نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران:

مفهوم کارآفرینی توام با خلاقیت، نوآوری و پذیرش ریسک می‌باشد

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران در دومین روز “همایش ملی کارآفرینی و توسعه با محوریت اشتغال پایدار” با بیان اینکه آن‌طور که هدف ما و همه سیاست‌گذاران در همه ادوار بوده کارآفرینی نتوانسته است در فرآیند توسعه کشور نقش ایفا کند، گفت: مفهوم کارآفرینی توام با خلاقیت، نوآوری و پذیرش ریسک می‌باشد.

 

qe0e_img_3644.jpg

 

به گزارش روابط‌عمومی اتاق لرستان؛ حسین سلاح ورزی با اشاره به اینکه این همایش در جهت برنامه‌ریزی و تعامل بین کانون‌های کارآفرینی کشور با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شکل گرفته است، اظهار داشت: در این گونه همایش‌ها علاوه بر ارائه مطالبی در جهت تبیین موضوع، شاید عارضه‌یابی اتفاقات گذشته هم به دستیابی اهداف برنامه‌ریزان کمک کند.

وی با طرح این پرسش که آیا آنطور که هدف ما و همه‌ی سیاست‌گزاران در همه ادوار بوده، کارآفرینی توانسته است در فرآیند توسعه کشور نقش ایفا کند؟ گفت: پاسخ این سوال منفی است، با بررسی آنچه مدنظر ما بوده و آنچه که تجربه کارآفرینی بوده، متوجه می‌شویم که نتوانسته‌ایم آنطور که باید و شاید در امر پیاده‌سازی و اجرای مطلوب آن موفق باشیم.

 

y9m9_selahvarzi_hosein.jpg

 

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی لرستان با بیان اینکه نزدیک ۱۵ سال است که مفهوم کارآفرینی در کشور  ترویج یافته است، تصریح کرد: اولین خطا و ظلمی که در رابطه با مفهوم کارآفرینی شد، واژه‌ای بود که در فرهنگستان زبان فارسی برای آن تعریف کرد، مفهوم بسیط کارآفرینی تنزل پیدا کرد به اشتغالزایی و ایجاد شغل.

حسین سلاح‌ورزی با اشاره به اینکه در طول همه سال‌های گذشته اغلب ما در مقابل مفهوم کارآفرینی ذهن‌مان به سمت ایجاد شغل رفت، در صورتی‌که اشتغال‌زایی یکی از ابعاد کارآفرینی می‌تواند باشد، عنوان داشت: مفهوم کارآفرینی توام با خلاقیت، نوآوری و پذیرش ریسک می‌باشد.

وی به طرح بنگاه‌های زودبازده در سال 84 اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: دولت وقت بر اساس الگوبرداری از طرح‌های موفق بین‌المللی، در قالب ایجاد بنگاه‌های بین‌المللی اقدام به توزیع پول بدون برنامه نمود که اثرات زیانباری بر اقتصاد کشور داشت.

 

f86_img_3662.jpg

 

رییس پارلمان بخش خصوصی لرستان با بیان اینکه تنها 5 درصد این بنگاه‌های به معنای واقعی موفق بودند، اظهار داشت: خوشحالیم که در دولت تدبیر و امید کارآفرینی به مسیر واقعی خودش برگشت.

سلاح‌ورزی با اشاره به تاثیرات کارآفرین بودن دولت، جامعه و نظام آموزشی کشور در ایجاد کارآفرینی گفت: خوشحالیم که استان لرستان در حال حاضر استانداری دارد که کارآفرین است و ریسک‌پذیر.

 

 

استاندار لرستان:

کارآفرینان، پرچمدار واقعی اقتصاد مقاومتی هستند

استاندار لرستان هم در دومین روز “همایش ملی کارآفرینی با محوریت اشتغال پایدار” گفت: کارآفرینان، پرچمدار واقعی اقتصاد مقاومتی هستند.

