بر اساس تازه‌ترین تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد ممنوعیت‌های وارداتی، واردات 240 قلم کالا منوط به تامین منابع ارزی از محل صادرات شد.
حمید صافدل دیروز از تمهیدات جدید برای کنترل واردات خبر داد و به خبرنگاران گفت: از این پس ارز مورد نیاز برای واردات حداقل 240 قلم کالا، از طریق صادرات تامین خواهد شد.

آن طور که او توضیح می‌دهد این اقدام به این معنا است که آن گروه کالاهایی که چندان ضروری نیستند و در واقع جزو کالاهای لوکس محسوب می‌شوند باید ارز حاصل از واردات خود را از طریق صادرات کالا به دست آورند و دولت موظف به تامین ارز مورد نیاز آنها نیست.
البته صافدل تاکید کرد که این دستورالعمل به معنای ممنوعیت ورود کالاها نیست، بلکه با طی مراحل قانونی و پرداخت تعرفه می‌توانند وارد کشور شوند.
ردپای رانت‌های سیاسی در واردات میوه
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با وجودی که تاکید می‌کند در جریان ثبت سفارش واردات اخیر میوه اقدامی غیرقانونی انجام نشده است اما در عین حال به ردپای برخی وابستگان به قدرت سیاسی در بازار میوه نیز اشاره کرد.
حمید صافدل به جنجال‌های اخیر بر سر واردات بی رویه میوه به ویژه مرکبات نیز اشاره کرد و گفت: تمام محصولات کشاورزی ترخیص شده مجوزهای وزارت جهاد کشاورزی را دارند و وزارت تجارت در ثبت سفارش واردات میوه مرتکب تخلف نشده است.
به گفته او بخشی از مشکلات به وجود آمده به خاطر دخالت افرادی است که از قدرت سیاسی خود برای انجام واردات میوه استفاده کرده‌اند.
رییس سازمان توسعه تجارت در پاسخ به این سوال که مجموع ثبت سفارش‌های انجام شده در گمرکات برای واردات میوه با امضای چه کسی است، گفت: ثبت سفارش توسط 31 سازمان بازرگانی و در یک یا دو مرحله انجام می‌شود.
به گفته صافدل البته در برخی استان‌ها مثل خرمشهر و آبادان به صورت خاص تفویض اختیار شده است، اما در مجموعه 35 یا 36 مرکز امکان ثبت سفارش کالا برای واردات را دارند که از یک محل مدیریت می‌شود و تابع قوانین و مقررات صادرات و واردات در کشور است.
رییس سازمان توسعه تجارت افزود: پس از آن وزارت جهاد کشاورزی لیستی را به سازمان ارائه داد که در آن گروه‌های کالایی که ممنوعیت واردات، امکان ثبت سفارش یا عدم ثبت سفارش را دارند اعلام شد و این لیست در سال جاری تغییر کرد.
او با وجودی که بر ممنوعیت ثبت سفارش میوه از اردیبهشت امسال به دنبال دستور وزارت جهاد تاکید کرد، اما در عین حال نیز گفت که این به معنای توقف واردات نیست و ممکن است از آن تاریخ به بعد محموله‌هایی که از قبل ثبت سفارش شده بودند، ترخیص شده و وارد بازار شده باشند.
او با این توضیحات به رفتار آکنده از ابهام وزارت جهاد کشاورزی در جریان مدیریت واردات میوه اشاره کرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی تاکنون در نامه‌های متعددی مواردی را به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام و جداول دستورالعمل واردات را ارسال کرده است اما برخی از این نامه‌ها با ابهاماتی همراه بودند که این موجب بروز ناهماهنگی در واردات اخیر شده است. معاون بازرگانی خارجی وزیر صنعت، معدن و تجارت در این مورد مثالی زد و گفت: در یکی از نامه‌ها اشاره شده که در فصل برداشت ممنوعیت باشد در حالی که 700 محصول کشاورزی با فصل‌های برداشت متفاوتی وجود دارند که تفکیک اینها کار سختی است. معاون وزیر تجارت در مورد مرغ نیز که به تازگی در محافل خبری پررنگ شده است باز هم به رفتار ابهام‌آمیز وزارت جهاد اشاره کرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی از سازمان توسعه تجارت درخواست صدور مجوز واردات مرغ را داده بود، اما در عین حال تاکید کرده بود که این مرغ‌ها در بازار توزیع نخواهد شد.صافدل با این توضیح که رصد بازار امکان‌پذیر نیست و معلوم نمی‌شود که آیا این مرغ‌ها در بازار توزیع می‌شود یا خیر از رفتار ابهام‌آمیز وزارت جهاد کشاورزی انتقاد کرد.
آغاز پرداخت جوایز صادراتی
صافدل همچنین از پرداخت جوایز صادراتی در آینده‌ای نزدیک خبر داد. به گفته رییس سازمان توسعه تجارت بر اساس هماهنگی‌های به عمل آمده، ظرف روزهای گذشته 100 میلیارد تومان از منابع جوایز صادراتی در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است که به زودی به صادرکنندگان پرداخت می‌شود.
ادامه مناقشه مدیران بر سر واردات میوه
مناقشه بر سر واردات میوه و مرکبات کماکان میان مدیران دو وزارتخانه متولی واردات جریان دارد. مدیرکل بازرگانی وزارت کشاورزی می‌گوید: بررسی طرح انتزاع در مجلس هیچ ربطی به واردات میوه‌های ممنوعه ندارد و نامه‌های ارسال‌ شده برای وزارت صنعت، معدن و تجارت کاملا شفاف بوده و هیچ‌گونه تناقضی نداشته است و موضوعات مطرح‌شده از سوی مسوولان این وزارتخانه بهانه‌گیری و بازی با الفاظ است. اسماعیل عباس‌پور در گفت‌وگو با «ایسنا» به تبیین «صورت مساله‌ وزارت جهاد کشاورزی» پرداخت و این پرسش را مطرح کرد که چرا محصولاتی که این وزارتخانه طی نامه‌های مکرر واردات شان را ممنوع اعلام کرده است، وزارت تجارت، اقدام به ثبت سفارش آنها کرده است؟