در احداث پارک‌موزه‌ها، الزامات را در نظر داشته باشیم

در جلسه‌ی کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد، اولویت‌های کمیته‌ی گردشگری به تصویب رسید.

 

ik8k_img_8987.jpg

 

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ رییس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق خرم‌آباد در همین زمینه اظهار داشت: ممکن است موارد مشترکی میان اولویت‌های تعیین‌شده‌ی سه‌کمیته‌ی زیرمجموعه‌ی این کمیسیون وجود داشته باشند که تلاش می‌کنیم آن‌ها را به صورت جمع‌وجورتری تدوین نماییم.

اسداله بیرانوند گفت: یکی از مشکلات اصلی ما در حوزه‌ی گردشگری لرستان این است که بعضاً دستگاه‌ها اجرایی بدون در نظر گرفتن شرایطی که ممکن است در آینده به وجود بیاید، اقدام می‌کنند که بدون شک آسیب‌هایی را به دنبال خواهد داشت.

وی، مشخصاً به احداث پارک‌موزه‌ها اشاره کرد و تصریح کرد: اگر الزامات ایجاد پارک‌موزه در اطراف بناهای تاریخی رعایت نشود، ممکن است همین امر باعث اختلال در مسیر ثبت جهانی آن‌ها شود.

 

3k02_asadollah_beiranvand.jpg

 

بیرانوند در ادامه به اهمیت احداث چنین پارک‌موزه‌هایی اشاره کرد و عنوان داشت: علاوه بر حفظ آثار تاریخی، می‌توانیم با فضای سبزی که در این محوطه‌ها در نظر می‌گیریم، ریه‌های تنفسی از دست رفته‌ی شهر و استان را دوباره احیا کنیم.

رییس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد بیان داشت: اگر به جای حضور مسئولان اجرایی چنین پروژه‌هایی در جلسات اینچنینی، مشاوران طرح‌ها حضور پیدا کنند بهتر و مؤثرتر خواهد بود.

 

دبیر کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق خرم‌آباد:

نقشه‌ی راه کمیسیون، اولویت‌های 8گانه هستند

دبیر کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد هم در ادامه‌ی جلسات به اولویت‌های کاری در نظر گرفته شده برای این کمیسیون اشاره کرد و اظهار داشت: جمع‌آوری و طبقه‌بندی اطلاعات به منظور شناخت کامل و جامع از وضع موجود، به عنوان اولین اولویت کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق خرم‌آباد تعیین شده است.

 

myen_sepideh_koushki.jpg

 

سپیده کوشکی، از تبلیغات هدفمند و برندسازی نیز به عنوان دومین اولویت کاری کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق خرم‌آباد یاد کرد و گفت: کمک به ایجاد و ساماندهی تشکل‌های فعال در بخش‌های مرتبط و همچنین پیگیری آماده‌سازی مناطق نمونه گردشگری جهت واگذاری به سرمایه‌گذاران، از جمله دیگر اولویت‌های در نظر گرفته شده برای کمیسیون می‌باشند.

وی افزود: پیگیری ایجاد زیرساخت‌های مناسب در محورهای گردشگری درون‌شهری و برون‌شهری و پیگیری ثبت ملی و جهانی آثار طبیعی و تاریخی فرهنگی استان هم دیگر اولویت‌هایی هستند که تعیین شده‌اند.

 

mkt2_img_9024.jpg

 

کوشکی با تأکید بر ایجاد موزه‌ها و پارک‌موزه‌ها در لرستان، تصریح کرد: تلاش در جهت حفظ و احیاء سرمایه‌های تاریخی و طبیعی استان هم جزو سایر اولویت‌های کاری تعیین شده برای کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد محسوب می‌شوند.    

دبیر کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد گفت: این اولویت‌های 8گانه با تجمیع نظرات و پیشنهادات اعضای کمیسیون نهایی می‌شود تا بر اساس آن‌ها نقشه‌ی راه فعالیت‌مان مشخص باشد.

 

عضو کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق خرم‌آباد:

مسیر توسعه‌ی لرستان، گردشگری است

عضو کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد هم در این جلسه با اشاره به شرایط اقلیمی استان لرستان گفت: لرستان به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و توپوگرافی، قابلیت ایجاد صنایع مادر را ندارد.

 

i3ia_amir_abas_etemadi_nia.jpg

 

امیرعباس اعتمادی‌نیا اظهار داشت: از سوی دیگر از آنجا که بیشتر زمین‌های این استان ناهموار و غیرمسطح هستند، امکان کشاورزی مکانیزه هم منتفی می‌شود.

وی با اشاره به این نکته که: از سوی دیگر به دلیل اینکه در میان استان‌های همجوار هم با چند استان کاملاً صنعتی بزرگ همسایه است، امکان رقابت صنعتی با آن‌ها را ندارد، افزود: بهترین مسیر توسعه‌ی استان توسعه‌ی صنعت گردشگری است که از قضا پتانسیل‌های قابل‌توجهی هم در این حوزه داریم.

عضو کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد با تأکید بر اینکه بسیاری از نقاط و مکان‌هایی که ما در لرستان از آن‌ها نام می‌بریم، بر اساس تعریفی که در این زمینه وجود دارد، جاذبه گردشگری نیستند تصریح کرد: اگرچه ما فرصت‌های گردشگری کم‌نظیری داریم که بر اساس محورهای گردشگری استان می‌توانیم ٱن‌ها را مورد بهره‌برداری قرار دهیم.

