مثبت بودن تراز تجاری ایران بدون افزایش حجم تجارت توفیق محسوب نمی شود

 در جلسه کمیسیون مدیریت واردات اتاق ایران از کاهش 18 درصدی واردات در سال 91 خبر داده شد.

براساس اظهارات اعضای این کمیسیون، تغییر در شرکای تجاری ایران، کوچک شدن دایره جغرافیایی تجارت کشور، مشکلات ارزی و عدم تخصیص به موقع ارز برای واردات، ناهماهنگی بین دستگاه‌های ذی‌ربط برای اعطای مجوز ترخیص کالا و قطع بودن سامانه‌های مختلفی مانند طرح شباب یا پنجره واحد تجاری و غیره و افزایش هزینه‌های تجاری به دلایل غیرتجاری پس از حذف ارز مرجع از جمله مشکلات مهم این صنف از تاجران کشور بود.

«پدرام سلطانی» ‌نایب رئیس اتاق ایران پس از استماع گزارشات اعضای کمیسیون واردات درخصوص مسائل و مشکلات عدیده ای که وارد کنندگان با آن مواجه هستند، بخشی از مشکلات موجود را به دلیل تحریم‌ها و بخش دیگر را ناشی از دستپاچگی و ناهماهنگی بین مدیران داخلی دانست. به اعتقاد وی کمبود تجربه و فقدان توان لازم برای مدیریت بحران و اقتضائات تحریم های خارجی از جمله دلایل اصلی بروز این دست مشکلات است. او به مسایل مطرح شده درخصوص مطالبه کشتیرانی ها که در جلسه عنوان شده بود اشاره کرد و گفت: در حقیقت به واسطه تحریم‌ها شرکت‌های خارجی قدرت چانه‌زنی بیش‌تری پیدا کرده‌اند و از فرصت تحریم‌ها علیه ایران استفاده می کنند.

سلطانی فعالیت‌های اتاق طی چند سال اخیر در راستای بهبود وضعیت اقتصادی کشور را مورد تأکید قرار داد و افزود:‌ تعدد مشکلات تا آن‌جایی است که رسیدگی به همه آن‌ها از سوی اتاق به سختی امکان پذیر می‌شود و کار را از توان و عهده اتاق بازرگانی هم خارج کرده است، اما با این وجود اتاق توانست برای حل بسیاری از معضلات قدم‌های جدی بردارد، جلوی بسیاری از اشکالاتی که برای بخش خصوصی ایجاد شد را بگیرد و موارد زیادی را اصلاح کند.

به گفته سلطانی، تعدد و افزونی مشکلات و محدودیت منابع انسانی، زمانی و مادی اتاق توان پاسخگویی تمام موارد و مشکلات را از اتاق سلب کرده است و در مقایسه ای با ظرفیت ما با ظرفیت اتاق های بازرگانی سایر کشورهای دنیا، متوجه خواهیم شد که در هیچ کشوری اتاق بازرگانی تا این حد پیگیر تک تک موارد و مشکلات و موضوعات نیست. او خواستار قیاس میزان موفقیت و چانه زنی سایر مراجع و دستگاه های کشور با دولت و چانه زنی اتاق با دولت شد و گفت: قطعا در این زمینه اتاق نمره پایینی نمی آورد.

به گفته عضو هیات رئیسه اتاق ایران، در چند ماه آینده با تحولاتی که در کشور اتفاق می افتاد می توان امیدوار بود که اتاق یا بخش خصوصی تعامل صحیح تری را با دولت آغاز کند، فارغ از اینکه چه کسی رئیس جمهور شود.

وی با بیان اینکه «مدیران دولتی در این چند ساله بیشتر پاسخ توجیهی به مشکلات بخش خصوصی می دهند تا پاسخ درمانی و حل مشکل»، تصریح کرد: فرقی که مذاکرات در شرایط بحران و پیچیده با شرایط عادی دارد این است که باید در رابطه با موضوعات، گزارش دقیق و کارشناسی تهیه شده، مشکلات دقیقا احصا و تنقیح شود و راهکارها و پیشنهادها مطرح شوند تا درجه توفیق این گونه مذاکرات بالاتر برود. او لازمه مواجه شدن با برخورد رفع تکلیفی دولت را آمادگی بیشتر بخش خصوصی برای گزارش های کارشناسی شده دانست. وی خاطرنشان کرد: براساس گزارش‌های واصله در فروردین ماه سال 92، تراز تجاری ایران مثبت شده است که باید دید این نتیجه به چه قیمتی حاصل شده است. به اعتقاد نایب رئیس اتاق ایران، این‌که حجم تجارت خود را کاهش دهیم و در ازای آن تراز تجاری مثبتی داشته باشیم، توفیق در تجارت به‌شمار نمی‌آید.

تاجر صحیح العمل به حاشیه رانده شده و فرصت طلبان نتیجه می گیرند

او معتقد است؛ تبعات مشکلات فعلی بیشتر متوجه بخش تولید شده و بازنده اصلی این قضیه تولید است، اما در گل آلود شدن این آب اصولا کسانیکه مسیرهای غیر متعارف را طی می کنند برنده خواهند بود و هرچه جریان پرهزینه تر شود تاجر صحیح العمل بیشتر به حاشیه رانده شده و فرصت طلبان بیشتر نتیجه می گیرند. همانطور که دولت و سیستم اجرایی کشور به مدیریت زندگی در بحران عادت نکرده بخش خصوصی هم به نوعی این مشکل را به خصوص در بخش تولید دارد.

وی با بیان اینکه تجار ایرانی در شرایط تحریم موفق تر از تولید کنندگان عمل کردند» ، گفت: برای تولید کنندگان متاسفیم و وظیفه پیگیری حل مشکلات آنها را داریم، به تجار هم دست مریزاد می گوئیم چرا که تجار سایر کشورها اگر در شرایط ما بودند ظرف 15 روز کار را متوقف می کردند و این نشان دهنده پتانسیل های ما و آب دیده شدن تجار و بخش خصوصی ایران در شرایط جنگ و تحریم است.

او در پاسخ به مشکلات گمرکی که توسط اعضای کمیسیون واردات مطرح شد نیز این توضیح را داد که؛ در بخش کمیسیون های بدوی و تجدید نظر گمرکی خوشبختانه در یک سال گذشته کارنامه خوبی داشته ایم، به نوعی که تا سال گذشته در این جلسات 50 درصد رای به نفع گمرک و 50 درصد به نفع ارباب رجوع و صاحب کالا بوده است اما اکنون این میزان به 20 درصد به نفع گمرک و 80 درصد به نفع صاحب کالا تبدیل شده است. او با تاکید بر حضور جدی اتاق در تمام مجامع وشوراهای مهم، گفت: نماینده اتاق باید در تمامی مجامع مهم حضور مستمر داشته باشد و از مهارت های خود برای همگرایی استفاده کند.

به گفته دکتر سلطانی، یکی از ماموریت های هیات رئیسه اتاق ایران در دوره فعلی، ساماندهی نمایندگان اتاق در شوراها و مجامع بود که کارهایی هم انجام شد اما نیاز به توجه جدی تر دارد تا در انبوهی کارها فراموش نشود