فقط بخشی از مشکلات اقتصادی به خاطر تحریم و مابقی به علت بی‌تدبیری است
به اعتقاد نایب رییس مجلس، فقط بخشی ازمشکلات اقتصادی فعلی، ناشی از تحریم‌ها است و مابقی مشکلات و چالش‌های موجود، به سوءمدیریت‌ها و بی‌تدبیری‌ها برمی‌گردد. محمدرضا باهنر تاکید کرد: بخش خصوصی باید خود را برای تصدی 80 درصد اقتصاد ایران آماده کند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی که در جلسه ماهانه کمیسیون کشاورزی اتاق ایران حاضر شده بود، در گفت و گویی با اعضای کمیسیون، معضلات این بخش را مورد بررسی قرار داد. حضور دومین مقام پارلمان کشور در این کمیسیون تخصصی، تاییدی بر ضرورت ارتقای جایگاه مسائل جدی کشاورزی در ذهن مسوولان کشور است، اما باهنر، فراتر از مباحث کشاورزی، مطالب دیگری هم بیان کرد. او در نشستی با حضور محمد نهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران، میزان سازماندهی، تشکل سازی و توانمندسازی بخش خصوصی برای تصدی 80 درصد اقتصاد ایران را ناکافی دانست و آمادگی مجلس برای همکاری با اتاق بازرگانی ایران و فعالان بخش خصوصی برای رسیدن به سازوکارهای مطمئن در این زمینه را اعلام کرد.
در ابتدای این نشست، پس از ارائه گزارش عملکرد اتاق در بخش کشاورزی و آب، فعالان کشاورزی بخش خصوصی مشکلات و نارسایی‌های این بخش را مطرح و توانمندی‌ها و انتظارات خود را به نایب رییس مجلس ارائه کردند. نایب رییس مجلس نیز در واکنش به مشکلات مطرح شده گفت: بسیاری از چالش‌های کنونی بخش تولید به ویژه در زمینه کشاورزی، نیاز به کار تحقیقی و کارشناسی دارد که البته این راه را باید با حوصله و صبر طی کرد تا بهبود رویه حاصل شود.
به گفته این نماینده مجلس، روند همکاری بین بخش خصوصی و مجلس نسبت به گذشته، روند مطلوب تری است و کارهای انجام شده بسیار است، البته طومار کارهای انجام نشده، همواره بلندتر از کارهای انجام شده است. وی افزود: سیاست‌ها، مدیریت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در کشور شکل «سیاه و سفید» دارد؛ یعنی «یا هست یا نیست» و اگر بخواهیم یک قضاوت عادلانه و منصفانه داشته باشیم، باید روی روندها قضاوت کنیم. نایب رییس مجلس تصریح کرد: در روند کار مجلس، اعتقاد به بخش خصوصی وجود دارد و البته این دیدگاه، نیاز به تقویت و پررنگ‌تر شدن هم دارد.
باهنر ادامه داد: من در دوران دفاع مقدس متهم به حمایت از اقتصاد آزاد بودم و از همان ابتدا در مدیریت کشور با رییس دولت وقت اختلاف نظر داشتم، اما به اعتقاد من، بسیاری از کارهای کارشناسی باید توسط بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی انجام شود و مجلس باید حداکثر استفاده را از توان کارشناسی موجود در بخش خصوصی داشته باشد؛ چرا که یک نماینده بر همه حوزه‌ها اشراف و در آنها تخصص ندارد و باید از ظرفیت‌های موجود در بخش خصوصی برای تدوین قوانین بهره برداری کند.
نایب رییس مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: بعضی از مشکلات و چالش‌های موجود اقتصادی باید در یک فضای عادی و معمولی مورد بررسی قرارگیرد، اما اکنون فضای اقتصاد کشور ما، یک فضای عادی نیست و فشارهای تحریمی در بعضی از بخش‌ها، حتی از زمان جنگ هم بیشتر است. او افزود: در هر صورت، ما در حال حاضر درگیر یک جنگ جدی و یک جنگ سرد اقتصادی هستیم، بنابراین بعضی از تصمیمات ما، تصمیمات در حالت عادی نیست و حتی در آنها بی‌تدبیری، کوتاه‌بینی، «دیر از خواب بیدار شدن» و دیر متوجه شدن و در بعضی موارد حتی، مشکوک بودن به علم و تدبیر خودمان وجود دارد.
