در کمیسیون بانک، بیمه و مالیات اتاق خرم‌آباد؛

مدیرکل تأمین اجتماعی لرستان:

سازمان تأمین اجتماعی یک سازمان اقتصادی است، نه حمایتی!

 

مدیرکل تأمین‌اجتماعی لرستان که در کمیسیون بانک، بیمه و مالیات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد حضور یافته بود، گفت: متأسفانه از چند سال قبل با توجه به گسترش پوشش‌های حمایتی گسترده‌ای که دولت برای اقشار تهیدست و آسیب‌پذیر جامعه در نظر گرفته است، وضعیتی را به وجود آورده که هم باعث از بین رفتن فرهنگ کار شده و هم سازمان تأمین اجتماعی را صرفاً به یک سازمان حمایتی تبدیل کرده است.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ شهناز حمزه‌لویی با اشاره به این‌که برای اتخاذ چنین تصمیماتی همه‌ی جوانب امر و از جمله حصول منابع در نظر گرفته شود، افزود: به دنبال این مسأله و ضعیف شدن فرهنگ کار، بسیاری از افراد بیکار جامعه به این مسأله روی آورده‌اند که به نوعی از پوشش بیمه‌ای با حداقل پرداخت بهره‌مند شوند و این مسأله آثار زیانباری برای جامعه در پی خواهد داشت.

وی اظهار داشت: در حال حاضر تأمین اجتماعی لرستان با یک جامعه‌ی 196 هزار نفری بیمه‌شده مواجه است که با توجه به جمعیت استان خیلی قابل‌توجه نیست.

حمزه‌لویی تصریح کرد: از طرف دیگر با بحران‌های شدید جامعه‌ی کارگری و کارفرمایی به واسطه‌ی تعطیلی بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی مواجه بوده‌ایم که همه‌ی بار حمایتی‌اش بر دوش سازمان تأمین اجتماعی افتاده و همین باعث گردیده سازمان تأمین اجتماعی که یک سازمان اقتصادی است و باید با ایجاد توازن توانایی خودش را برای ارائه‌ی خدمات حفظ کند، صرفاً به یک سازمان حمایتی تبدیل شود.

مدیرکل تأمین‌اجتماعی لرستان گفت: با وجود چنین بحران‌هایی که باعث بالا رفتن ارائه‌ی خدمات علی‌رغم دشواری تأمین منابع شده است، ناگزیریم دست یاری‌مان را به سوی بنگاه‌های اقتصادی دراز کنیم تا در این شرایط دشوار همچنان قادر به ارائه‌ی خدمات باشیم.

شهناز حمزه‌لویی با تأکید بر این‌که سازمان تأمین اجتماعی لرستان از نظر حصول منابع و حفظ آن‌ها جایگاه مناسبی در کشور ندارد، افزود: در حال حاضر فقط ماهیانه 25 میلیاردتومان مستمری پرداخت می‌کنیم و به زودی تعداد افرادی که بیمه‌ی بیکاری دریافت می‌کنند هم به 2600 نفر بالغ خواهد شد، که هزینه‌ی ماهیانه‌اش یک میلیارد و 500 میلیون تومان خواهد شد؛ اگر منابع تأمین آن فراهم نشود تأمین اجتماعی با چالش‌های جدی مواجه خواهد شد و معلوم نیست چگونه می‌توانیم پاسخگوی این افراد باشیم؟

وی افزود: امسال هم به روال سال گذشته ماده‌واحده‌ای در بودجه‌ی سال 92 لحاظ شده که بر اساس آن پیمانکاران و کارفرمایان می‌توانند از بخشودگی جرایم به صورت صددرصدی استفاده نمایند که امیدواریم این عزیزان با استقبال از این مسأله سازمان تأمین اجتماعی را در خدمات‌دهی بهتر یاری کنند.

حمزه‌لویی اظهار داشت: امیدواریم در فرصت‌های مناسب در خدمت عزیزان کارفرما و پیمانکار هم باشیم و مشکلات‌شان را در زمینه‌ی همکاری با سازمان تأمین اجتماعی پیگیری نماییم.

