سفیر و رایزن اقتصادی افغانستان در تهران که به دعوت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد به لرستان سفر کرده‌اند با رییس و اعضای هیأت‌رییسه‌ی اتاق خرم‌آباد دیدار کردند.

رییس اتاق خرم‌آباد در این دیدار به پتانسیل‌های لرستان اشاره و تصریح کرد: بخش صنعت و معدن لرستان متأثر از وجود منابع زیرزمینی غنی و متعدد، آب فراوان، محصولات کشاورزی متنوع، دامداری گسترده، سوخت و انرژی‌های مناسب و همچنین نیروی کار متخصص زمینه‌ی گسترش و رشد چشمگیری دارد.

حسین سلاح‌ورزی ادامه داد: از 80هزار واحد صنعتی موجود در کشور یک هزار و 471 واحد صنعتی بزرگ، متوسط و کوچک در لرستان مستقر هستند که این رقم معادل 1.83 درصد کل واحدهای صنعتی کشور است.

وی از پتروشیمی لرستان، سیمان دورود، فر و آلیاژ ایران، فولاد ازنا، نساجی دورود، صنایع غذایی گهر، داروسازی اکسیر، داروسازی بایرافلاک، صنایع شیر ایران و… به عنوان برخی از واحدهای بزرگ و متوسط لرستان یاد کرد و گفت: استان لرستان دارای هفت شهرک صنعتی و چهار ناحیه صنعتی فعال و هفت شهرک صنعتی در حال احداث است.

رییس اتاق خرم‌آباد در ادامه به ظرفیت سنگ لرستان اشاره و تصریح کرد: لرستان با بیش از 99 معدن فعال، حدود 4 میلیارد تن ذخایر پیش‌بینی شده، دو میلیون و 200هزار تن ذخایر قطعی قابل استحصال و استخراج دو میلیون تن سنگ خام در سال از جایگاه کم‌نظیری در امر استخراج، تولید و فرآوری سنگ ایران و جهان برخوردار است.

سلاح‌ورزی اذعان کرد: لرستان با برخورداری از 3 درصد سنگ‌های تزئینی جهان و 22 درصد معادن سنگ کشور حائز رتبه‌ی اول معادن سنگ و با تولید سالانه 12 میلیون مترمربع انواع سنگ‌های ساختمانی حائز رتبه‌ی دوم از لحاظ تولید این محصول در کشور است.

وی اعلام کرد: سنگ‌های لرستان به کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس، اروپا، آفریقا و آسیای میانه صادر می‌شود. همچنین انجمن سنگ لرستان، قوی‌ترین انجمن تخصصی سنگ کشور است. مدیریت صنعتی و بازرگانی استان با ارائه‌ی تسهیلات ویژه از سرمایه‌گذاری و پژوهش در بخش‌های کاهش ضایعات، بازیافت، بسته‌بندی، حمل و نقل و ایجاد پایانه‌ی صادراتی این کالا حمایت می‌کند.

رییس اتاق خرم‌آباد خطاب به سفیر و رایزن بازرگانی افغانستان در تهران گفت: هیأت تجاری لرستان نیمه‌ی دوم سال جاری به افغانستان سفر می‌کند تا با شناسایی بازار این کشور و جامعه‌ی هدف بتواند شرایط لازم برای حضور سرمایه‌گذاران در این کشور را فراهم کند.

سلاح‌ورزی در ادامه به خوش‌بینی بازرگانان و فعالان اقتصادی ایران به روی کار آمدن دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: امیدواریم با تیزبینی و درایتی که در دکتر روحانی سراغ داریم ایران در دنیا به جایگاهی که شایستگی‌اش را دارد برسد.

افغانستان از ظرفیت‌های ناب لرستان استفاده خواهد کرد

 

سفیر افغانستان در تهران:

افغانستان از ظرفیت‌های ناب لرستان استفاده خواهد کرد.

نصیر احمدنور به چشم‌انداز اقتصادی افغانستان اشاره کرد و گفت: کشور ما نیازمند بازسازی اقتصادی است. با وجود این، طی دو سال گذشته در جبهه‌ی اقتصادی به پیشرفت‌های قابلی دست یافته است.

وی از انواع و اقسام کالاهای مصرفی، لوازم و مبلمان اداری، مواد و مصالح ساختمانی، تجهیزات و خدمات مخابراتی و… به عنوان فرصت‌های کوتاه‌مدت سرمایه‌گذاری در افغانستان یاد کرد و گفت: سیستم‌های برق الکتریکی، تجهیزات و ماشین‌آلات مربوط به معادن و مخازن نفت و گاز و خدمات مهندسی مربوط به اکتشاف و تولید، طرح‌های آبیاری و فناوری آن، فرودگاه و تجهیزات فرودگاهی و ماشین‌آلات و تجهیزات مربوط به صنایع غذایی و دستگاه‌های بسته‌بندی خشکبار از جمله فرصت‌های میان‌مدت سرمایه‌گذاری در افغانستان است.

وی در ادامه از ایران به عنوان کشور برادر و همسایه نام برد و گفت: روابط این دو کشور در حال گسترش است و تجارت ایران و افغانستان در رده‌های بالای مبادلاتی و تجاری قرار دارد.

سفیر افغانستان به رییس و اعضای هیأت‌رییسه‌ی اتاق خرم‌آباد قول همکاری داد تا شرایط سهلی برای سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی لرستان در افغانستان را فراهم آورد.

احمدنور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: رییس‌جمهور یازدهم ایران چهره‌ی شناخته‌شده و محبوب بین‌المللی است و امیدواریم دولت تدبیر و امید قفل روابط بین‌الملل و محدودیت‌های بانکی را باز کند.

وی اظهار داشت: تحریم برای ایران مشکلاتی به وجود آورد که امیدواریم تدبیر، دوراندیشی و تجارب ارزشمند دکتر روحانی موانع را از سر راه بردارد.