وزیر اطلاعات در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی لرستان:

سرمایه‌گذاری، امنیت‌آفرین است

وزیر اطلاعات که مهمان ویژه جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی بود، در این جلسه با تاکید بر اینکه نباید امنیت سرمایه‌گذاری را مخدوش کنیم، اظهار داشت: سرمایه‌گذاری، امنیت‌آفرین است.

 

mdj_alavi_seyed_mahmoud.jpg

 

به گزارش روابط عمومی اتاق لرستان؛ سید محمود علوی با اشاره به اینکه اگر اعتبار سرمایه‌گذاران را مخدوش کنیم، کجا می‌توانند سرمایه‌گذاری و فعالیت کنند، گفت: امنیت روانی از پیش‌فرض‌های رشد سرمایه‌گذاری است.

وی با تاکید بر اینکه بازداشت و دستگیری آخرین راهکار است، افزود: امروز رویکرد دستگاه امنیتی کشور، تامین امنیت جانی، مالی و حیثیتی سرمایه‌گذاران است تا به اندک بهانه‌ای اموال‌شان مصادره نشود و این اطمینان را داشته باشند که صاحب اول و آخر سرمایه‌شان هستند.

علوی از سرمایه‌گذاران با عنوان سرداران عرصه‌ی اقتصاد یاد کرد و بیان داشت: اقتصاد مبتنی بر امنیت، باعث رشد فرهنگی و مذهبی هم می‌شود.

وزیر اطلاعات با اشاره به ضرورت وجود امنیت همراه با شادابی، خاطرنشان ساخت: باید به جای برخورد با سرمایه‌گذاری، با موانع سرمایه‌گذاری برخورد کنیم.

سید محمود علوی به ضرورت مبارزه با فساد در کنار برقراری امنیت اشاره کرد و آن را زمینه‌ساز شکوفایی دانست.

وی با تاکید بر اینکه دولت تدبیر و امید موانع را از سر راه سرمایه‌گذاران برمی‌دارد، عنوان کرد: باید دست به دست هم بدهیم و اقتصاد را به پیش ببریم و در این مسیر دولت و ملت تفاوتی با هم ندارند و همه به عنوان فرزندان یک ملت، یک هدف را دنبال می‌کنیم.

 

 

نایب‌رییس اتاق ایران:

تحقق 30 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی دور از دسترس نیست

نایب‌رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران هم در این جلسه اظهار داشت: اگر اشکالات ساختاری برطرف شود و سیاست خارجی هم زمینه‌ی ارتباط و تعامل را با کشورهای مختلف فراهم نماید، تحقق 30 و حتی 50 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی به هیچ عنوان غیرممکن و دور از دسترس نیست.

 

m5tb_photo_۲۰۱۷-۰۸-۳۱_۱۱-۴۹-۴۷.jpg

 

مسعود خوانساری با اشاره به حضور وزیر اطلاعات در جلسه شورای گفتگو گفت: خوشبختانه با حضور جناب آقای علوی، آرامش خوبی بر اقتصاد کشور حاکم شده که باید به واسطه‌ی آن از ایشان قدردانی نماییم.

وی افزود: در اتاق تهران به صورت ویژه پیگیر بحث سرمایه‌گذاری هستیم و اولین استانی که برای این امر به ذهن‌مان رسید، لرستان بود؛ هم به خاطر حضور استاندار پیگیر و کوشای لرستان و هم رییس اتاق بازرگانی این استان که همواره تلاش می‌کنند.

خوانساری با اشاره به اینکه در 38 سال گذشته، متوسط رشد اقتصادی کشور دو و نیم درصد بوده که رشد بسیار پایینی است، عنوان داشت: متاسفانه این رشد تکافوی شرایط امروز کشور را نمی‌کند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با تاکید بر اینکه برای بهبود شرایط اقتصاد کشور نیازمند انجام سالیانه 30 تا 50 میلیارد دلار هستیم، خاطرنشان ساخت: سال گذشته 11 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده بود که تنها 5/1 تا دو میلیارد دلار آن تحقق یافت.

 

v6dk_photo_۲۰۱۷-۰۸-۳۱_۱۱-۴۹-۳۸.jpg

 

مسعود خوانساری از تک‌نرخی کردن و تعیین قیمت ارز، تورم و مشکلات حوزه‌ی بانکی، فساد موجود در همه‌ی ارکان نظام و مشکلات مربوط به اعطای مجوزها به عنوان معضلات بزرگ اقتصادی یاد و تصریح کرد: در یک جمله می‌توان گفت بزرگ بودن دولت معضلی است که فرایند سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی را کُند می‌کند.

وی از ناهماهنگی میان اعضای تیم اقتصادی دولت یازدهم به عنوان یک معضل یاد کرد و افزود: امیدواریم در دولت دوازدهم شاهد این معضل نباشیم.

 

 

رییس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی لرستان:

برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید اختیارات فدرالی به استان‌ها داده شود

رییس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی لرستان با انتقاد از وجود چرخه‌های طولانی‌مدت و فرسایشی میان صندوق توسعه ملی و بانک‌ها، اظهار داشت: برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید اختیارات فدرالی به استان‌ها داده شود.

 

xk4f_bazvand_houshang.jpg

 

هوشنگ بازوند با تاکید بر اینکه اعتقاد داریم اقتصاد مقاومتی کلید، راهبرد و نسخه‌ی شفابخش اقتصاد کشور است، گفت: این در حالی است که متاسفانه برخی قوانین مغایر با اقتصاد مقاومتی هستند که باید برطرف شوند.

