رییس مجمع عالی واردات با طرح این موضوع که نمایندگان مجلس شورای اسلامی چگونه از تجارت رسمی حمایت خواهند کرد ، می گوید : باید دید که مجلس در اجرایی نمودن مقوله مبارزه با قاچاق، کدام ابزارهای قانونی را پیش پای مجریان قانون قرار خواهد داد. ‘ محمد حسین برخوردار’ روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا، با تاکید برضرورت به روز رسانی قوانین مقابله با قاچاق ابراز امیدواری کرد کمیسیون اقتصادی مجلس هرچه زودتر مراحل بررسی لایحه مبارزه با قاچاق را به پایان برساند.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی وصنایع و معادن تهران تصریح کرد: دست‌اندرکاران عرصه مبارزه با قاچاق کالا و ارز دائما به دنبال مبارزه جدی‌تر و جامع‌تری با پدیده قاچاق بوده اند و با توجه به اینکه مهمترین و موثرترین ابزار در مبارزه مدنی، ابزار قانون است ،توقع از مجلس محترم،در اختیار قراردادن ابزار مناسب برای مقابله با این پدیده شوم است.
وی همچنین گفت :قانون کنونی مبارزه با قاچاق کشور مربوط به 77 سال پیش بوده و جوابگوی نیازهای زمان کنونی نیست .
این فعال بخش خصوصی تصریح کرد : تدوین لایحه جدید پس از بررسی پیشینه قوانین و مقررات فعلی مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب سال‌های ‌1312 و ‌1350 و بررسی نواقص و ایرادات اساسی آن که مراجع مختلف را در رسیدگی به جرایم قاچاق کالا و ارز دچار مشکل نموده بود ، صورت گرفت .
برخوردار ادامه داد: لایحه جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز با مطالعه علمی و بنیادین تمام فعالیت‌های گذشته و هم فکری استادان دانشگاه ، صاحب‌نظران و مدیران مجرب تدوین شده است و چشم امید فعالان اقتصادی در زمینه مقابله با قاچاق به اجرایی شدن آن است.
به گزارش ایرنا ، لایحه مبارزه با قاچاق خرداد ماه گذشته از سوی دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی شد ، این لایحه در74 ماده و 69 تبصره تدوین شده و در برگیرنده حکام و الزامات بدیع و به روز است .
رییس مجمع عالی واردات ابراز امیدواری کرد تا لایحه مبارزه با قاچاق هر چه سریع‌تر نهایی شود چرا که اجرایی شدن آن به منطقی شدن واردات و جلوگیری از ورود کالای قاچاق به کشور کمک شایانی می‌کند.
از نظر وی ، هرچه مقابله با قاچاق جدی تر و عملیاتی شود، موضوع مدیریت واردات نیز که از دغدغه های مقام معظم رهبری است ،سهل الوصولتر خواهد شد.
وی مهمترین هدف تدوین لایحه جامع قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را عینیت بخشیدن به فرمان رهبرمعظم انقلاب در خصوص مبارزه با قاچاق کالا و ارز دانست .
به گفته برخوردار، همانگونه که انتقال مخفیانه کالا از مرزهای کشور جرم تلقی می شود باید با فروش و عرضه کالای قاچاق در شهرهای مختلف نیز برخورد جدی صورت گیرد و به همین میزان نیز باید با خریدار، حتی اگر مصرف کننده باشد، برخورد کرد .
وی در پایان تصریح کرد:‌نوبت آزمون مجلس شورای اسلامی و ندای لبیک آنها درسال جهاد اقتصادی است تا پس از تصویب شاهد آن باشیم تا نهادهای اجرایی ، نیروی انتظامی ، تعزیرات و … تمام کسانی که درحوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز فعالیت می کنند ، با ابزاری کارآمد ، ناکارآمدی ها و ضعف ها را جبران می کنند .