در نشست سفیر ترکیه و استاندار لرستان عنوان شد: 

لرستان قابلیت‌ها و پروژه‌های بزرگی برای سرمایه‌گذاری خارجی دارد

 


سفیر ترکیه و مقامات سفارت این کشور در تهران که به دعوت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد به این شهر آمده بودند، ظهر روز سه‌شنبه در دومین دیدار خود، در نشست مشترکی با استاندار لرستان حضور یافتند.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ (به نقل از مهر)، استاندار لرستان در این دیدار با بیان این‌که این استان، قابلیت‌ها و پروژه‌های بزرگی برای سرمایه‌گذاری خارجی دارد، از وجود ظرفیت ایجاد ژئوپارک‌های طبیعی در لرستان به عنوان پایتخت ژئوتوریسم ایران خبر داد.

هوشنگ بازوند با اشاره به این‌که استان لرستان استان پُرمزیتی است، عنوان کرد: استان لرستان به لحاظ وجود مزیت‌ها و پتانسیل‌های فراوان جزو پنج استان اول کشور است.

 

 

وی با اشاره به ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران خارجی در لرستان بیان داشت: در حوزه‌ی حمل‌و‌نقل هوایی شرایط مساعدی در استان فراهم شده است.

بازوند با اشاره به در دست اجرا بودن طرح توسعه‌ای فرودگاه خرم‌آباد نیز بیان داشت: با توجه به اینکه لرستان دارای مرز هوایی است، برای برگزاری پرواز به کشورهای همسایه و خاورمیانه در آینده‌ی نزدیک مشکلی نخواهیم داشت.

استاندار لرستان با اشاره به وجود آزاد راه‌ها در استان لرستان گفت: وجود این آزادراه‌ها موجب شده که ارتباط زمینی لرستان با مرکز کشور در کمتر از چهار ساعت به طول بکشد.

 

 

هوشنگ بازوند همچنین با اشاره به زیرساخت حمل‌و‌نقل ریلی در استان لرستان گفت: قدیمی‌ترین و اولین حمل‌و‌نقل ریلی در ایران از استان لرستان عبور کرده و در حال حاضر طرح توسعه‌ای حمل‌و‌نقل ریلی لرستان نیز در دست اجرا است.

وی با اشاره به بارندگی‌های فراوان در استان لرستان بیان داشت: هم‌اکنون لرستان یکی از پُر باران‌ترین استان‌های کشور است؛ به گونه‌ای که خروجی آب در این استان 13 میلیارد متر مکعب است.

استاندار لرستان با اشاره به وجود معادن سنگ، نفت، گاز و… در استان لرستان تصریح کرد: همچنین استان لرستان در زمینه‌ی کشاورزی و دامپروری دارای سابقه‌ی خوب و ظرفیت‌های فراوانی است.

بازوند با اشاره به وجود جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و گردشگری در لرستان بیان داشت: استان لرستان به لحاظ وجود آبشارهای فراوان به عنوان سرزمین آبشارها معرفی شده است.

 

 

وی همچنین با اشاره به مزیت‌های لرستان به لحاظ ژئوتوریسم عنوان کرد: این مزیت در ایجاد ژئو پارک‌های طبیعی و ژئو پارک‌های علمی بسیار تأثیرگذار است و ظرفیت و پتانسیل مطلوبی در حوزه‌ی گردشگری این استان محسوب می‌شود.

استاندار لرستان با اشاره به وجود قلعه‌ی فلک‌الافلاک و پُل‌های تاریخی بسیار بزرگ در استان لرستان افزود: همچنین وجود صنایع دستی زیبا یکی دیگر از پتانسیل‌های منحصر به فرد در استان لرستان محسوب می‌شود.

بازوند با تأکید بر اینکه ما در لرستان پروژه‌های بسیار بزرگی در حوزه‌های مختلف راهسازی، سدسازی، آبرسانی و… در دست اجرا داریم، عنوان کرد: آمادگی داریم که برای اجرای این پروژه‌ها در قالب  فاینانس با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و خارجی وارد مذاکره شویم.