 

oeq_img_9016.jpg

 

امیرعباس اعتمادی‌نیا محورهای گردشگری خرم‌آباد را به دو دسته‌ی درون‌شهری و برون‌شهری تقسیم‌بندی کرد و عنوان داشت: دره‌ی خرم‌آباد، پُل شاپوری و قلعه‌ی فلک‌الافلاک از جمله‌ی محورهای گردشگری درون‌شهری محسوب می‌شوند.

وی افزود: رودخانه‌ی خرم‌آباد و بام این شهر نیز از جمله سایر محورهای گردشگری درون‌شهری خرم‌آباد قلمداد می‌شوند، که در همین زمینه ساماندهی رودخانه در دستور کار شهرداری این شهر می‌باشد.

اعتمادی‌نیا، پارک‌های جنگلی مخمل‌کوه و شوراب را از جمله محورهای گردشگری برون‌شهری خرم‌آباد ذکر کرد و بیان داشت: همچنین مجموعه‌آبشارهایی که به شعاع 40 کیلومتر در حومه‌ی این شهر وجود دارند نیز از جمله‌ی سایر محورهای گردشگری برون‌شهری خرم‌آباد محسوب می‌شوند.

 

عضو کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق خرم‌آباد:

روستای “سنگتراشان” مکان مناسبی برای گردشگری است

عضو کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد هم در این جلسه با تأکید بر اینکه بهتر است برای نتیجه‌گیری مطلوب، به صورت محدود از یک نقطه به صورت متمرکز فعالیت‌مان را آغاز و عملی نماییم، اظهار داشت: روستای “سنگتراشان” در حوالی خرم‌آباد و در محدوده‌ی آبشارهای “نوژیان” و “وارک” واقع شده و مکان بسیار مناسبی برای انتخاب به عنوان مکان گردشگری است که پیش از این نیز امتحانش را به خوبی پیس داده است.

 

02s_mozafar_afshar.jpg

 

مظفر افشار به ویژگی‌های این روستا اشاره کرد و گفت: اهالی این روستا همکاری‌های قابل‌توجهی با گردشگران دارند و از نظر قابلیت‌های محیطی هم پتانسیل‌های بسیار خوبی وجود دارد که در صورت سرمایه‌گذاری می‌تواند یک مدل اجرایی بسیار موفق باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از کسانی که سرمایه‌گذاری در پروژه‌ی بام خرم‌آباد را دارای صرفه‌ی اقتصادی نمی‌دانند، افزود: در طول تنها یک روز، 980 دستگاه اتومبیل از این پروژه بالا رفته‌اند که از این مقدار، تنها یک‌سوم آن‌ها پلاک بومی داشتند و دو سوم باقی‌مانده غیربومی بودند.

 

5m1i_img_9027.jpg

 

پدر بلوط لرستان تصریح کرد: اگر برای درصدی از این گردشگران، شرایط اقامت در استان فراهم شود، کمک بسیار خوبی به چرخه‌ی اقتصاد لرستان خواهد شد.

عضو کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد با تأکید بر اینکه نباید از تأثیر محیطی رودخانه‌ی خرم‌آباد بر کاهش چند درجه‌ای هوای این شهر غافل بود، عنوان داشت: در مورد ساماندهی این رودخانه باید این تأثیر در نظر گرفته شود.

مظفر افشار بیان داشت: متأسفانه شنیده‌ها حکایت از آن دارد که قرار است بخشی از این ساماندهی، بتن‌ریزی برای احداث پارکینگ باشد که به هیچ عنوان صحیح، اصولی و سنجیده نیست.

 

عضو کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق خرم‌آباد:

اجازه‌ی تغییر کاربری رودخانه‌ی خرم‌آباد را نخواهیم داد

دیگر عضو کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد نیز در این جلسه با تأکید بر این‌که کار ما در کمیسیون، کار اجرایی نیست، گفت: ما باید در جهت بهبود و اصلاح امور مربوطه، به صورت کارشناسی طرح و برنامه ارائه دهیم.

 

j8fu_rostam_koushki.jpg

 

رستم کوشکی اظهار داشت: در خصوص ساماندهی رودخانه‌ی خرم‌آباد هنوز هیچ اتفاق خاصی نیفتاده و جای هیچ گونه نگرانی نیست.

وی افزود: پیشنهاد می‌کنم اعضای کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق خرم‌آباد جلسه‌ای با شهردار داشته باشند و نظرات و پیشنهادات خود را در این زمینه با وی در میان بگذارند.

کوشکی تصریح کرد: به شما اطمینان می‌دهم در خصوص تغییر کاربری رودخانه‌ی خرم‌آباد هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و اجازه‌ی این کار را نخواهیم داد.

عضو کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد به سایر برنامه‌های در دست اجرای شهرداری خرم‌آباد اشاره کرد و گفت: در سه ناحیه‌ی پُل شاپوری، آبشار دره‌گرم و مخمل‌کوه برنامه‌هایی در حال اجراست که در راستای توسعه‌ی گردشگری می‌تواند مفید باشد.

رستم کوشکی بیان داشت: قرار است با تبدیل اطراف پل شاپوری به پارک‌موزه، دریاچه‌ای احداث شود که احتمالاً از دریاچه‌ی کیو بزرگ‌تر خواهد بود.

وی عنوان داشت: در زمینه‌ی مخمل‌کوه، شهرداری می‌تواند در صورت تأمین و تکمیل زیرساخت‌های اولیه توسط سایر دستگاه‌های اجرایی آن را تحویل بگیرد.

کوشکی ادامه داد: برای آبشار دره‌گرم هم طرحی آماده شده که در حال اجراست.

wu7y_img_9015.jpg