به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی لرستان ، محمد خاکی در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به اینکه اجرای مصوبات از اهمیت زیادی برخوردار است، اظهار کرد: زیرا اگر مصوبات اجرایی نشوند، تلاش و زحمت مدیران دستگاه‌های اجرایی کم اثر خواهد بود .
وی بیان کرد: در جلسه گذشته شش مصوبه استانی و دو مصوبه ملی داشتیم که یکی از مصوبات استانی مشکلات و مسائل نظام صنفی رایانه ای بود که در حال انجام است، درخواست نظام صنفی وصل شدن به شبکه دولت بود.
رئیس اتاق بازرگانی لرستان گفت: تعیین مسوولان بهبود مستمر کسب و کار در دستگاه‌های اجرایی یکی دیگر از مصوبات بود، برخی دستگاه‌های اجرایی نمایندگان خود را معرفی کردند و تعدادی هم معرفی نکردند، تقاضا داریم که بقیه دستگاه‌های ‌اجرایی نمایندگان خود را معرفی کنند.
خاکی بررسی راهکاری توسعه صادرات محصولات لرستان به کشور عراق را از دیگر مصوبات عنوان کرد و افزود: قرار است یک هیئت تجاری اواخر دی ماه یا اوایل بهمن به عراق سفر کنند.

وی با اشاره به اینکه در ابتدای هر جلسه شورا به یکی از مشکلات عمومی فراروی فعالان اقتصادی پرداخته میشود عنوان کرد یکی از مشکلات ملی ناترازی انرژی بوده گفت: این مشکل را در جلسات قبل هم مطرح کردیم، اثر ناترازی انرژی را در اقتصاد می‌بینیم.
رئیس اتاق بازرگانی لرستان خاطر نشان کرد: اگر به هشدارهای بخش خصوصی توجه نشود، اثرش کاملا ملموس و عامل زمان تعیین کننده خواهد بود و اثر آنها بر اقتصاد پدیدار خواهد شد
خاکی به تعهدات ارزی هم اشاره کرد و گفت: ما از بانک مرکزی اصلاح شیوه تعهدات ارزی را در خواست کردیم اما اصلاح نشد و اثر آن الان مشخص شده که متاسفانه تراز تجاری ما منفی شده .
به گفته وی در شش ماه اول سال ۶ میلیارد دلار کسری داشتیم و تا پایان آبان ماه این رقم به ده میلیارد دلار رسیده است و اگر دولت همت به خرج ندهد صادرات غیر نفتی کاهش پیدا می‌کند.
رئیس اتاق بازرگانی لرستان گفت: موضوع بعد که سال آینده اثر خود را نشان می‌دهد،افزایش فشار مالیاتی به بخش خصوصی است، دولت مجبور است برای تامین هزینه‌های خود علاوه بر درآمدهای نفتی افزایش مالیات را دنبال کند ، ما هم می‌پذیریم رشد مالیاتی را اما به شرطی که وصول عادلانه باشد.
خاکی با بیان اینکه ظرف دوازده سال گذشته درآمد مالیاتی ۲۱ برابر شده است آن هم در شرایطی که وضعیت اقتصادی کشور به سامان نیست، افزود: ظرف چند سال اخیر درآمد مالیاتی از درآمدهای نفتی پیشی گرفته است، سال گذشته درآمدهای مالیاتی ۴۷۰ هزار میلیارد تومان بود در حالی که سال ۱۴۰۰ این رقم ۳۰۵ هزار میلیارد تومان بوده یعنی رشد ۵۴ درصدی.
وی گفت: ۲۹۳ همت درآمدهای مالیاتی از محل درآمد مستقیم و ۱۷۷ درآمد غیر مستقیم و ارزش افزوده بوده است .
رئیس اتاق بازرگانی لرستان با اشاره به اینکه ظرف چند سال اخیر شش میلیون مودی جدید شناسایی شده است، افزود: ده میلیون مودی نیز در مرحله کار پوشه و شناسایی است، یکی از درخواست های فعالان اقتصادی شناسایی مودیان جدید است تا هم فشار بر فعالان اقتصادی گذشته و دارای پرونده کاهش پیدا کند و هم درآمدهای مالیاتی افزایش پیدا کند.
خاکی گفت: آبان ماه امسال لایحه ا‌ی تقدیم مجلس شد که اگر تصویب شود مشکلات فعالان اقتصادی چند برابر می‌شود، چون همه حوزه ها و فعالیت‌های اقتصادی مشمول مالیات می‌شوند.

وی بیان کرد: درآمدهای دولت امسال ۷۴۸ هزار میلیارد تومان برآورد شده که با میزان تحققی که تا پایان آبان ماه داشته حتما تا پایان سال نه تنها صد درصد تحقق پیدا می‌کند بلکه طبق پیش بینی ها ممکن است از صد در صد پیشی بگیرد، این در حالی است که نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد رشد داشته است.

ایشان گفت: طی دو سال اخیر رشد درآمد مالیاتی دو و نیم برابر بوده است.
خاکی گفت: ما مخالف افزایش درآمد مالیاتی نیستیم اما مادامی که مودیان مالیاتی افزایش پیدا نکند، این فشار قطعا باعث اخلال در کسب و کار و فعالیت های اقتصادی می‌شود.
وی به طرح ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی هم اشاره کرد و گفت برای اولین بار اتاق بازرگانی پس از ۲۷ دوره طرح پایش ملی محیط کسب و کار انجام داده است، در همین راستا طرح نظر سنجی از فعالان اقتصادی سراسر کشور در خصوص عملکرد سازمان‌ها، نهادها و دستگاه‌های اجرایی انجام شد.
رئیس اتاق بازرگانی لرستان سهولت در فرآیندهای اداری و سرعت در ارائه خدمات، کیفیت رسیدگی به درخواست‌های قانونی، نحوه رفتار با فعالان اقتصادی و تکریم ارباب رجوع و شفافیت و اطلاع رسانی در زمینه ارائه خدمات را ۴ مولفه این ارزیابی عنوان کرد.

خاکی با اشاره به اینکه پنجمین دوره طرح نظر سنجی تیر ماه و مرداد ماه سال جاری طی ۳۴ روز انجام شد، اظهار کرد: این طرح با مدل‌های مورد تایید سازمان امور استخدامی و شورای عالی اداری و مدل ارزیابی امتیازات متوازن انجام شده است که برش استانی آن در جلسه ارایه گردید.

در ادامه دستور کارهای جلسه مطرح و در مورد آنها بحث‌و مذاکره و تصمیم گیری شد از جمله در خصوص مشکلات مربوط به مرغداران و زنجیره تولید مرغ و پیشنهادات لازم جهت افزایش بهره وری بحث شد.