صنعت داروی لرستان با در اختیار داشتن سهم 50 درصدی صادرات داروی کشورمان نمودی از شکوفایی تولید ملی و ضرورت توجه به سرمایه های داخلی است.

به گزارش خبرنگار مهر، استان لرستان با دارا بودن کارخانه های داروسازی دامی، گیاهی و انسانی قطب مهم تولید داروی کشور محسوب می شود که این امر حکایت از قابلیت های این استان در زمینه توسعه صنعت داروسازی دارد.

داروسازی اکسیر و داملران برندهای معتبر کشور و دنیا

در حال حاضر کارخانجات داروسازی اکسیر بروجرد به عنوان تنها تولید کننده انسولین و گاما ایمونکس در کشور به عنوان فعالترین کارخانه داروسازی در حوزه صادرات دارویی کشور و لرستان محسوب می شود.

از سوی دیگر کارخانه داروسازی داملران بروجرد نیز به عنوان فعال ترین کارخانه داروسازی در حوزه تولید داروهای حیوانی در سطح کشور مطرح است.

شرکت داروسازی اکسیر بروجرد با صادرات سالانه بیش از 20 میلیون دلار دارو در حال حاضر بزرگترین صادر کننده دارو در کشور و تولید کننده انحصاری انسولین در ایران محسوب می شود که حدود 10 درصد نیاز دارویی کشور را تامین می کند.

عمده ترین کشورهایی که صادرات دارو از داروسازی اکسیر به آنها در طول سال صورت می گیرد کشورهای آذربایجان، عراق، افغانستان، بلاروس، ترکمنستان، قرقیزستان، اوکراین، یمن، فیلیپین، سومالی، نیجریه و مصر است.

نیمی از تجارت خارجی داروی کشور به استان لرستان تعلق دارد

همچنین علاوه بر این دو کارخانه هم اکنون واحدهای داروسازی دیگری در زمینه تولید داروهای گیاهی در استان فعال هستند. از سوی دیگر عملیات اجرایی چند کارخانه دیگر نیز در استان در حال انجام است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: هم اکنون بیش از نیمی از تجارت خارجی داروی کشور به استان لرستان تعلق دارد.

حجت الله بیرانوند ادامه داد: در حال حاضر سالانه 63 میلیون دلار صادرات دارو از کشور صورت می گیرد که از این میزان 30 میلیون دلار مربوط به استان لرستان است.

وی با اشاره به توسعه صنعت دارویی استان، عنوان کرد: در سفر چهارم هیئت دولت به استان لرستان به منظور بهبود وضعیت صادرات دارو از استان کارخانه داروسازی “بایر افلاک” در استان به بهره برداری خواهد رسید.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان با بیان اینکه در حال حاضر احداث واحدهای جدید داروسازی در استان نیز در دستور کار قرار دارد، یادآور شد: در آینده نزدیک لرستان تبدیل به قطب دارویی کشور می شود.

درصد داروی دامی مورد نیاز کشور در لرستان تولید می شود

مدیر کل دامپزشکی استان لرستان نیز از این استان به عنوان قطب تولید داروی دامی و انسانی کشور یاد کرد و گفت: 60 درصد داروی دامی مورد نیاز کشور در لرستان تولید می شود.

جواد گودرزی با اشاره به اینکه لرستان جزء استان هایی است که مرکز تولید داروی دامی و انسانی به شمار می آید، اظهار داشت: کارخانه های سازنده دارو و واکسن زیادی در لرستان فعالیت می کنند که این کارخانه ها امکان کنترل بیشتری در خصوص بیماری های دامی را در اختیار استان گذاشته اند.

مدیر کل دامپزشکی استان لرستان همچنین از راه اندازی دو واحد تولید داروی دامی در استان خبر داد و افزود: شرکت تولید داروی دامی “بایر افلاک” در منطقه ویژه ازنا و راه اندازی یک شرکت دیگر در استان موجب افزایش تولیدات و صادرات دارو در لرستان می شود.

