رییس اتاق بازرگانی خرم‌آباد:

کمیته‌ی شهرک‌های صنعتی لرستان، ابتکار خوبی است

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد در جلسه‌ی صبحانه‌ی کاری با معاون برنامه‌ریزی استاندار و مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان با اشاره به تشکیل کمیته‌ی پیگیری مشکلات شهرک‌های صنعتی در کمیسیون صنعت و معدن اتاق خرم‌آباد، گفت: خوشبختانه با همکاری معاون محترم برنامه‌ریزی استاندار و همچنین مدیرکل امور اقتصادی استانداری این کمیته به خوبی و با تکیه بر روش‌های عملیاتی توانسته مشکلات شهرک‌های صنعتی استان را پیگیری نماید.

 

jalase. 7.jpg

 

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ حسین سلاح‌ورزی با تأکید بر این‌که در سایر حوزه‌ها هم می‌توانیم با تشکیل چنین کمیته‌هایی به دنبال حل مشکلات باشیم، افزود: تأکید ما در این کمیته مطرح کردن مشکلاتی است که با توجه به وضعیت موجود استان، قابل برطرف شدن هستند تا امکان نتیجه‌گیری بیشتری وجود داشته باشد.

سلاح‌ورزی به برگزاری همایش «حمایت قضایی، رونق اقتصادی» هم اشاره کرد و اظهار داشت: در کنار این همایش، دفتر مرکز داوری تجاری در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد راه‌اندازی شد که با توجه به وظایف و اساس‌نامه‌ای که برای آن تدارک دیده شده، می‌تواند گام مهمی برای حل بهتر دعاوی تجاری تلقی شود.

وی همچنین تصریح کرد: واقعیت این است که مشکلات موجود در حوزه‌ی اقتصاد و صنعت استان ریشه‌های مختلفی دارد که بخشی از آن‌ها ناشی از عقب‌ماندگی‌های تاریخی و نبود زیرساخت‌ها و عدم وجود منابع مالی است؛ اما باید توجه داشت که بخشی از این معضلات هم ناشی از مشکلات نرم‌افزاری است.

 

salahvarzi.jpg

 

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد بیان داشت: در حوزه‌ی شهرک‌های صنعتی استان ایده‌ی ما این است که با استفاده از برخی امکانات و ظرفیت‌های موجود دستگاه‌های اجرایی استان می‌توان بسیاری از مشکلات عمومی شهرک‌های صنعتی را برطرف نمود.

سلاح‌ورزی لازمه‌ی تحقق این مصوبات را تعامل همه‌جانبه‌ی دولت و بخش خصوصی ارزیابی کرد و افزود: تلاش ما این است که انتظارات منطقی و قابل برطرف شدن را در بخش خصوصی مطرح و پیگیری کنیم تا با استفاده از ابزارها و ظرفیت‌های موجود در مسیر برطرف شدن‌شان گام برداریم.

وی به ضرورت برگزاری همایش توانمندی‌های اقتصادی استان هم اشاره و تصریح کردند: ضروری است یک بار دیگر در راستای معرفی توانمندی‌های لرستان همایشی برگزار نماییم.

 

معاون برنامه‌ریزی استاندار:

انتظار ما از بخش خصوصی ارائه‌ی پیشنهاد کارشناسی‌شده است

معاون برنامه‌ریزی استاندار لرستان نیز با اشاره به تکراری بودن صحبت در مورد ظرفیت‌ها و در مقابل؛ مشکلات لرستان گفت: به صورت کلی آنچه ما در حال حاضر با آن مواجه هستیم، نشان می‌دهد که از پتانسیل‌های فراوان موجود در استان به هر دلیل استفاده نکرده‌ایم.

 

hadi chegeni.5.jpg

 

علی هادی‌چگنی افزود: در مورد چرایی این موضوع هم شاید بتوان گفت یکی از اصلی‌ترین دلایل، انتقال پتروشیمی لرستان به استان مرکزی بوده که اگر این اتفاق نمی‌افتاد امروز نرخ بیکاری ما و این استان می‌توانست جابجا شود.

هادی‌چگنی به مشکلات زیرساختی لرستان هم اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در حوزه‌ی راه‌آهن، آزادراه و برقراری پروازهای منظم اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است که امیدواریم در آینده‌ی نه چندان دور شاهد به ثمر نشستن این تلاش‌ها در راستای توسعه‌ی استان باشیم.

وی بیان داشت: بارها گفته‌ام و باز هم تکرار می‌کنم که تنها راه‌حل برطرف شدن مشکلات استان، حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در استان است؛ با این رویکرد که هم از سرمایه‌گذاران موجود حمایت کنیم و هم در راستای جذب سرمایه‌گذاران جدید بکوشیم.

