در جلسه‌ی کمیسیون کشاورزی اتاق خرم‌آباد مطرح شد

نقش گیاه‌پزشکی در تولید محصولات سالم کشاورزی

 

hadipour morteza.jpg

 

اولین جلسه‌ی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد در سال 93 با موضوع “نقش گیاه‌پزشکی در تولید محصولات سالم کشاورزی” در محل این اتاق برگزار گردید.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ در این جلسه رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی خرم‌آباد با اشاره به نقش گیاه‌پزشکی در تولید محصولات سالم، اظهار داشت: گیاه‌پزشکی یکی از ارکان بسیار مهم تولید محصولات کشاورزی است.

مرتضی هادی‌پور با بیان این‌که گیاه‌پزشکی از دو جهت، از ارکان بسیار مهم تولید محصولات کشاورزی است، گفت: اول اینکه اگر مبارزه‌ی صحیح با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز صورت نگیرد، قطعاً تا حدود 30 درصد از نظر کمی و کیفی به محصولات خسارت وارد می‌آید؛ دوم اینکه از یک طرف کشاورز ناگزیر از مبارزه با آفات و بیماری‌هاست و از سوی دیگر جامعه خواهان محصولات مصرفی سالم است.

وی افزود: با توجه اینکه اخیراً طرح تحول نظام سلامت هم در دستور کار قرار گرفته است، وظیفه‌ی خود می‌دانیم که در حیطه‌ی کاری خودمان به این طرح کمک کنیم.

 

jalase (1).jpg

 

هادی‌پور تصریح کرد: با توجه به اینکه در این طرح بیشترین تمرکز بر روی مسأله‌ی درمان است، اگر در حیطه‌ی پیشگیری بتوانیم اهمیت مسأله را گوشزد نماییم، قطعاً با هزینه‌های کم‌تری قادر خواهیم بود دستاوردهای بیشتری داشته باشیم.   

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی خرم‌آباد، گیاه‌پزشکی را در حیطه‌ی پیشگیری بسیار مهم دانست و بیان داشت: پروژه‌های تحقیقاتی در این زمینه بسیار حائز اهمیت است که البته نیاز به توجه و حمایت بیشتر در این زمینه است.

 

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی لرستان:

ستاد تولید محصول سالم تشکیل شده است

 

javadi majid.jpg

 

در ادامه‌ی جلسه، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی لرستان هم با ارائه‌ی گزارشی از وضعیت کشاورزی استان و حوزه‌ی مبارزه با آفات گفت: امسال مهم‌ترین چالش گیاه‌پزشکی استان، آفت “سن” غلات بود که البته هر ساله وجود داشته اما امسال به لحاظ تراکم و وسعت آلودگی بی‌سابقه است.

مجید جوادی اظهار داشت: بر اساس آماری که از سال 57 تاکنون موجود است، تا پیش از این بیشترین سطح مبارزه با این آفت در سال 89 و در شهرستان‌های ازنا و الیگودرز صورت گرفته است که در مجموع 135 هزار هکتار بوده است.

وی با اشاره به این‌که در سایر استان‌های غربی هم مشکلاتی در این زمینه وجود دارد اما شدت آن به اندازه‌ی استان خودمان نیست، عنوان داشت: پیش‌بینی ما در این زمینه 48 هزار هکتار در لرستان بود که این رقم به 150 هزار هکتار افزایش یافت.

جوادی با بیان اینکه در مجموع بیش از 76 هزار هکتار مبارزه با “سن مادر” در استان داشته‌ایم، افزود: این رقم در استان بی‌سابقه بوده است.

 

jalase (2).jpg

 

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی لرستان اظهار داشت: خوشبختانه سازمان جهاد کشاورزی همه‌ی امکاناتش را بسیج کرد تا از حالت اضطراری خارج شویم، و اگر این مبارزه صورت نمی‌گرفت در بحث تولید گندم، استان با مشکل جدی مواجه می‌شد.