 

000 10.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در ادامه‌ی جلسه فعالان اقتصادی مشکلات‌شان را در حوزه‌ی سازمان تأمین اجتماعی مطرح کردند که حمزه‌لویی پاسخگوی آن ها بود.

عمده‌مشکلی که حاضران مطرح نمودند عدم اجرای تکریم ارباب‌رجوع در شعبات تأمین اجتماعی و برخورد نامناسب پرسنل بود که مدیرکل تأمین اجتماعی لرستان در این زمینه گفت: از روز اول با هدف اصلاح آمده‌ام و در این زمینه هم جابجایی‌های زیادی صورت گرفته اما هنوز ایراداتی وجود دارد که می‌پذیریم.

شهناز حمزه‌لویی افزود: سیستم تأمین اجتماعی به گونه‌ای تعریف شده که دخالت دستی نمی‌پذیرد، یعنی اگر مثلاً ظرف مدت تعیین‌شده کارفرما و پیمانکار لیست حق بیمه‌ی کارگران‌اش را در موعود مشخص‌شده پرداخت نکند، سیستم به صورت خودکار جریمه‌ی تأخیر را لحاظ می‌کند و تقصیر کسی نیست؛ با این حال همکاران بنده شاید در انتقال منطقی و باحوصله‌ی این مسأله به ارباب‌رجوع کوتاهی کنند.

مشکل دیگری که فعالان اقتصادی استان مطرح نمودند، شرایط سخت و دشواری است که در سال‌های اخیر بنگاه‌های اقتصادی به واسطه‌ی تحریم‌ها و سایر مشکلات امروز با آن مواجه هستند و می‌طلبد که سازمان‌هایی چون تأمین اجتماعی هم این شرایط را در مناسبات‌اش با واحدهای اقتصادی در نظر بگیرد، که مدیرکل تأمین اجتماعی در این مورد گفت: ما این شرایط سخت را درک می‌کنیم و مطمئن باشید هم در حیطه‌ی تقسیط بدهی و هم سایر موارد پا به پای واحدها حرکت کرده‌ایم و در صورتی که در حیطه‌ی حصول منابع با مشکل مواجه نشویم، همین روند را هم ادامه می‌دهیم، اما باور کنید ما هم باید بر اساس ساختار و چارت سازمانی‌مان پاسخگو باشیم.

شهناز حمزه‌لویی گفت: متأسفانه بالا رفتن تعداد افرادی که شرایط سخت و زیان‌آور برای‌شان لحاظ می‌شود، در کنار پایین آمدن سن بازنشستگی به 45 سال در لرستان مشکلات عدیده‌ای را به وجود آورده است.

وی افزود: به نظر می‌رسد بسیاری از مشکلاتی که میان سازمان تأمین اجتماعی و کارفرمایان و پیمانکاران وجود دارد، ناشی از عدم آگاهی به قوانین باشد که در این زمینه انتظار می‌رود کمیسیون بانک، بیمه و مالیات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در این خصوص ورود پیدا کند و ما هم حاضریم در این زمینه پای کار باشیم.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ رییس کمیسیون بانک، بیمه و مالیات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد نیز در این جلسه با اشاره به ضرورت برپایی جلسات مشترک این‌چنینی گفت: کمیسیون بانک، بیمه و مالیات اتاق خرم‌آباد آمادگی دارد در راستای آموزش قرانین مربوطه با همکاری سازمان تأمین اجتماعی برگزار نماید.

حجت والی‌زاده افزود: همچنین پیشنهاد می‌کنیم در راستای حل مشکلات بیمه‌ای واحدهای اقتصادی، جلسات مشترک بیشتری در حوزه‌های تخصصی مختلف میان فعالان اقتصادی و مدیرکل محترم تأمین‌اجتماعی لرستان برگزار شود.

 

عکس‌های بیشتر:

 

0001 

0002

0003

0004

0005

0006

0007