 

lbv_img_3660.jpg

 

هوشنگ بازوند با تاکید بر این نکته که کارآفرین صرفا به دنبال ایجاد اشتغال نیست، بیان داشت: مادامی که درون‌زا بودن اقتصاد را تقویت نکنیم، نمی‌توانیم به اهداف‌مان نائل شویم.

وی با اشاره به اینکه سالانه ۲۰ هزار نفر از استان‌های زاگرس‌نشین ناگزیرند از سرزمین‌هایشان کوچ کنند، اظهار داشت: همه در مقابل نگرانی‌های این استان‌های زاگرس‌نشین به ویژه در حوزه اشتغال مسئولیت داریم.

وی با اشاره به وضعیت استان لرستان و اینکه این استان هم از نبود زیرساخت‌ها رنج می‌برده است، تصریح کرد: سرمایه، یک جریان سیال است و تابع دستور نیست و هرجا مانعی بر سر راهش باشد، مسیرش را به سمت دیگر کج می‌کند.

استاندار لرستان با تاکید بر اینکه احداث زیرساخت‌ها وظیفه حکومت و حاکمیت و دولت‌ها است و خوشبختانه دولت در این ۴ سال توجه ویژه‌ای به زیرساخت‌های استان داشته است، افزود: بسیاری از واحدهای راکد استان دوباره احیاء شدند که مجتمع کشت و صنعت لرستان یکی از آن‌هاست که بعد از سال‌ها تعطیلی با حضور سرمایه‌گذار بخش خصوصی فعال شده و بزرگ‌ترین گلخانه مدرن خاورمیانه در آن احداث گردیده و در حال حاضر مشغول تولید آزمایشی است.

 

k83_bazvand_houshang.jpg

 

بازوند با بیان اینکه فرودگاه خرم‌آباد در گذشته از جمله فرودگاه‌های راکد کشور بود و در هفته تنها ۴ پرواز داشت، در حال حاضر ۳۰ پرواز دارد و جزو ۱۶ فرودگاه‌های فعال کشور است، تصریح کرد: در زمینه‌ی حمل و نقل جاده‌ای هم آزادراه خرم‌آباد- اراک با اعتبار ۱۲۰۰ میلیارد تومان در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه آزادراه خرم‌آباد به دورود نیز با اعتبار ۶۰۰ میلیارد تومان در حال اجرا است، تصریح کرد: کارخانه لاستیک‌سازی خرم‌آباد با ۱۱۰۰ میلیارد اعتبار به عنوان یک پروژه بسیار فعال نیز در استان در حال اجرایی شدن است.

بازوند با تاکید بر تقویت درون‌زا بودن اقتصاد کشور تصریح کرد: تولید و اشتغال، ساز و کار خاص خودش را دارد و در این راستا ابتدا باید موانع را از سر راه تولید برداریم و ریسک‌پذیر و تسهیل‌گر باشیم.

 

 

رییس کانون کارآفرینی کشور:

مبحث کارآفرینی در کشور یتیم است

در ادامه، رییس کانون کارآفرینی کشور گفت: متاسفانه مبحث کارآفرینی در کشور یتیم است و در ۱۲ هزار قانون مختلف مجلس شورای اسلامی حتی یک بار هم واژه کارآفرینی قید نشده است.

 

9rav_img_3673.jpg

 

مجید ایزدی با اشاره به اینکه مدیران استانی با کانون‌های کارآفرینی همکاری مناسبی ندارند، اظهار داشت: در برخی استان‌ها هم البته تعامل خوبی وجود دارد که از آن‌ها سپاسگزاریم.

 

وی با بیان اینکه مبحث کارآفرینی در کشور یتیم است و در ۱۲ هزار قانون مختلف حتی یک واژه کارآفرینی نیامده است، تصریح کرد: شرایط مطلوبی برای کارآفرینی و کارآفرینان در کشور وجود ندارد و متاسفانه مسئولان دولتی در این رابطه همراهی نکرده‌اند.

رییس کانون کارآفرینی کشور تصریح کرد: هیچ برنامه کامل، جامع و استراتژیکی در زمینه کارآفرینی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وجود ندارد.