معاون برنامه‌ریزی استاندار لرستان گفت: به همین منظور به دنبال رسیدن به راهکارهای منطقی و مناسب هستیم و انتظار داریم فعالان بخش اقتصادی و مشخصاً اتاق بازرگانی پیشنهادات عملی و کارشناسی‌شده ارائه نمایند و به این پروسه سرعت بخشند.

علی هادی‌چگنی اظهار داشت: هدف دولت و بخش خصوصی در نهایت یکی است و به همین دلیل ضروری است همسو با هم حرکت کنند و یقیناً در این صورت می‌توان انتظار تحول و تغییر داشت.

هادی‌چگنی در مورد برپایی همایش معرفی توانمندی‌های استان هم بیان داشت: این همایش بهمن‌ماه در تهران برگزار خواهد شد و در آن تلاش خواهیم نمود از همه‌ی لرستانی‌های مقیم تهران و سایر نقاط جهان دعوت به عمل آوریم.

وی به وضعیت برخی صنایع مشکل‌دار استان هم اشاره و تصریح کرد: برخی از این صنایع به مرحله‌ای رسیده‌اند که هیچ راهی برای برون‌رفت از آن وجود ندارد، لذا تلاش می‌کنیم با تعیین تکلیف برای همیشه وضعیت آن‌ها را مشخص کنیم.

معاون برنامه‌ریزی استاندار لرستان در خصوص مشکلات شهرک‌های صنعتی استان هم عنوان داشت: کمیسیون‌های خوبی در اتاق تشکیل شده‌اند که می‌توانند مشکلات موجود هر حوزه را شناسایی و دسته‌بندی کنند تا در حوزه‌های مختلف، مدیران مرتبط را پای کار بکشانیم و در مسیر برطرف شدن‌شان حرکت کنیم.

علی هادی‌چگنی افزود: نباید از این مسأله هم غافل شویم که بخشی از مشکلات موجود به تخصصی نبودن مدیریت‌ها برمی‌گردد که در حوزه‌ی بخش خصوصی ریشه‌اش در تداخل مدیریت و مالکیت است.

 

نایب‌رییس اتاق خرم‌آباد:

باید لرستان را با تمایز برای سرمایه‌گذار، جذاب کنیم

نایب‌رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد هم در ادامه با اشاره به این‌که سرمایه‌گذاران وضعیت استان‌های مختلف را بررسی کرده و دارای حق انتخاب هستند، گفت: ضروری است با ایجاد تمایز در صدد متفاوت کردن شرایط لرستان نسبت به سایر استان‌ها باشیم تا جذابیت لازم برای جذب سرمایه‌گذار وجود داشته باشد.

 

jamee. 92.jpg

 

محمد خاکی به مشکلات لرستان برای پذیرش سرمایه‌گذاران هم اشاره کرد و افزود: در حوزه‌ی زیرساخت همچنان مشکل داریم، در حوزه‌ی قوانین و… هم همین‌طور؛ و بر همین اساس لازم است امتیازات ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: متأسفانه در حوزه‌ی معافیت‌های مالیاتی و نرخ بهره‌ی تسهیلات بانکی هم علی‌رغم مستحق بودن، نتوانسته‌ایم استفاده کنیم که نمونه‌ی بارزش معافیت مالیاتی شهرک‌های صنعتی است که از شهر فاصله‌ی 30 کیلومتری دارند که با توجه به خاص بودن اقلیم، از این فرصت نتوانسته‌ایم استفاده کنیم.

خاکی بیان داشت: در سایر حوزه‌ها هم می‌توانیم با اختصاص یارانه و البته تخفیف‌های ویژه، شرایط بهتری را برای جذب شرمایه‌گذار فراهم نماییم.

 

 

رییس کمیسیون بانک، بیمه و مالیات اتاق خرم‌آباد:

ریشه‌ی بسیاری مشکلات، تضعیف مطبوعات استان است

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ رییس کمیسیون بانک، بیمه و مالیات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد هم در ادامه‌ی جلسه بخش بزرگی از پنهان ماندن مشکلات را ناشی از تضعیف مطبوعات به عنوان رکن چهارم توسعه ارزیابی کرد و افزود: متأسفانه حیات مالی مطبوعات وابسته به گزارشاتی است که به عنوان آگهی از دستگاه‌های دولتی به چاپ می‌رسانند و عموماً غیرواقعی هستند.

 

jamee. 45.jpg

 

حجت والی‌زاده اظهار داشت: ضروری است برای فرار از چنین وضعیتی به دنبال راهی باشیم تا مطبوعات با استقلال مالی خود، با نگاه تیزبین به دنبال انتقادهای سازنده باشند و این پروسه هم باعث شناسایی مشکلات و کمبودها و هم هشدار و تأکید برای برطرف کردن آن‌ها شود.

والی‌‌زاده بیان داشت: می‌توان با اختصاص بودجه‌ای کافی و البته با چشمداشت انتقاد منصفانه، مطبوعات را از جیره‌خواری کنونی نجات داد و در آن سوی، شرایط یک تحول اساسی و بزرگ را در استان فراهم نمود.

