صندوق پژوهش و فناوری در لرستان راه‌اندازی می‌شود

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد گفت: برای سرمایه‌گذاری و تاسیس صندوق پژوهش و فناوری لرستان تلاش خواهیم کرد.

 

ko8n_img_0375.jpg

 

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ حسین سلاح‌ورزی که در جلسه‌ی راه‌اندازی و تاسیس صندوق پژوهش و فناوری لرستان و انعقاد تفاهم‌نامه میان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد و پارک علم و فناوری استان در محل اتاق خرم‌آباد برگزار شده بود سخن می‌گفت، اظهار داشت: با تلاش مجید یاراحمدی رییس پارک علم و فناوری لرستان موافقت ایجاد صندوق پژوهش و فناوری در لرستان اخذ شده است.

وی ادامه داد: صندوق پژوهش و فناوری لرستان به منظور حمایت از فعالیت‌های فناورانه و شرکت‌های دانش‌بنیانِ استان تاسیس می‌شود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد، مشارکت بخش خصوصی برای راه‌اندازی این صندوق را ضروری دانست و گفت: با ایجاد هم‌افزایی می‌توان شرکت‌های دانش‌بنیان را تقویت کرد.

 

51dx_hosein_selahvarzi..jpg

 

سلاح‌ورزی بیان داشت: وجود پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و صندوق‌های سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر برای حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان مورد نیاز هستند.

وی ادامه داد: نبود صندوق‌های سرمایه‌های ریسک‌پذیر یکی از موضوعاتی است که همواره خلاء آن در کشور احساس می‌شود که کلیات صندوق‌های پژوهش و فناوری بر اساس قانون تجارت بوده که هم می‌توانند کار صندوق‌های سرمایه‌های ریسک‌پذیر را انجام دهند و هم به امور پولی و مالی بپردازند که برای آن محدودیت‌ها و ضوابط خاصی تعریف شده است.

رییس پارلمان بخش خصوصی لرستان افزود: یک بخش صندوق پژوهش و فناوری به تولید نیمه‌صنعتی پژوهش‌های به اثبات رسیده و بخش دیگر آن به تامین سرمایه‌ی صنایع ریسک‌پذیر کمک خواهد کرد.

 

ttyq_img_0415.jpg

 

سلاح‌ورزی بیان داشت: اتاق بازرگانی خرم‌آباد به تمامی واحدهای آرندی و شرکت‌های دانش‌بنیانی که به سرمایه‌گذاری در صندوق پژوهش و فناوری استان تمایل دارند اطلاع‌رسانی خواهد کرد تا هسته‌ی اولیه‌ی هیات موسس این صندوق در استان تشکیل شود.

وی گفت: مهم‌ترین استراتژی کشور برای خروج از رکود و دست‌یابی به رشد اقتصادی پایدار توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان است و مجموعه اتاق خرم‌آباد نیز برای سرمایه‌گذاری و تاسیس صندوق پژوهش و فناوری استان تلاش خواهد کرد.

 

 

رییس پارک علم و فناوری لرستان:

صنعتی که واحد تحقیق و توسعه نداشته باشد، نوآوری ندارد

مجید یاراحمدی نیز در این جلسه اظهار داشت: در حال حاضر 105 شرکت فن‌آور در پارک علم و فناوری لرستان فعال می‌باشند که 805 نفر با این مجموعه در ارتباط هستند.

 

l7ew_majid_yarahmadi.jpg

 

وی از وجود پنج مرکز رشد در لرستان خبر داد و گفت: نقش این مراکز، آماده‌سازی شرکت‌های نوپا برای ورود به عرصه‌ی تجاری‌سازی است.

رییس پارک علم و فناوری لرستان افزود: در حال گرفتن موافقت اصولی دو مرکز رشد دیگر هستیم که با اضافه شدن این مراکز، تعداد مراکز رشد استان به هفت مرکز افزایش می‌یابد.

یاراحمدی با اشاره به وجود ارتباطات بین‌المللی میان پارک علم و فناوری لرستان با کشورهای هندوستان، ترکیه، ترکمنستان و چین، افزود: در این ارتباطات، به تبادل تجربیات و برگزاری نمایشگاه‌های مشترک پرداخته‌شده است.

وی تصریح کرد: مذاکره‌ای با پارک علم و فناوری ترکیه و منطقه آزاد تولیدی ـ تکنولوژیکی آن انجام‌شده و بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با دانشگاه بین‌المللی دهلی و شرکت‌های دانش‌بنیان آن بسته‌شده، بنا شده که بزرگ‌ترین مرکز تحقیق و توسعه گیاهان دارویی در لرستان راه‌اندازی شود.

رییس پارک علم و فناوری لرستان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: به زودی تغییر رویکرد تولید در دنیا را شاهد خواهیم بود که از آن به «تجارت مبتنی بر فناوری اطلاعات و تولید نیمه‌گمرکی» یاد می‌شود.

وی ادامه داد: تولید در دنیا در حال یک چرخش جدی بوده که آن را جهش تکنولوژی و در اصطلاح دره مرگ صنایع سنتی نامگذاری کرده‌اند.

حمایت از واحدهای تحقیق و توسعه‌ی صنایع یکی از ماموریت‌های اصلی پارک علم و فناوری بود که یاراحمدی به آن اشاره کرد و بیان داشت: صنعتی که واحد تحقیق و توسعه نداشته باشد، نوآوری ندارد و به زودی باید منتظر پایان عمر چرخه تولید آن بود.

