عابدین هادی‌نژاد، مدیرکل بازرگانی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، در نشست بررسی توسعه حمل‌ونقل ریلی استان لرستان که در محل اتاق بازرگانی استان برگزار شد، با تأکید بر ضرورت تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی، اظهار داشت: بر اساس اهداف برنامه هفتم توسعه، باید سهم حمل بار از طریق ریل در کشور به ۳۰ درصد افزایش یابد؛ این در حالی است که در حال حاضر این سهم کمتر از ۱۲ درصد است.
به گزارش روابط عمومی اتاق لرستان ؛ وی افزود: توسعه حمل‌ونقل ریلی نه‌تنها به کاهش هزینه‌های لجستیکی منجر می‌شود، بلکه نقشی مهم در ارتقای بهره‌وری، کاهش ترافیک جاده‌ای، و افزایش ایمنی دارد. استان لرستان با قرارگیری در مسیر کریدورهای ترانزیتی شمال جنوب و شرق غرب کشور، از ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به یکی از قطب‌های لجستیکی کشور برخوردار است.
مدیرکل بازرگانی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به برنامه‌ریزی کلان برای سال ۱۴۰۴ گفت: در این سال باید ۵۴ میلیون تُن بار از طریق شبکه ریلی کشور جابه‌جا شود که از این میزان، ۴۶ میلیون تُن سهم حمل‌ونقل داخلی و ۸ میلیون تُن مربوط به بار بین‌المللی خواهد بود. از مجموع بار بین‌المللی، ۴ میلیون تُن ترانزیت، ۲ میلیون تُن صادرات و ۲ میلیون تُن واردات پیش‌بینی شده است.
هادی‌نژاد با اشاره به نقش اداره‌کل لجستیک راه‌آهن در توسعه ظرفیت‌های پشتیبانی، خاطرنشان کرد: این اداره‌کل مسئولیت‌هایی همچون ایجاد خطوط آنتنی، احداث دهکده‌های لجستیکی، و جذب خرده‌بار را بر عهده دارد. همکاری‌هایی نیز با شرکت ملی پست، اپلیکیشن‌های حمل‌ونقل و شرکت‌های لجستیکی برای طراحی مدل‌های نوین ارسال خرده‌بار از طریق ریل در حال پیگیری است.
وی با بیان اینکه سهم خرده‌بار در سیستم حمل‌ونقل کشور بسیار اندک است، افزود: اگر مدل موفقی برای حمل ترکیبی جاده–ریل طراحی و اجرا شود، شاهد افزایش چشمگیر بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها خواهیم بود؛ این موضوع به‌ویژه برای صاحبان صنایع کوچک و متوسط بسیار حائز اهمیت است.
هادی‌نژاد به موضوع نوسازی ناوگان نیز اشاره کرد و گفت: با همکاری بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت صندوق توسعه ملی، فرآیند بازسازی و ارتقاء لکوموتیوها و واگن‌های باری در دستور کار قرار گرفته است. این اقدامات ضمن افزایش ایمنی و سرعت حمل‌ونقل، زمینه را برای رقابت‌پذیری بیشتر ریل در برابر جاده فراهم می‌کند.
مدیرکل بازرگانی راه‌آهن همچنین از ارائه بسته‌های حمایتی به صاحبان بار خبر داد و تصریح کرد: این مشوق‌ها شامل تخفیف‌های تعرفه‌ای، ارائه خدمات درب به درب، کاهش هزینه‌های بارگیری و تخلیه، و تضمین زمان سیر می‌شود که می‌تواند نقش مهمی در ترغیب فعالان اقتصادی برای استفاده از حمل‌ونقل ریلی داشته باشد.
وی در پایان با قدردانی از همراهی استانداری لرستان، اداره‌کل صمت، اتاق بازرگانی و سایر نهادهای استان، خواستار استمرار جلسات هم‌اندیشی و پیگیری‌های جدی برای توسعه زیرساخت‌های ریلی استان شد و ابراز امیدواری کرد که لرستان با جذب سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی، به یکی از پایانه‌های مهم ریلی کشور تبدیل شود.