صبح امروز “سمینار آشنایی با فضای کسب و کار در افغانستان” در سالن اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت استان لرستان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ نایب‌رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد با اشاره به این مسأله گفت: این سمینار در راستای آشنایی هرچه بیشتر تجار و فعالان اقتصادی استان با فضای کسب و کار کشور افغانستان برگزار گردید.

محمد خاکی با اشاره به در پیش بودن سفر سفیر افغانستان در لرستان افزود: علاوه بر حضور سفیر افغانستان به همراه رایزن اقتصادی این کشور در تهران که به دعوت اتاق خرم‌آباد انجام می‌شود، برنامه‌ای هم برای اعزام هیأت تجاری بازاریابی به این کشور در دستور کار داریم.

وی تصریح کرد: بر اساس برنامه‌هایی که اتاق خرم‌آباد در نظر می‌گیرد برآنیم تا پیش از سفر به هر کشور، سمینار آشنایی با فضای کشورهای هدف را برگزار کنیم تا این برنامه‌ها با آگاهی و شناخت کامل فعالان اقتصادی به انجام برسد و نتایج مثبتی به همراه داشته باشد.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد؛ در این همایش عضو اتاق بازرگانی ایران و افغانستان در این سمینار وضعیت کشور متبوع‌اش را از هر نظر مثبت ارزیابی کرد و گفت: افغانستان 4 دهه درگیر بحران بود، اما بعد از 11 سپتامبر 2001 و حضور نیروهای ناتو در این کشور، وضعیت بهبود یافت و در حال حاضر در مسیر مناسبی از توسعه قرار گرفته‌ایم.

محمد حبیب‌اله غلامی با اشاره به اشتراکات ایران و افغانستان اظهار داشت: ایرانی‌ها در افغانستان غریبه نیستند و از جایگاه بسیار خوبی در نزد افغان‌ها برخوردارند که از این امتیاز می‌توان در مسیر توسعه‌ی مناسبات اقتصادی دو کشور به خوبی بهره‌برداری نمود.

عضو اتاق تجارت کابل به مرزهای گسترده‌ی مشترک کشورش با ایران اشاره نمود و گفت: در چند نقطه‌ی مرزی مبادلات تجاری صورت می‌پذیرد که عمده‌ترین‌شان مرز دوقارون است.

غلامی با تأکید بر این‌که در حال حاضر مقصد 60 درصد ترانزیت ایران به افغانستان است، این کشور را مکان مناسبی برای حضور قدرتمندانه‌ی ایرانی‌ها در حوزه‌های مختلف دانست و افزود: متأسفانه به دلایل مختلف اطلاع‌رسانی مناسبی در این مورد صورت نگرفته و بسیاری از فعالان اقتصادی در ایران با پتانسیل بسیار بالایی که در افغانستان وجود دارد، آشنایی ندارند.

وی با اشاره به این موضع مجله‌ی اکونومیست که افغانستان را پایتخت معادن جهان عنوان کرده بود اضافه نمود: محورهای مواصلاتی حمل‌ونقل افغانستان به عنوان اصلی‌ترین عامل زیرساختی توسعه دوباره احیاء شده‌اند و همه چیز برای حضور و نقش پررنگ ایران در بازسازی این کشور مهیاست.

محمد حبیب‌اله غلامی تصریح کرد: با وجود همه‌ی این شرایط متأسفانه تاکنون از سوی ایرانی‌ها رغبت زیادی برای حضور در افغانستان و استفاده‌ از فرصت‌های موجود وجود نداشته است؛ که امیدواریم با ظرفیت‌های بسیار مناسبی که استان لرستان دارد بتوانیم باب ارتباطات تنگاتنگی را باز نماییم.