وی با تاکید بر اینکه گیرهایی در ساختار دولتی وجود دارد که برای خروج از رکود، اول باید آنها را حل کنیم اظهار داشت: در غیر این صورت رونق اقتصادی امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه از بانک‌های دولتی در استان رضایت داریم، اما بانک‌های خصوصی که ۴۰ درصد منابع را در اختیار دارند، تنها ۱۸ درصد آن را در استان سرمایه‌گذاری کرده‌اند، عنوان داشت: یکی از مشکلات امروز، وثایقی است که بانک‌ها از فعالان اقتصادی طلب می‌کنند.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه گردش کاری بین صندوق توسعه ملی و بانک‌ها شش ماه  طول می‌کشد خاطرنشان ساخت: اگر قرار است از رکود خارج شویم باید به صورت فدرالی اختیاراتی به استان‌ها تفویض کنیم؛ مثلا ما بدون اجازه شورای معادن حتی نمی‌توانیم آب بخوریم.

 

u9yu_photo_۲۰۱۷-۰۸-۳۱_۱۱-۴۹-۵۳.jpg

 

استاندار لرستان با بیان اینکه شهرک پتروشیمی لرستان حدود سه سال است گرفتار بوده تا برود در هیئت دولت مجوز بگیرد و از او عوارض نگیرند گفت: در استان ۴۵۰ کیلومتر خطوط لوله نفت داریم و این در حالی است که هرکاری می‌کنیم مجور ۷۰ هزار بشکه نفت خام را به لرستان نمی‌دهند.

بازوند با تاکید بر  این که خطوط لوله فقط مشکل زیست محیطی و تخریب برای لرستان ایجاد کرده است، گفت: اگر سرمایه‌گذاری با اهلیت در این زمینه وجود دارد به استان معرفی کنید؛ چرا که سه سال است هرکاری می‌کنیم نمی‌توانیم بیش از ۳۰ هزار بشکه نفت خام  برای استان مجوز بگیریم.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه عوارضی که برای ایجاد شهرک‌های خصوصی از بخش خصوصی درخواست می‌شود مانع بزرگی برای انجام سرمایه‌گذاری است اظهار داشت: این در حالی است که چنین مطالباتی از بخش خصوصی درخواست نمی‌شود و این یک بام و دو هواست.

 

نایب‌رییس اتاق ایران:

لرستان بر اساس مساحت و جمعیت، به آنچه استحقاقش بوده، نرسیده است

نایب‌رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: متاسفانه استان لرستان بر اساس مساحت و جمعیت، به آنچه استحقاقش بوده، نرسیده است.

 

xb6v_selahvarzi_hosein.jpg

 

حسین سلاح‌ورزی با تقدیر از خدمات ارزنده‌ی دولت تدبیر و امید در حوزه‌ی اقتصاد اظهار داشت: کنترل تورم سرسام‌آور، توقف تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی، قابل پیش‌بینی شدن اقتصاد کشور و استخراج و احصاء بدهی‌های دولت به بخش خصوصی از جمله دستاوردهای این دولت است.

وی افزود: دولت یازدهم تورم 38 درصدی را به هشت درصد کاهش داد؛ اگرچه علی‌رغم تایید ناظران و تحلیل‌گران و کارشناسان، بعضی‌ها به صورت غیرکارشناسانه این کاهش را غیرواقعی می‌دانند و البته دلایل غیرموجهی برای انکارشان دارند.

سلاح‌ورزی تصریح کرد: در استان لرستان بر اساس بررسی‌های تطبیقی در 50 سال گذشته علی‌رغم اینکه 7/1 درصد مساحت و 2/2 درصد جمعیت کشور را داشته‌ایم، که بر این اساس می‌بایست در میانه‌های جدول استان‌های کشور قرار می‌گرفتیم؛ این در حالی است که لرستان در قسمت‌های پایین جدول قرار گرفته است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی لرستان با تاکید بر اینکه لرستان همواره دو برابر متوسط کشور نرخ بیکاری داشته است، عنوان داشت: خوشبختانه در سال‌های اخیر هم افزایش سرمایه‌گذاری داشته‌ایم، هم نرخ اشتغال‌مان بهبود نسبی پیدا کرده و هم از نظر تولید ناخالص داخلی رشد داشته‌ایم.

حسین سلاح‌ورزی بیان داشت: بر خلاف 50 سال گذشته، در چهار سال اخیر لرستان از نظر شاخص‌های اقتصادی میزان رشد از متوسط کشور بالاتر بوده، با این حال هنوز با نقطه‌ی عادلانه و مطلوب فاصله داریم.

 

s775_photo_۲۰۱۷-۰۸-۳۱_۱۲-۵۱-۵۵_(2).jpg

 

وی افزود: بررسی‌های سطحی نشان می‌دهد سالیانه 5 الی 6 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری لازم است تا لرستان بتواند به مرور جایگاه خودش را با توجه به نسبت جمعیت و مساحتی که در اختیار دارد، به دست بیاورد.

رییس پارلمان بخش خصوصی لرستان با اشاره به نرخ رشد 11 درصدی سال گذشته‌ی کشور گفت: در سال‌های آینده رخ دادن این نرخ غیرممکن است چون بخش قابل توجهی از رشد سال گذشته مربوط به صادرات نفت بود و همچنین باید در نظر داشته باشیم که نرخ تشکیل سرمایه در ایران منفی است.