محمد ضیایی نایب‌رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن خرم‌آباد به مناسبت روز جهانی استاندارد در گفتگو با خبر نگار هفته نامه اقتصاد لرستان بر ضرورت استاندارد و استاندارد سازی تأکید کردند.

متن گفتگو:

*در ابتدا اگر  در مورد ضرورت وجودی استاندارد صحبت بفرمائید، سپاسگزار خواهم بود.

جا دارد قبل از شروع بحث، روز جهانی استاندارد را خدمت تلاش‌گران این عرصه به ویژه مدیریت و کارکنان محترم اداره کل استاندارد استان لرستان تبریک عرض نمایم. به نظر بنده امروزه استاندارد و استانداردسازی از شکل تکلیفی از سوی دولت‌ها و دستگاه‌های نظارتی خارج گردیده و تبدیل به ضرورتی شده است که هر فعال اقتصادی منافع خودش را در اجرا و پیاده‌سازی آن می‌بیند. در مباحث اقتصاد خرد و بررسی و تجزیه و تحلیل رفتار مصرف‌کننده، کیفیت و قیمت دو عاملی هستند که موجب تغییر در لذت و مطلوبیت مصرف‌کننده از خرید یک کالا و محصول می‌شوند. در واقع پایبندی مصرف‌کننده و خریدار به یک برند و کالای خاص بستگی به میزان توجه تولیدکننده بر این دو عامل دارد.

 *نقش تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در رابطه با استاندارد چگونه نقشی است؟

باتوجه به عرضه‌ی بسیار زیاد کالا و رقابتی بودن بازار، تولیداتی امکان ادامه‌ی حضور در بازار را دارند که بیشتر مورد اقبال و پسند مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرند و مطلوبیت بیشتری در مصرف‌کننده ایجاد می‌کنند و این که عرض می‌کنم استاندارد و استانداردسازی یک ضرورت است تا یک تکلیف، براساس همین موضوع است. پس مطمئناً تولیدکنندگان با رعایت استانداردها و ایجاد رویه‌های صحیح و روش‌های تولید نه تنها موجب بالارفتن کیفیت و بهبود بیشتر آن می‌گردند بلکه از طرفی نیز موجب بهبود بهره‌وری در بخش‌های مختلف و کاهش ضایعات و در نهایت کاهش قیمت تمام شده در خطوط تولید و زمینه‌ی عرضه‌ی اقتصادی‌تر کالا را فراهم می‌آورند. پس می‌توان نتیجه گرفت بقاء، رشد و توسعه‌ی بنگاه‌های تولیدی در گرو پایبندی به استانداردها و اجرای صحیح آن‌ها می‌باشد. آن‌چه عرض کردم نگاه اقتصادی به ضرورت پیاده‌سازی استانداردها بود.

*با توجه به جهانی بودن این مسأله تفاوت رعایت استاندارد در جوامع مختلف چگونه است؟

در کشور عزیزمان ایران، تأکید آموزه‌های دینی بر این موضوع است. خدواند متعال در آیات متعددی در قرآن کریم از درست پیمانه نمودن، میزان، ترازو و انصاف در آن اسم می‌برند و در مذمت کم‌فروشی و یل‌للمطففین(وای بر کم‌فروشان). اما همه‌ی این تذکرها برای رعایت حقوق مخلوقی است که خداوند متعال پس از خلقت آن فتبارک‌ا… احسن‌الخالقین گفت. کرامت این بشر در جای‌جای قرآن مورد اشاره و تأکید قرار می‌گیرد. موجودی که پس از دمیدن روح الهی در آن مورد تقدیس و سزاوار تحسین و سجده‌ی فرشتگان درگاه الهی قرار گرفت. چگونه می‌توان حقوق این چنین موجود شریف و عزیزی که خالقی به این زیبایی و عظمت دارد را در نظر نگرفت و جان و مال او را به خطر انداخت. حقیقتاً که رعایت حقوق این مصرف‌کننده چیزی نیست جز رضایت خداوند متعال. استاندارد حق‌الناس است. استانداردها حداقل‌هایی هستند که هیچ تولید‌کننده‌ایی حق کوتاهی و عدول از آن‌ها را ندارد. حداقل‌های کیفی که من تولیدکننده موظف به بهبود و افزایش آن هستم اما کاهش ممنوع است. پس به نظر بنده تکلیف برای من تولیدکننده‌ی مسلمان سخت‌تر از سایر تولیدکنندگان است.

*و صحبت پایانی…

استاندارد از نگاه اقتصادی عامل بقاء و رشد سازمان‌هاست و از نظر شرعی تکلیفی بی‌چون و چرا است.