و دو کنوانسیون خارجی پارلمو مقابله با جرایم سازمان یافته و «سی اف تی» را دارد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام مغایرت گرفته برای ما شان قانونی ندارد، نمیتواند مصوبه را به مجلس برگرداند، میتوانیم مشورتی کار کنیم، شورای نگهبان میتواند بگوید این مغایرتها را قبول دارد و بدهد به ما بررسی کنیم.
فلاحت پیشه تصریح کرد: تصویب این لوایح اثر خود را گذاشته است، کسانی که کارشان در حوزه بانکی و اقتصادی است نظرشان این است که به درد کشور می خورد.
وی با تاکید براینکه 28 سفیر اتحادیه اروپایی را در کمیسیون امنیت ملی آوردیم و باهم برنامه کاری نوشتیم که چکار باید بکنیم که در شرایطی که آمریکا علیه ما است کارکنیم، اضافه کرد: معتقدم که باید نظر بخش اقتصادی که اینهمه تکلیف برایش مشخص کردیم را بدانیم و در راستای طرح نجات با رئیس کمیسیون اقتصادی نیز حتماً در جلسه مشترک صحبت خواهم کرد ولی بخشی از کار باید در استان انجام شود.
فلاحتپیشه عنوان کرد: روسای سران سه قوه یکی از تصمیمات اخیری که انجام دادند این بود که اگر در حوزه اجرایی کسی کوتاهی میکند در شرایط حساس اقتصادی امروز که ضربه اقتصادی برای کشور دارد، دادستان باید ورود کند.
حکمرانی خوب الگوی ایجاد حکومت شرقی در مقابل حکومت غربی
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: حکمرانی خوب یعنی دخالت بهینه، یعنی دخالت کنید که کار به سمت خوبی پیش برود، حکمرانی خوب الگوی حکومت شرقی است که در مقابل حکومت غربی ایجاد شده است.
فلاحتپیشه خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که وجود دارد کندیهایی است که وجود دارد، خودمان باید تلاش کنیم این کندیها اثری روی اقتصاد نگذارند؛ در مجلس اتاق ایران جایگاه تصمیمگیری دارد و در موارد مرتبط در صحن علنی و در بودجه و تلفیق اتاق ایران نمایندهاش صحبت میکند و ما نیز سعی میکنیم این جایگاه را تقویت کنیم.
وی گفت: بهشخصه خوشبین هستم و همینکه راه انتحار را نرفتیم با اصلاحات داخل میتوانیم این دوران را پشت سر بگذاریم.
ثبت ديدگاه