 

3vsa_img_0406.jpg

 

رییس پارک علم و فناوری لرستان با بیان این‌که در حال حاضر ۱۶ مدل برای تامین منابع مالی وجود دارد که یکی از آن‌ها استفاده از منابع بانکی است، تصریح کرد: از مشکلات استفاده از منابع بانکی در کشور عدم استفاده از راهکارهای مشاوره‌ای، سودهای کلان بانکی و عدم توجه به ضمانت دارایی‌های فکری است.

یاراحمدی اضافه کرد: دولت در پایان دهه‌ی ۸۰ توسعه‌ی اقتصاد دانش‌بنیان را مورد توجه قرار داد؛ به طوریکه متوجه شد با استفاده از بانک‌های فعلی و سودهای کلان آن‌ها برای پرداخت تسهیلات نمی‌تواند این مسیر را ادامه دهد؛ به همین منظور صندوق ملی نوآوری شکوفایی را راه‌اندازی کرد.

وی با بیان این‌که هفت درصد کل موجودی صندوق توسعه ملی به صندوق نوآوری و شکوفایی تعلق می‌گیرد اعلام کرد: در حال حاضر بیش از هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان پول در صندوق نوآوری و شکوفایی وجود داشته که سال مالی آن تمام شده ولی دولت تنها توانسته است ۱۰۰ میلیارد آن را به پیکره‌ی صنعت نوآور و فناور تزریق کند؛ زیرا زیرساخت این شرایط فراهم نیست و نتوانسته‌اند از تسهیلات استفاده کنند.

یاراحمدی یادآور شد: صندوق پژوهش و فناوری که موافقت آن برای تاسیس در لرستان اخذ شده است، به عنوان نماینده صندوق نوآوری و شکوفایی در استان فعالیت خواهد کرد که منابع دیگری می‌تواند در این صندوق متمرکز شود.

وی، ارائه‌ی وام به شرکت‌های فناور نوپا و حمایت از واحدهای تحقیق و توسعه‌ی صنایع را از ویژگی‌های صندوق پژوهش و فناوری در هر استان دانست و افزود: تمامی وام‌های این صندوق‌ها قرض‌الحسنه بوده و این صندوق‌ها امکان استفاده از منابع بین‌المللی را خواهند داشت.

رییس پارک علم و فناوری لرستان ۴۹ درصد سهم صندوق پژوهش و فناوری را دولتی و ۵۱ درصد دیگر سهم آن خصوصی دانست و گفت: در ابتدا سرمایه‌ی اولیه در نظر گرفته شده برای این صندوق یک میلیارد تومان بود که به پنج میلیارد تومان افزایش یافت، ولی پارک علم و فناوری لرستان به دنبال کاهش این میزان به دو میلیارد تومان است.

 

bi7o_img_0402.jpg

 

یاراحمدی با بیان این‌که برای ۵۱ درصدی که سهم بخش خصوصی است لازم است حداقل شش و حداکثر ۱۴ شرکت سهم داشته باشند، عنوان کرد: وزارت علوم از دانشگاه‌ها خواسته است یک تا سه درصد بودجه پژوهشی خود را در اختیار صندوق پژوهش و فناوری قرار دهند.

رییس پارک علم و فناوری لرستان با بیان اینکه موفق‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در آمریکا صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر هستند اظهار داشت: عمده موفقیت صندوق پژوهش و فناوری به تیم کاری شکل گرفته در آن برمی‌گردد، لذا تمام تلاش پارک علم و فناوری لرستان در این بوده که این صندوق از بدنه‌ی تصمیم گیری‌های سیاسی و دولتی فاصله بگیرد تا بتواند موفق عمل کند.

 

صندوق پژوهش و فناوری از فعالیت‌های بخش غیردولتی حمایت می‌کند

رییس پارک علم و فناوری لرستان گفت: صندوق پژوهش و فناوری از فعالیت‌های پژوهشی، علمی و فناوری که توسط بخش غیردولتی اجرا می‌شود، حمایت می‌کند.

یاراحمدی ادامه داد: این صندوق پژوهشی در ایجاد کسب‌وکارهای جدید با نگاه مناطق آزاد که معاف از پرداخت گمرکی و مالیات هستند، ورود پیدا می‌کند و در این رابطه لازم است که از تجربیات خارج از مرزها استفاده شود و در استان لازم است که یک تیم مدیریتی قوی و علمی سرمایه این صندوق را تأمین کنند.

وی خاطرنشان کرد: برای اولین بار در استان، دو برج فناوری اطلاعات و ارتباطات در بروجرد و تجارت الکترونیک در خرم‌آباد احداث می‌شود.

 

1axi_tafahomname.jpg

 

رییس پارک علم و فناوری لرستان هدف از احداث این برج‌ها را مدیریت صنعت و تجارت در استان و انتقال تکنولوژی برشمرد و تصریح کرد: زمین لازم برای احداث این برج‌ها توسط پارک علم و فناوری استان واگذار می‌شود و ساخت آن با بخش خصوصی است که در این رابطه، رایزنی‌هایی با بانک پاسارگاد انجام‌شده است.

در پایان این جلسه تفاهم‌نامه‌ی همکاری بین پارک علم و فناوری و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد با محوریت فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و فناوری در راستای تجاری‌سازی تولید و بازاریابی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان مبادله گردید.