سفیر سوئد با استاندار لرستان دیدار کرد

سفیر سوئد در ایران، که به دعوت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد به منظور سفری دو روزه به لرستان سفر کرده است، با استاندار لرستان دیدار کرد.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ نایب‌رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد در این جلسه اظهار داشت: یکی از محورهای دعوت سفرای کشورهای مختلف به استان، امضای تفاهم‌نامه‌های اقتصادی و دوستی است.

 

dz0e_img_6999.jpg

 

محمد خاکی، یکی دیگر از محورهای دعوت سُفرای کشورهای مختلف به لرستان را انعقاد خواهرخواندگی مرکز استان با یکی از شهرهای آن کشورها برشمرد و تصریح کرد: برای برون‌رفت از فشار تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، فصل جدیدی از همکاری‌های تجاری و دوستی را با کشورهایی چون سوئد آغاز نموده‌ایم.

وی خطاب به سفیر سوئد گفت: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد آمادگی دارد از مدیران شهرک‌های صنعتی سوئد برای بازدید از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری لرستان دعوت به عمل آورد.

نایب‌رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد به برنامه‌های سفر سفیر سوئد به مرکز لرستان اشاره و اضافه کرد: بازدید از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی لرستان، از جمله برنامه‌هایی است که برای این سفر دو روزه در نظر گرفته شده است.

دیدار با رییس دانشگاه لرستان و فعالان اقتصادی استان از برنامه‌های دوم سفر سفیر سوئد به خرم‌آباد بود که خاکی به آن‌ها اشاره کرد.

وی، شاخص‌های اقتصادی لرستان را در حال رشد توصیف کرد و ادامه داد: از زمان حضور هوشنگ بازوند به عنوان استاندار لرستان همواره شاهد پیشرفت و توسعه‌ی استان بوده‌ایم.

 

6g9j_mohamad_khaki.jpg

 

نایب‌رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد یادآور شد: مجموعه‌ی اتاق نیز همانند استاندار لرستان معتقد هستند که برای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی استان، نیازمند حضور سرمایه‌گذاران و فعالان بخش خصوصی هستیم.

خاکی اضافه کرد: به همین دلیل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد از سفرای کشورهای مختلف برای دیدن ظرفیت‌ها و آشنایی با توانمندی‌های لرستان دعوت می‌کند که به این استان سفر کنند.

 

استاندار لرستان:

سرمایه‌گذاری در لرستان، مطمئن و سودآور است

استاندار لرستان نیز در این جلسه با خیر مقدم به سفیر سوئد، ابراز امیدواری کرد این دیدار در ذهن “تیلر” ماندگار باشد.

هوشنگ بازوند، روابط ایران با کشورهای اروپایی را در زمان دولت تدبیر و امید مطلوب دانست و گفت: امیدواریم این روابط به شناخت درست سفیر سوئد از توانمندی‌های استان منجر شود.

 

 

 

gjid_houshang_bazvand.jpgوی از لرستان به عنوان یکی از استان‌های ثروتمند ایران یاد کرد و افزود: لرستان در ابعاد اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و… سرمایه‌های بسیار خوبی دارد.

استاندار لرستان به برنامه یازده ساله استان در افق 1404 اشاره و تصریح کرد: در این برنامه محورهایی برای توسعه و پیشرفت لرستان در نظر گرفته شده است.

بازوند؛ اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد را پرچمدار حضور قوی بخش خصوصی در لرستان دانست و گفت: با سفر سفیر سوئد به مرکز استان امکان همکاری دو جانبه در زمینه‌های مختلف فراهم می‌شود.

وی از وجود 32 طاقدیس نفتی در لرستان خبر داد و بیان داشت: این طاقدیس‌ها ظرفیت استخراج 150 میلیون بشکه نفت را دارند و می‌توانند نیازهای اقتصادی استان را تأمین کنند.

استاندار لرستان با بیان اینکه این مورد ظرفیت بسیار خوبی برای حضور بخش خصوصی سوئد در استان است، از منابع سنگی مطلوب لرستان نیز سخن به میان آورد و یادآور شد: 32 درصد سنگ نمای ساختمان کشور در این استان تأمین می‌شود.

بازوند با بیان اینکه لرستان دارای 800 هزار هکتار زمین با خاک مرطوب است، افزود: با وجود خشکسالی‌های اخیر در ایران، کشاورزان لرستانی با مشکل مواجه نشده‌اند.