مجید جوادی با اشاره به وجود 40 عدد آفت “سِن مادر” در یک متر مربع، بیان داشت: خوشبختانه در حال حاضر وضعیت مبارزه با این آفت مناسب است و تلاش می‌کنیم با پایشی که انجام می‌دهیم، با تراکم‌گیری، بررسی اثر سموم و علف‌های هرز سمج، روش‌های ترکیبی را در دستور کار قرار دهیم.

این مقام مسئول، به آفاتی که در استان‌های مجاور شناسایی شده‌اند هم اشاره کرده و افزودند: دیر یا زود ممکن است به هر دلیل پای این آفات به استان ما هم کشیده شود و در همین رابطه ضروری است با کار کارشناسی مناسب و برنامه‌ریزی، از این مسأله پیشگیری کنیم و آمادگی برخورد با آن را داشته باشیم.

 

jalase (3).jpg

 

جوادی با تأکید بر اهمیت تولید محصولات سالم و آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی که در قانون برنامه‌ی پنجم توسعه وجود دارد، متأسفانه در حوزه‌ی تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های ipm در منطقه می‌لنگیم.

وی، تشکیل “ستاد تولید محصول سالم” در سازمان جهاد کشاورزی را رخداد مناسبی ارزیابی و اعلام نمود: سه کمیته زیرمجموعه‌ی این ستاد تشکیل شده‌اند که عبارتند از: کمیته‌ی تدوین دستورالعمل‌ها، کمیته‌ی استاندارسازی و مراقبت و کمیته‌ی بازرگانی.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: انتظار داریم در بحث کمیته‌ی بازرگانی، اتاق بازرگانی خرم‌آباد و بخش خصوصی به مسأله ورود پیدا کند تا با مدیریتی صحیح، آرام آرام کشاورزان به تولید محصولات سالم ترغیب شوند.

 

رییس انجمن ارگانیک شعبه لرستان:

حرکت به سوی کشاورزی سالم و ارگانیک باید تدریجی باشد

 

shakarami jahanshir.jpg

 

رییس انجمن ارگانیک شعبه لرستان هم در ادامه‌ی جلسه با اشاره به اینکه عبور از کشاورزی کنونی به سوی کشاورزی سالم و ارگانیک باید به صورت تدریجی باشد، اظهار داشت: خوشبختانه جامعه آرام‌آرام به سمت پذیرش تولید محصولات سالم و استفاده از محصولات ارگانیک می‌رود.

جهانشیر شاکرمی گفت: باید این مسأله را جا بیندازیم که کشاورزی ارگانیک بازگشت به کشاورزی گذشتگان و نیاکان نیست، بلکه در این حوزه ضروری است به شناخت بیشتر و دقیق‌تری از اکوسیستم و همه‌ی عواملی که در تولید محصول دخیل هستند، دست یابیم.

وی با طرح این پرسش که: آیا به روش جایگزینی برای کشاورزان رسیده‌ایم که آن‌ها بپذیرند و از شیوه‌های غلط گذشته در استفاده از سموم دست بکشند؟، افزود: مهم‌ترین وظیفه‌ای که در این زمینه داریم، بحث آموزش است و باید برای این مسأله، برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم.

شاکرمی با تأکید بر اینکه هنوز در داخل استان آزمایشگاه مجهزی برای محصولات کشاورزی نداریم، تصریح کرد: باید بخش خصوصی به مسأله ورود پیدا کند تا بر اساس مطرح شدن بحث سود و زیان، خودبخود روش‌های نوین کشاورزی جایگزین شیوه‌های موجود شود.

 

jalase (4).jpg

 

رییس انجمن ارگانیک شعبه لرستان، تأسیس این انجمن را در اتاق بازرگانی خرم‌آباد مهم ارزیابی کرد و عنوان داشت: این انجمن آمادگی کامل دارد تا در کمیته‌های ستاد تولید محصول سالم حضور فعالانه داشته باشد.

جهانشیر شاکرمی با اشاره به اینکه فعالیت‌هایی از قبیل کنترل بیولوژیک، قرنطینه، ارقام مقاوم و آموزش روش‌های کم‌خطر در همه جای دنیا انجام می‌شود، تصریح کرد: عبور از کشاورزی کنونی به سوی کشاورزی سالم و ارگانیک باید به صورت تدریجی باشد.