گودرزی با بیان اینکه لرستان هر ساله مقدار زیادی داروی دامی را به حوزه خلیج فارس، پاکستان و افغانستان صادر می کند، عنوان کرد: لرستان مهمترین قطب تولید داروی دامی است.

داروی تولیدی با برند لرستان در کشورهای اروپایی و آمریکایی

استاندار لرستان نیز در این رابطه گفت: 50 درصد از کل تجارت خارجی و صادرات داروهای انسانی و دامی کشور به لحاظ ارزشی و ارزی از محل محصولات تولیدی استان لرستان به عنوان یکی از قطب های بزرگ و اصلی تولید دارو در کشور تامین و صادر می شود.

حبیب الله دهمرده اظهار داشت: این میزان صادرات دارو به خارج از کشور نشان دهنده ظرفیت و توانمندی ویژه استان لرستان در زمینه تهیه و تولید داور به لحاظ کمی و کیفی با برند مشخص و معتبر داخلی است.

وی بیان داشت: براساس گزارشات دریافتی، درحال حاضر داروی تولیدی با برند استان لرستان در سطح کشورهای اروپایی و آمریکایی از جایگاه ویژه و منحصربه فردی برخوردار است به گونه ای که بخش عمده ای از کشورهای غربی خریدار دائم داروهای تولیدی استان لرستان هستند.

توسعه صنعت دارویی استان به ویژه در بخش داروی گیاهی

استاندار لرستان همچنین از توسعه صنعت دارویی استان به ویژه در بخش داروی گیاهی خبر داد و تصریح کرد: برهمین اساس با سرمایه گذاری مناسب و برنامه ریزی علمی و کارشناسی، استان لرستان می تواند به قطب تولید داروی گیاهی در سطح کشور و یکی از مراکز اصلی تهیه و صادرات محصولات این بخش تبدیل شود.

وی تصریح کرد: در شرایط اعمال فشارهای سیاسی و اقتصادی غربی ها به ایران اسلامی شاهد هستیم که کشور آمریکا به عنوان عامل اصلی اعمال تحریم های اقتصادی، یکی از خریداران و واردکنندگان محصولات تولیدی استان لرستان است.

دهمرده همچنین با اشاره به مبادلات تجاری استان لرستان با 35 کشور خارجی، افزود: در شرایطی که استکبار جهانی با اعمال تحریم های اقتصادی سعی در منزوی کردن ایران در حوزه اقتصادی دارد، استان لرستان به بیش از 35 کشور در چهار قاره اروپا، آسیا، آمریکا و افریقا محصول صادر می کند.

حمایت از سرمایه گذاران و فراهم آوردن زمینه های مناسب تر

وی همچنین از حمایت از سرمایه گذاران در این بخش خبر داد و یادآور شد: حمایت از سرمایه گذاران و فراهم آوردن زمینه های مناسب تر برای ورود بخش خصوصی به سرمایه گذاری در بخش های مختلفی از جمله صنایع داروسازی با توجه به اینکه 50 درصد کل تجارت خارجی داروی ایران اعم داروهای انسانی و حیوانی از لرستان است در دستور کار قرار دارد و در سال 91 با جدیت پیگیری خواهد شد.

استاندار لرستان یادآور شد: ستاد تسهیل در سرمایه گذاری در سال 91 بیش از پیش فعال تر خواهد شد تا بتوانیم قدم های بزرگی در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب برداریم.

به هر حال با توجه به اینکه صنایع دارویی لرستان در حال حاضر جزء سوده ترین صنایع استان و کشور محسوب می شوند امید می رود با احداث کارخانه های جدید داروسازی در این استان زمینه توسعه صنعت دارویی لرستان و تبدیل این استان به قطب تولید داروهای انسانی، گیاهی و حیوانی در کشور فراهم شود. sans-serif

 

گودرزی با بیان اینکه لرستان هر ساله مقدار زیادی داروی دامی را به حوزه خلیج فارس، پاکستان و افغانستان صادر می کند، عنوان کرد: لرستان مهمترین قطب تولید داروی دامی است.