مدیر شعب بانک کشاورزی لرستان در همایش «نقش کشاورزی در اقتصاد لرستان» گفت: دانش‌آموختگان رشته‌های کشاورزی اولویت اول بانک کشاورزی در ارائه‌ی تسهیلات بانکی هستند.

حجت اله گودینی با اعلام این مطلب افزود: بانک کشاورزی لرستان شرایط اعطای تسهیلات بانکی را برای دانش‌آموختگان رشته‌های کشاورزی آسان و در بحث تضمین نیز شرایط سهل‌تری برای آنان پیش‌بینی کرده است.

وی هم‌چنین به طرح آمریکایی اجرای اصلاحات ارضی اشاره کرد و گفت: اثرات این طرح در رژیم طاغوت، سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی را مشکل کرده است و بیانگر این است که آمریکا یک شیطان بزرگ است، چون در آن زمان با اجرای این طرح نه تنها توانستند به استراتژی کوتاه‌مدت خود که حفظ حکومت طاغوت بود دست یابند؛ بلکه توانستند به استراتژی بلند‌مدت خود هم که خرد کردن زمین‌های کشاورزی و در نتیجه سوق دادن ایران به سمت اقتصاد تک‌محصولی بود برسند.

مدیر شعب بانک کشاورزی لرستان ادامه داد: امروزه ما با زمین‌های خرد شده و با مالکان زمین‌های کوچک مواجه‌ایم و این معضلی است که سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی را با مشکل مواجه کرده است و با وجود سرمایه‌گذاری، موفق نمی‌شویم و به همین دلیل نمی‌توانیم از ماشین‌آلات و تجهیزات روز کشاورزی استفاده کنیم.

 نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق خرم‌آباد و دبیر خانه‌ی کشاورز لرستان نیز در این همایش گفت: وزن کشاورزی در استان لرستان به اندازه‌ای هست که تمامی دانش‌آموختگان این رشته مشغول به کار شوند و تولید داشته باشند.

مرتضی هادی‌پور از بازار مصرف به عنوان یکی از مشکلات گریبانگیر بنگاه‌های اقتصادی و صنایع نام برد و گفت: این در حالی‌است که بخش کشاورزی مشکل بازار مصرف ندارد؛ چون به میزانِ محصول کشاورزی تولید شده، بازار مصرف وجود دارد.

وی؛ به فاکتورهای تولید محصولات کشاورزی در لرستان اشاره و تصریح کرد: آب، خاک و اقلیم سه مقوله‌ی بسیار مهم در تولید محصولات کشاورزی در استان به شمار می‌آید که در هیچ ‌کدام از این موارد با مشکل مواجه نیستیم؛ چراکه لرستان  800 هزار هکتار اراضی کشاورزی کشور را داراست و بعد از استان‌های شمالی سومین استان آبخیز (آب‌ریز) کشور به شمار می‌آید. ما می‌توانیم با حداقل اراضی کشاورزی، حداکثر تولید را داشته باشیم. با توجه به انرژی خورشیدی هیج محدودیت اقلیمی در رابطه با محصولات کشاورزی نخواهیم داشت و تمامی فاکتورها وجود دارد.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق خرم‌آباد ادامه داد: طبق برنامه‌ی پنج ساله‌ی وزارت نیرو یک میلیارد متر مکعب به آب‌های لرستان اضافه می‌شود که یک کشاورزی پیشرفته را در استان نوید می‌دهد.

هادی‌پور؛ سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و نداشتن خودباوری فارغ‌التحصیلان این رشته را به عنوان مشکلات فرا راه کشاورزی استان برشمرد و گفت: دانش‌آموختگان کشاورزی خود را باور ندارند که بخش کشاورزی می‌تواند آینده‌ی درخشانی را برای آنان رقم بزند این ذهنیت باید پاک شود.