رییس اتاق خرم‌آباد خطاب به سفیر فنلاند:

ظرفیت‌های متنوع لرستان را به سرمایه‌گذاران فنلاندی معرفی نمایید

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد در دیدار فعالان اقتصادی لرستان با سفیر فنلاند خطاب به وی اظهار داشت: ظرفیت‌های متنوع لرستان را به سرمایه‌گذاران فنلاندی معرفی نمایید.

 

IMG_4695.JPG

 

به گزارش روابط عمومی اتاق خرم‌آباد؛ حسین سلاح‌ورزی گفت: از آنجا که 70 درصد مساحت کشور فنلاند را جنگل و 10 درصد آن را دریاچه‌ها تشکیل داده‌اند و از این نظر تشابه نسبی بین این کشور و استان لرستان وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه استان لرستان هم تنوع پوشش گیاهی و جنگلی خوبی دارد، افزود: از نظر میزان بارندگی هم استان لرستان بعد از استان‌های شمالی و ساحلی، از جمله استان‌های پُر باران ایران است.

 

IMG_4659.JPG

 

سلاح‌ورزی تصریح کرد: به واسطه‌ آب فراوان و رودخانه‌های زیادی که در لرستان وجود دارد، آبشارهای متعدد و زیبا و پل‌های تاریخی زیادی شکل گرفته که ظرفیت‌های بسیار ارزشمندی در حوزه‌ی گردشگری محسوب می‌شوند.

رییس پارلمان بخش خصوصی لرستان با بیان اینکه بسیاری معتقدند لرستان، ایران کوچک است، گفت: هم‌زمان که در شمال این استان شاهد آب و هوای سردی هستیم، در قسمت‌های جنوبی هوای گرمسیری حاکم است که این تنوع آب و هوایی باعث تنوع تولید محصولات کشاورزی شده است.

حسین سلاح‌ورزی به 800 هزار تن مازاد محصولات کشاورزی لرستان اشاره کرد و بیان داشت: این محصولات از نظر تنوع، طیف بسیار گسترده‌ای را شامل می‌شوند.

 

IMG_4649.JPG

 

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد به حوزه‌ی دامپروری و تولیدات آن هم اشاره کرد و عنوان داشت: استان لرستان با دارا بودن بیش از شش میلیون دام سبک و سنگین، از نظر تراکم دام نسبت به مساحت، استان اول کشور می‌باشد.

حسین سلاح‌ورزی با اشاره به محصولات باغبانی لرستان اظهار داشت: انواع میوه در این استان تولید می‌شود که تولید دو محصول انجیر سیاه و انار به صورت انحصاری در این سرزمین صورت می‌گیرد.

وی افزود: همچنین به واسطه‌ی تلاقی دو سازند مختلف زمین‌شناسی در لرستان، این استان دارای طیفی از محصولات متنوع معدنی از سیلیس و کربنات، تا سنگ‌های ساختمانی و تزیینی است که یکی از مزیت‌های صادراتی آن به شما می‌رود.

 

IMG_4666.JPG

 

سلاح‌ورزی به کشف منابع نفت و گاز در لرستان اشاره کرد و گفت: یک واحد پتروشیمی هم در استان راه‌اندازی شده که در زمینه‌ی تولید پلی‌اتیلن‌های سبک و سنگین در حال تولید و فعالیت می‌باشد.

رییس پارلمان بخش خصوصی لرستان با اشاره به وجود منابع فراوان و ظرفیت‌های گوناگون در استان لرستان اظهار داشت: به دلایل مختلف تا کنون امکان استفاده از همه‌ی این ظرفیت و توسعه‌ی اقتصادی را نداشته‌ایم.

 

IMG_4651.JPG

 

حسین سلاح‌ورزی عنوان داشت: با توجه به اینکه کشور فنلاند تجربه رشد مداوم و پایدار اقتصادی را دارد و همچنین با توجه به دسترسی این کشور به تکنولوژی و منابع مالی و اقتصادی مناسب، این آمادگی وجود دارد که سرمایه‌گذاران فنلاندی به صورت مستقیم یا مشترک اقدام به سرمایه‌گذاری در لرستان کنند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد افزود: به صورت مشخص در حوزه‌های گردشگری، فرآوری محصولات معدنی، کشاورزی، نفت و گاز و… زمینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری در لرستان وجود دارد و کاملا توجیه‌پذیر است.