آن طور که باهنر می‌گوید؛ این‌ موانع، جریان کار را مختل می‌کند و چنانچه بخواهیم این موارد را بررسی کنیم، باید گفت که فقط بخشی از اوضاع بد اقتصادی ما به ‌خاطر تحریم‌ها است و مابقی آن به دلیل بی‌تدبیری،‌ خودمحوری و عدم پیش‌بینی‌پذیری مسوولان و تصمیم‌گیران کشور است.
این نماینده مجلس با اشاره به یکی از نشانه‌های بی‌تدبیری در تصمیم‌گیری‌ها، خاطرنشان کرد: وقتی ‌که ما ‌خواستیم قیمت گندم و آرد آزاد شود، دیگر نباید خبری از خرید تضمینی باشد. ما به‌ دنبال روزی هستیم که حتی یک کیلو گندم هم به ‌صورت تضمینی خریداری نشود؛ در واقع ما قیمت را آزاد کردیم که دیگر گندم نخریم و یادمان باشد که تضمین خرید، ‌قیمت‌گذاری و غیره فقط برای زمان‌های بحران و اضطرار است. وی ادامه داد: در این وضعیت غیرعادی، یکی دیگر از گرفتاری‌ها، «ضعف تشکل‌ها» است. ما تشکل‌های قدرتمند نداریم. زمانی‌ که اصل 44 قانون اساسی اجرا شد، بنده حدس زدم که ارزش بنگاه‌های متعلق به دولت 100 میلیارد دلار است و دولت باید این‌ بنگاه‌ها را ظرف 4، 5 سال بفروشد و به بخش خصوصی واگذار کند. همچنین در طول دو برنامه توسعه آینده، باید 1000 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید صورت گیرد و همه بنگاه‌های متعلق به دولت باید به بخش خصوصی واگذار شود. البته بخش خصوصی قدرتمند که برای چنین کاری بتوانیم به آن اعتماد کنیم، نداریم؛ اگرچه این به آن معنی نیست که دولت قدرتمندتر از بخش خصوصی در این زمینه است.به گفته باهنر، آن دسته از کارهایی که دولت باید بر روی آنها سرمایه‌گذاری کند، 20 درصد بیشتر نیست و 80 درصد آن را باید بخش خصوصی انجام دهد، اما پرسش اصلی اینجا است که آیا افرادی داریم که بتوانند زیر بار این مسوولیت بروند و تشکل‌هایی که اتاق بازرگانی از تشکیل آنها وعده داده، به سرانجام رسیده است؟
نایب رییس مجلس در عین حال یادآور شد: وقتی در طول 40 سال گذشته بر اثر بی‌برنامگی‌ها، قیمت پیاز یک سال به بهای طلا و یک سال به کمترین بها است، بخشی از این معضل، تقصیر ما است،‌ اما بخش دیگر آن هم مربوط به ضعف تشکل‌ها است؛ چرا که اساسا تنها تشکل‌های اقتصادی قدرتمند می‌توانند امور کشاورزان را ساماندهی کنند.
این نماینده مجلس در ادامه تصریح کرد: در عین حال که مشکلات اقتصادی موجود، مشکلات سنگینی است، اما راه‌حل‌های خوب،‌ اصولی و شناخته‌شده‌ای هم برای آنها وجود دارد و باید دست به دست هم دهیم تا بتوانیم بخشی از مشکلات را حل کنیم، زیرا کشور باید با کلان‌نگری و مصلحت اندیشی اداره شود و اینکه بگوییم مجلس فقط نظارت کند و اگر نظارت جواب نداد، با دولت برخورد کند، درست نیست. هنر مجلس این است که کاری کند، هواپیمای دولت دهم به موقع بنشیند و فردی توانمند از تمامی جهات، بر کرسی بنشیند.