 

y217_img_6973.jpg

 

وی با اعلام اینکه لرستان 20 درصد حبوبات کشور را تأمین می‌کند، تصریح کرد: این استان رتبه اول کشور در زمینه تولید حبوبات را داراست.

استاندار لرستان یادآور شد: لرستان همچنین در زمینه‌ی تولید ماهی‌های سردآبی کشور رتبه‌ی اول بعد از استان‌های ساحلی را داراست و در حوزه‌ی گردشگری نیز با بیش از 5 هزار بنای باستانی و پل‌های تاریخی فراوانی که در استان وجود دارد به عنوان پایتخت ژئوتوریسم کشور معرفی شود.

بازوند وجود ژئوپارک‌های علمی در لرستان را یک ظرفیت مهم تلقی کرد و بیان داشت: این ژئوپارک‌ها می‌تواند ارتباط مناسبی با دانشگاه‌ها برقرار نمایند؛ دانشگاه‌‌های لرستان ظرفیت خوبی برای استان محسوب می‌شوند، به طوری که 103 دانشجو مشغول به تحصیل هستند و این موضوع توسعه و پیشرفت استان را نوید می‌دهد.

وی با بیان اینکه استان لرستان می‌تواند میزبان خوبی برای فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران سوئد باشد، از سفیر سوئد خواست این افراد را برای بازدید از ظرفیت‌های استان ترغیب کند.

استاندار لرستان گفت: با توجه به زیرساخت‌هایی که در استان مثل حمل و نقل، مناطق ویژه اقتصادی و… وجود دارد، به سفیر سوئد این نوید را می‌دهیم که سرمایه‌گذاری مطمئن و سودآوری برای بخش خصوصی آن کشور فراهم آوریم.

 

سفیر سوئد:

بخش خصوصی سوئد، بزرگ و مستقل است

سفیر سوئد نیز در این جلسه، کشور مطبوعش را مهاجرپذیر دانست و گفت: یک درصد جمعیت کشور سوئد را ایرانی‌های مهاجر تشکیل می‌دهند و این موضوع پایه‌ی خوبی برای گسترش روابط دو کشور به شمار می‌رود.

 

yi51_piter_teiler.jpg

 

“پیتر تیلر”، بخش خصوصی کشور سوئد را بزرگ و مستقل عنوان کرد و بیان داشت: توسعه‌ی اقتصادی این کشور توسط همین بخش صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه کشور سوئد در بخش گردشگری نیز فعال است، تصریح کرد: در سفر خود به لرستان حضور قوی سوئدی‌ها را در جای‌جای این استان مشاهده کردم و مشتاق هستم با فعالان اقتصادی لرستان آشنا شوم.

سفیر سوئد روابط دو جانبه‌ی ایران و سوئد را مطلوب توصیف کرد و افزود: با وجود تحریم‌ها روابط این دو کشور گسترش یافته و بازار ایران در کشور ما بازار پرطرفداری است.

“تیلر” ادامه داد: بیشتر سرمایه‌گذاران ما ایرانی – سوئدی هستند. به همین دلیل به سفر خود به لرستان خیلی مشتاقانه نگاه می‌کنم و نظریه‌ی اصلی پشت این سفر این است که لرستان چه چیزهایی برای عرضه دارد.

وی؛ خطاب به استاندار و بخش خصوصی لرستان این اطمینان را داد که پیام آن‌ها را به سوئدی‌ها منتقل می‌کند.

 

31b_img_6974.jpg

 

سفیر سوئد گفت: کشور سوئد توانست مسیر پیشرفت را خیلی سریع طی نماید و یکی از دلایل عمده‌ی این موفقیت این بوده که ما به تجارت بین‌الملل وابسته بوده‌ایم.

“تیلر” به افزایش صادرات محصولات کشور سوئد به ایران اشاره و اضافه کرد: در این راستا نمی‌توان آمار دقیقی ارائه داد، چرا که تعدادی از شرکت‌های سوئدی چند ملیتی هستند و در واقع محصولات سوئد از کانال‌های مختلف و کشورهای دیگر نیز وارد ایران می‌شود.

وی با بیان اینکه تحقیق و توسعه در محصولات سوئد همواره به صورت کامل صورت می‌گیرد، بیان داشت: زمانی فضای رقابتی به وجود می‌آید که به کیفیت بالا و نوآوری‌ در محصولات برسیم.

 

1t9o_img_6995.jpg

 

“تیلر”، بیشترین صادرات ایران به کشور سوئد را زغفران، مواد غذایی و فرش عنوان کرد و گفت: بخش خدمات نیز مهم‌ترین صادرات سوئد به شمار می‌رود.