سلاح‌ورزی از سفیر فنلاند خواست امروز که زمینه‌ی ارتباطات و تعاملات تجاری و اقتصادی فراهم شده، ظرفیت‌های متنوع لرستان را به سرمایه‌گذاران فنلاندی معرفی نمایند.

 

 

سفیر فنلاند:

فنلاندی‌ها علاقه‌ی زیادی به تجارت با ایران دارند

سفیر فنلاند هم در این نشست گفت: فنلاندی‌ها علاقه‌ی زیادی به تجارت با ایران دارند.

به گزارش روابط عمومی اتاق خرم‌آباد؛ “هاری کمراینن” با اشاره به توافق هسته‌ای آن را فرصت خوبی برای گسترش روابط فنلاند و ایران دانست و اظهار داشت: لرستان هم جزیی از ایران است و بدون شک ظرفیت‌هایی برای تعاملات دو طرفه دارد که علاقمند هستیم بیشتر آن‌ها را بشناسیم.

 

IMG_4651.JPG

 

“کمراینن” افزود: بسیاری تصور می‌کنند که کشور فنلاند تنها به واسطه‌ی ساخت گوشی‌های تلفن نوکیا معروف است، این در حالی است که ما در سایر زمینه‌های اقتصادی دیگر هم پیشرفت‌های زیادی داشته‌ایم.

وی افزود: به محض اینکه نام فنلاند به میان می‌آید، هوای سرد، اقتصاد و گوشی تلفن همراه به ذهن شنونده متبادر می‌شود.

سفیر فنلاند بیان داشت: معتقدیم بین ایران و فنلاند تنها یک کشور فاصله هست، چون در برهه‌ای از تاریخ، فنلاند جزیی از روسیه بوده است.

“هاری کمراینن” تصریح کرد: امکان انتقال سریع محصولات کشاورزی و صنایع معدنی از ایران به فنلاند به وسیله‌ی راه‌آهن وجود دارد.

 

IMG_4670.JPG

 

“کمراینن” گفت: علاوه بر اینکه امروز گوشی‌های ساخت فنلاند در 120 کشور دنیا به فروش می‌رسند، در زمینه‌ی تولید آسانسورهای هوشمند و پله برقی، درهای چرخان و کشویی هم محصولات و خدمات خوبی تولید و ارائه می‌کنیم که در کشورهایی چون امارات، سنگاپور و… مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی به تولید موتورهای دیزلی برای کشتی در فنلاند هم اشاره کرد و گفت: در زمینه‌ی تولید و ارائه‌ی تکنولوژی کشاورزی هم فنلاند دارای تجربیات خوبی است که در گذشته محصولاتی از این دست به ایران هم وارد می‌شده که این فعالیت بعد از وقفه‌ای دوباره از سر گرفته خواهد شد.

سفیر فنلاند با اشاره به اینکه 10 درصد صادرات فنلاند از قبال این تکنولوژی‌هاست، عنوان داشت: در حوزه‌ی تولید محصولات چوبی هم فنلاند یکی از قدیمی‌ترین کشورها از این حیث می‌باشد.

 

IMG_4676.JPG

 

“هاری کمراینن” با بیان اینکه احتمالا همه‌ی شما نام معروف‌ترین پرنده‌ فنلاند یعنی “انگری‌بردز” را شنیده‌اید، در کشور ما دانشگاه‌های معتبری هستند که آماده‌ی پذیرش دانشجویان ایرانی در حوزه‌‌های تجارت و مدیریت هتلداری هستند.

وی به سردسیر بودن کشور متبوع‌اش هم اشاره کرد و گفت: به همین دلیل در زمینه‌ی ذخیره‌ی انرژی هم پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته‌ایم که می‌تواند زمینه‌ساز تعاملات با ایران باشد.

 

IMG_4688.JPG

 

“کمراینن” هدف از سفرش به لرستان را آشنایی با ظرفیت‌های اقتصادی و گردشگری لرستان عنوان کرد و افزود: همچنین به دنبال پتانسیل‌هایی هستیم که زمینه‌ی تعاملات دو طرف را فراهم نمایند.

وی افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی اطمینان داریم در لرستان محصولاتی تولید می‌شود که در فنلاند امکان تولیدشان نیست که محصولات کشاورزی از این جمله هستند.

سفیر فنلاند تصریح کرد: همچین در خصوص صادرات سنگ‌های معدنی لرستان به فنلاند و حتی سایر کشورهای اسکاندیناوی هم آماده‌ی همکاری و تعامل هستیم.