 

valizade.jpg

 

 

عضو هیأت نمایندگان اتاق خرم‌آباد:

دولت مشکل «فروش» واحدهای تولیدی را حل کند

عضو هیأت نمایندگان اتاق خرم‌آباد با اشاره به این‌که جلسات فراوانی همواره برگزار می‌شود، گفت: متأسفانه این جلسات معمولاً خروجی لازم را ندارند، به این دلیل که در واقع همواره آنچه خواسته‌ایم انجام داده‌ایم، نه آنچه گفته‌ایم.

خداداد غیاثوند دلیل عملی و اجرایی نشدن بسیاری از مصوبات مرتبط با صنعت را کمبود اعتبار دانست و گفت: 27 درصد اشتغال استان در حوزه‌ی سنگ است که در صورت سرمایه‌گذاری مناسب می‌تواند به دو برابر وضعیت کنونی افزایش یابد.

 

2 nafare. asli.jpg

 

وی با تأکید بر این‌که صنعت سنگ، مزیت بزرگ استان قلمداد می‌شود، بیان داشت: متأسفانه تا کنون از این ظرفیت بزرگ و قابل توجه نتوانسته‌ایم استفاده کنیم.

غیاثوند تصریح کرد: متأسفانه در حال حاضر حجم زیادی از سنگ در انبارهای واحدهای سنگ‌بری دپو شده و در عین حال این واحدها توانایی پرداخت حقوق نیروی انسانی خود را ندارند.

دبیر انجمن سنگ ایران افزود: اگر مشکلات حوزه‌ی سنگ استان برطرف شود بدون شک اشتغال موجود در این حوزه تا دو برابر قابل افزایش است.

خداداد غیاثوند مشکل بزرگ سنگ استان را فروش عنوان داشت و گفت: خطوط تولید سنگ لرستان از اصفهان هم بیشتر است و توقع ما از دولت این است که مشکل فروش واحدهای سنگ‌بری را برطرف نماید.

غیاثوند به نبود پایانه سنگ در استان هم اشاره و اظهار داشت: این مشکل در حوزه‌ی زیرساخت‌هاست و دولت نباید انتظار داشته باشد بخش خصوصی به آن ورود کند.

 

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق خرم‌آباد:

نبود صنایع بسته‌بندی باعث شده علی‌رغم تولید بالا، مشکل داشته باشیم

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد هم با اشاره به این‌که لرستان از نظر تولید محصولات کشاورزی نسبت به میانگین کشوری وضعیت بسیار مطلوب‌تری دارد، گفت: متأسفانه از این مزیت استفاده نکرده‌ایم و این تولید بالای محصولات کشاورزی با توجه به نبود صنایع بسته‌بندی و تبدیلی در لرستان در استان‌های دیگر بسته‌بندی و ارائه می‌شود که مسأله‌ی خوشایندی نیست.

 

3 nafare. 5.jpg

 

مرتضی هادی‌پور بیان داشت: در عین حال ما در لرستان ظرفیت‌های بلاتکلیف و مغفولی از جمله مجتمع کشت و صنعت خرم‌آباد داریم که از سال‌های گذشته کارگروه‌ها و کمیته‌های متعددی برای تعیین تکلیف آن‌ها تشکیل شده و البته تاکنون هیچ کدام ثمربخش نبوده است؛ انتظار می‌رود یک بار و برای همیشه چاره‌ای برای آن اندیشیده شود.

وی اظهار داشت: شهرک گلخانه‌ای خرم‌آباد هم با گذشت سال‌ها از کلنگ‌زنی، همچنان بدون تکلیف است و فارغ‌از تحصیلان زیادی با مراجعه به اتاق جویای وضعیت و سرانجام آن می‌شوند که در این زمینه هم ضروری است چاره‌اندیشی شود.

هادی‌پور به مشکلات واحدهای تولید خوراک دام لرستان هم اشاره کرد و عنوان داشت: متأسفانه این واحدها در زمینه‌ی تهیه‌ی مواد اولیه با مشکل مواجه هستند و در همین رابطه بیش از 1000 نفر از افرادی که در این واحدها مشغول به کار بوده‌اند، از کار بیکار شده‌اند.

در همین ارتباط دبیر انجمن ارگانیک شعبه لرستان هم گفت: مشکلات لرستان در حوزه‌ی کشاورزی بسیار کمتر از صنعت است و بر همین اساس ضروری است برطرف کردن مشکلات نه چندان عمیق این حوزه در دستور کار قرار گیرد.

دکتر شاکرمی بیان داشت: محصولات کشاورزی لرستان توان رقابت با محصولات دنیا را دارند و این می‌تواند انگیزه‌ای برای توجه بیشتر به این بخش باشد.