ایزدی با اشاره به اینکه دستورالعمل ایجاد سازمان کارآفرینی تدوین شده و در حال تصویب است و اگر انجام شود خیلی مسائل را می‌توان حل کرد، گفت: در تمام دنیا کارآفرینان مبنای کاری هستند و خط مشی کشور را تعیین می‌کنند.

 

u48i_izadi_majid.jpg

 

مجید ایزدی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه استان لرستان  در حوزه اشتغال و تولید ثروت و ارزش مشکل دارد و دچار مسأله است، افزود: این در حالی است که پتانسیل‌های زیادی در لرستان وجود دارد که یا شناسایی شده‌اند یا در حال شناسایی هستند.

ایزدی با اشاره به اینکه باید در لرستان از بعد اجتماعی، آموزشی و فرهنگی فعالیت‌های بیشتری صورت بگیرد، افزود: اعتقاد سرمایه‌گذاران هنوز این است که لرستان از نظر اجتماعی و فرهنگی آماده‌ی سرمایه‌گذاری نیست.

وی با بیان اینکه گردشگری لرستان پتانسیل خیلی خوبی دارد، تصریح کرد: یک طرح برای به کارگیری قیر طبیعی در تولید سوخت و برای جلوگیری از تخریب جنگل‌های زاگرس ارائه شده است.

 

jjo8_img_3633.jpg

 

رییس کانون کارآفرینی کشور ادامه داد: در این طرح، قیر طبیعی در کارگاه‌های کوچک و خانگی فرآوری شده و تبدیل به کنسانتره و سپس بلوک‌های زغالی خاص می‌شود که قابلیت سوخت در انواع اجاق را دارد.

ایزدی با بیان اینکه این محصول نیاز مبرم کشورهای افغانستان، پاکستان، ترکیه و … است، تصریح کرد: با اجرای این طرح علاوه بر جلوگیری از نابودی جنگل‌ها می‌توان اشتغال هم ایجاد کرد و در حال پی‌ریزی این موضوع در استان لرستان هستیم.

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان:

تخصصی نمودن آموزش‌ها مبتنی بر نیاز جامعه، یک ضرورت است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان نیز در این همایش گفت: تخصصی نمودن آموزش‌ها مبتنی بر نیاز جامعه، یک ضرورت است.

 

9dsb_ashtab_ali.jpg

 

علی آشتاب با اشاره به ضرورت تغییر نگاه به فرهنگ کارآفرینی و تقویت آن، اظهار داشت: نگاه به کار و کارآفرینی دچار ضعف است و دانشگاه‌ها و رسانه‌ها و اهل فن باید پای کار بیایند و در بحث تبلیغ و ترویج کار، اثر بخش باشند.

وی افزود: برای ایجاد درامد، مبارزه با بیکاری، فقر، آسیب‌های اجتماعی و ایجاد رونق اقتصادی باید به کارآفرینی توجه شود.

آشتاب با بیان اینکه برنامه‌محوری در دستور کار دولت قرار گرفته است، عنوان داشت: دانشگاه‌ها، رسانه‌ها و اهل فن و تخصص باید پای کار بیایند تا کارآفرینی بتواند اثربخشی خودش را داشته باشد.

 

bowl_img_3635.jpg

 

وی با بیان اینکه سند اشتغال استان ظرف کمتر از ۳ ماه با بهره‌گیری از صاحبان اندیشه و تفکر و با حجم سرمایه‌گذاری ۶۴۰۰ میلیارد تومان تدوین شده، تصریح کرد: در این سند به تمام مسائل و ظرفیت‌های استان توجه شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان لرستان با تاکید بر اینکه در همین زمینه سه کمیته تولید، اشتغال و سرمایه‌گذاری تشکیل شده، یادآور شد: از قِبَل سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال رونق می‌گیرد و از قِبَل تولید و اشتغال، رفاه اجتماعی به وجود می‌آید.

 

*تاریخ انتشار خبر: 15 تیرماه 96