حسین سلاح‌ورزی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان لرستان و  علی نظری، سرپرست دانشگاه لرستان  تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک دوجانبه، امضا کردند.

شنبه، نهم بهمن‌ماه، در سالن جلسات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان لرستان،  علی نظری، سرپرست دانشگاه لرستان و رئیس سازمان بسیج اساتید استان و  حسین سلاح‌ورزی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان لرستان، تفاهم‌نامه‌ همکاری‌های دوجانبه، به امضای طرفین رسید.

 حسین سلاح‌ورزی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان لرستان از همکاری خوب اعضای هیئت علمی دانشگاه لرستان با اتاق بازرگانی در جهت کمک به کاستن از مشکلات بخش خصوصی استان، تشکر کرد.

  سلاح‌ورزی، تشریح کرد:

۱ـ از گسترش همکاری‌های دوجانبه بین دانشگاه لرستان و اتاق بازرگانی، استقبال می‌کنیم.

۲ـ دانشگاه لرستان به عنوان دانشگاه مادر در استان لرستان مطرح است و ظرفیت‌های گسترده‌ای در زمینه نیروی متخصص دارد.

۳ـ مدیران اجرایی استان باید سیگنال‌های کاملاً درست متناسب با شرایط واقعی استان لرستان به سیاستگذاران کلان کشور، ارسال کنند.

۴ـ لرستان ظرفیت‌های مختلفی دارد اما مهم این است که این ظرفیت‌ها در ارتقای شاخص‌های اقتصادی استان، اثرگذار شوند؛ وگرنه صرف داشتن منابع بدون برنامه‌ریزی برای اثرگذارشدن در ارتقای شاخص‌های اقتصادی استان، برای پیشرفت و توسعه‌یافتگی استان، کفایت نمی‌کند.

۵ـ تقویت و قدرتمند شدن بخش خصوصی استان، لازمه‌ی پیشرفت و توسعه‌ی استان است و بدون قوی شدن این بخش، امکان توسعه‌یافتگی کامل استان فراهم نمی‌شود؛ زیرا دولت‌ها به تنهایی نمی‌توانند با توجه به محدودیت منابع مالی دولت‌ها، تحول اقتصادی در استان ایجاد کنند.

۶ـ لرستان برای تحول اقتصادی، نیازمند سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهاست.

۷ـ دانشکده‌های مختلف دانشگاه لرستان همچون دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی یا دانشکده علوم پایه در بحث‌های مختلف مرتبط با توسعه استان همچون کشاورزی یا بحث فرآوری‌ محصولات، می‌توانند کمک‌های اثرگذاری داشته باشند به شرط آنکه همکاری‌های دوجانبه بین دانشگاه با بخش‌های مختلف خارج از دانشگاه، گسترش یابد.

۸ـ اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یک نهاد واسط بین بخش خصوصی با بخش‌های مختلف حاکمیت است و بایستی ارتباط اتاق با دانشگاه لرستان گسترش یابد تا موضوعاتی همچون بهره‌وری و راندمان کاری ارتقاء پیدا کند.

۹ـ بایستی تحقیقات و پژوهش‌های کاربردی در نظام دانشگاهی استان لرستان گسترش یابد و بنگاه‌های مختلف اقتصادی، تولیدی و دانش‌بنیان از این تحقیقات برای کاهش مشکلات و افزایش کارآیی، استفاده کنند.

 

 

  علی نظری، سرپرست دانشگاه لرستان، نیز در این زمینه، توضیح داد:

۱ـ  باید ارتباط بین اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان لرستان با هیئت‌های اندیشه‌ورز که در دانشگاه تشکیل شده است با رویکرد مسئله‌محوری، افزایش یابد.

۲ـ در بخش‌های مختلفی همچون حقوق تجارت، کشاورزی، صنایع، معادن و کشاورزی، دانشگاه لرستان دارای متخصصان برجسته‌ای است که براساس این تفاهم‌نامه‌های مشترک بایستی، ارتباطات و تعاملات بین دانشگاه لرستان و اتاق بازرگانی برای کاهش مشکلات استان بایستی گسترش یابد.

۳ـ دانشگاه لرستان از گسترش همکاری‌ها و تعاملات و ارتباطات با شرکت‌های دانش‌بنیان استان لرستان استقبال می‌کند تا اقتصاد دانش‌بنیان استان لرستان، تقویت و قوی شود.

۴ـ یکی از رسالت‌های مهم دانشگاه و نظام آموزش عالی، کمک کردن به رفع مشکلات بخش‌های مختلف جامعه براساس ظرفیت‌های هر استانی است.

۵ـ بخش‌های خارج از دانشگاه باید مسائل و مشکلات خود را روی میز متخصصان دانشگاهی قرار بدهند و با مشارکت متخصصان دانشگاهی و دانشگاه‌ها، نظام مسائل آنها،‌راهکارشناسی شده و کاهش یابد.

۶ـ در بخش‌های فرهنگی و اجتماعی همچون فرهنگ کار نیز بایستی با رویکردهای علمی از ظرفیت‌های دانشگاهی استان برای آسیب‌شناسی در این رابطه استفاده شود.

گفتنی است اجرای طرح‌های تحقیقاتی مشترک با هدف افزایش بهره‌وری و افزایش درآمد فعالان اقتصادی استان و برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی با هدف انتقال دانش فنی جهت ایجاد و توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط از جمله بخش‌های مهم این تفاهم‌نامه همکاری مشترک است. 

همچنین، در این جلسه مشترک که دستور کار آن، امضای تفاهم‌نامه‌ مشترک همکاری دوجانبه بود دکتر مصطفی کرم‌پور، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه لرستان و مدیران حوزه کاری ارتباط با جامعه و کارآفرینی دانشگاه لرستان نیز حضور داشتند.