 

سفیر ترکیه در ایران خبر داد:

آشنا شدن با ظرفیت‌های گردشگری لرستان باعث خوشحالی من است

 

 

در ادامه‌ی این نشست، سفیر ترکیه در ایران هم گفت: طی سال‌های اخیر کشوری که بیشترین شرکت سرمایه‌گذاری را در کشور ترکیه تأسیس کرده، کشور ایران است.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ (به نقل از مهر)، “اومیت یاردیم” با تأکید بر اینکه ما علاوه بر روابط تجاری و اقتصادی با ایران برای توسعه‌ی روابط دیگر نیز با ایران تلاش خواهیم کرد، اظهار داشت: در این چارچوب صرفاً به ایجاد ارتباط با تهران اکتفا نمی‌کنیم و تلاش داریم با مناطق و استان‌های مختلف ایران نیز دیدار کنیم.

وی با اشاره به برنامه‌های کشور ترکیه در ایران در حوزه‌ی سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی عنوان کرد: ما برنامه داریم که میزان این تجارت و سرمایه‌گذاری در ایران به 30 تا 35 میلیارد دلار برسد.

سفیر ترکیه با بیان اینکه ما در بلندمدت اهداف خیلی بزرگی به لحاظ ایجاد روابط اقتصادی، فرهنگی و… با کشور ایران داریم بیان داشت: باید با برنامه‌ریزی لازم زمینه‌ی سرمایه‌گذاری متقابل را در دو کشور فراهم آوریم.

 

 

“یاردیم” با تشکر از اتاق بازرگانی خرم‌آباد به واسطه‌ی مهیا نمودن شرایط سفر به لرستان، عنوان کرد: حوزه‌ی کسب و کار و تجارت کشور ترکیه با ایران تنها صرفاً به دوره‌ها و سال‌های اخیر محدود نمی‌شود، بلکه همواره اولویت ما در این زمینه کشور ایران بوده است.

وی با تأکید بر اینکه گسترش روابط ایران و ترکیه تحت تمامی شرایط یک اصل برای ما محسوب می‌شود، افزود: شرکت‌های ترک و همچنین سرمایه‌گذاران ترکیه رغبت زیادی برای سرمایه‌گذاری در کشور ایران دارند.

سفیر ترکیه در ایران با بیان اینکه همچنین تعداد زیادی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری ایران نیز در کشور ترکیه مشغول به کار هستند، افزود: آمارها نشان می‌دهد که طی سال‌های اخیر کشوری که بیشترین شرکت سرمایه‌گذاری را در کشور ترکیه تأسیس کرده، کشور ایران است.

“یاردیم” با تأکید بر اینکه در این راستا از اتاق بارزرگانی خرم‌آباد می‌خواهیم که هیأت‌های سرمایه‌گذاری ترکیه‌ای را با شرکت‌های سرمایه‌گذاری ایرانی مرتبط کنند، افزود: اگر می‌خواهیم به اهداف خود در زمینه‌ی گسترش روابط اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور دست پیدا کنیم، باید بستر مناسب نیز برای ایجاد روابط بین استان‌ها و شهرهای این دو کشور را نیز فراهم و تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه به لحاظ گردشگری نیز پتانسیل‌هایی را که از استاندار لرستان شنیدم، باعث خوشحالی من بود که این حوزه می‌تواند زمینه‌ی ایجاد ارتباط بین دو کشور را بیشتر کند، گفت: هم‌اکنون تفاوت زیادی بین تعداد گردشگران ایرانی در ترکیه و برعکس گردشگران ترکیه در ایران وجود دارد.

سفیر ترکیه در ایران با بیان اینکه تعداد کسانی که با هدف گردشگری از ترکیه به ایران می‌آیند، در طول سال به بیشتر از 40 هزار نفر نمی‌رسد، افزود: این رقم را می‌توان در یکی دو سال به 10 برابر با یک منحنی مشخص در سال‌های آینده افزایش داد.

یاردیم با تأکید بر ضرورت تقویت روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف دانشگاهی، فرهنگی، جوانان و… بیان داشت: ما امیدواریم با برنامه‌ریزی لازم ما نیز میزبان شما در تهران و همچنین فراهم شدن فرصت‌های دیگر برای سفر به استان لرستان باشیم.