رییس اتاق لرستان در مراسم تجلیل از صادرکنندگان:

رشد اقتصادی مناسب، از قبال صادرات غیر نفتی حاصل می‌شود

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی لرستان گفت: رشد اقتصادی مناسب و مفید، رشدی است که از قبال صادرات غیر نفتی حاصل می‌شود.

 

9hc9_img_9164.jpg

 

به گزارش روابط‌عمومی اتاق لرستان؛ حسین سلاح‌ورزی که در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر لرستان سخن می‌گفت، با تاکید بر تاثیر صادرات غیرنفتی بر رشد و توسعه‌ی اقتصادی اظهار داشت: رشد اقتصادی مناسب و مفید، رشدی است که از قبال صادرات غیر نفتی حاصل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تجارت بین‌الملل یک موضوع پیچیده است که در اختیار یک کشور یا یک نهاد خاص نیست، گفت: صرفا وجود کشور مبدا و مقصد برای انجام تجارت بین‌الملل کافی نیست.

 

qm8j_hosein_selahvarzi_(1).jpg

 

سلاح‌ورزی به اهمیت تفاهم‌نامه‌های دو یا چند جانبه اشاره کرد و بیان داشت: متاسفانه در این حوزه غفلت کرده‌ایم.

رییس پارلمان بخش خصوصی لرستان با تاکید بر اینکه در سال‌های گذشته شرایط سختی را تجربه کرده‌ایم، تصریح کرد: متاسفانه در آن سال‌های سخت با وجود فرصت‌هایی که به واسطه‌ی اوضاع کشورهای مختلف نصیب‌ کشورمان شد، نتوانستیم از آن‌ها استفاده کنیم.

نایب‌رییس اتاق ایران در ادامه به تلاش دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: خوشبختانه هم در حوزه‌ی بهبود فضای کسب و کار و هم صادرات، قدم‌های خوبی برداشته شد که بخشی از آن‌ها ناشی از برجام است.

 

6s7v_hosein_selahvarzi_(2).jpg

 

حسین سلاح‌ورزی عنوان داشت: در حوزه‌ی بهبود کسب و کار، آخرین اتفاق مثبت مرتبط با صادرات، اجرایی شدن دستورالعمل نحوه‌ی استرداد مالیات ارزش افزوده صادرات بود که در 30 آذرماه گذشته نهایی شد.

وی با بیان اینکه رشد اقتصادی در کشور اتفاق افتاده و نمی‌توان در آن تردید داشت، افزود: در عین حال نمی‌توان منکر این مساله شد که بخشی از این رشد ناشی از رشد درآمد نفت بوده است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی لرستان با تاکید بر اینکه رشد اقتصادی ناشی از افزایش درآمدهای نفتی پایداری کافی را ندارد، اظهار داشت: رشد اقتصادی مناسب و مفید، رشدی است که از قبال صادرات غیر نفتی حاصل می‌شود.

سلاح‌ورزی به رشد 36 درصدی صادرات اشاره کرد و گفت: این اتفاق، اتفاق خوشایندی است و باید آن را جشن بگیریم.

 

dlj9_img_9159.jpg

 

رییس پارلمان بخش خصوصی لرستان در ادامه با مطرح کردن این پرسش که چطور می‌توانیم روند صعودی رشد صادرات استان را حفظ کنیم، بیان داشت: در این زمینه هم اتاق بازرگانی و بخش خصوصی و هم مسئولان دولتی وظایفی به عهده دارند که باید آن‌ها را مورد توجه قرار دهند.

حسین سلاح‌ورزی با بیان اینکه باید مساله‌ی تولید برای صادرات در دستور کار قرار گیرد، افزود: در اتاق بازرگانی هم برای توسعه‌ی صادرات غیرنفتی برنامه‌های جدی وجود دارد که یکی از آن‌ها برگزاری کارگاه‌های آموزشی در زمینه‌ی تجارت خارجی است که به صورت هفتگی در حال انجام است.

نایب‌رییس اتاق ایران افزود: در زمینه‌ی شناسایی بازرهای جدید هم در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی لرستان مطالعات و تلاش‌هایی صورت گرفته و در حال انجام است.

 

c1g3_img_9188.jpg

 

سلاح‌ورزی به برگزاری جلسات متناوب و مداوم در سطح استان و کشور برای برطرف نمودن مشکلات حوزه‌ی کسب و کار اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در حال حاضر پایین‌ترین نرخ تسهیلات بانکی به بخش صادرات اعطا می‌شود.

 

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان:

توسعه فقط با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اتفاق می‌افتد

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان هم در این مراسم گفت: توسعه فقط با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اتفاق می‌افتد.

 

176e_ali_hadi_chegeni_(2).jpg

 

علی هادی‌چگنی اظهار داشت: تجربه‌های بین‌المللی نشان می‌دهد هر جا توسعه اتفاق افتاده، پای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در میان بوده است.

وی افزود: این در حالی است که هر گونه تلاش در مسیری دیگر با شکست مواجه شده است.

هادی‌چگنی با بیان اینکه وظیفه‌ی دولت‌ها فراهم نمودن زیرساخت‌ها و نظارت است، تصریح کرد: امروز هیچ چاره‌ای جز سرمایه‌گذاری نداریم و اعتقاد بر این است که سرمایه‌گذاری هم باید توسط بخش خصوصی صورت بگیرد.

 

g691_ali_hadi_chegeni_(1).jpg

 

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان بیان داشت: دولت نه توان سرمایه‌گذاری دارد و نه اصل 44 قانون اساسی این اجازه را به او می‌دهد که سرمایه‌گذاری کند.

علی هادی‌چگنی در ادامه به وضعیت اقتصادی لرستان اشاره کرد و گفت: در اینکه استان ما از پتانسیل‌های اقتصادی خوبی برخوردار است، تردیدی نیست، اما متاسفانه علی‌رغم این ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها، شاخص‌های اقتصادی مناسبی نداشته‌ایم و در واقع این شاخص‌ها متناسب با ظرفیت‌ها نیست.

وی با اشاره به تنگناهایی که از حیث بودجه در کشور وجود دارد، تصریح کرد: خوشبختانه علی‌رغم همه‌ی مشکلات، پروژه‌های زیرساختی استان از جمله راه‌آهن و سدها فعال هستند.

 

ha5c_img_9249.jpg

 

هادی‌چگنی عنوان داشت: واقعیت این است که برای سرمایه‌گذار این مساله اهمیت دارد که در کجا هزینه‌ی تمام‌شده‌ی کالایش کمتر است و این موضوع ارتباط مستقیمی با فراهم بودن زیرساخت‌های هر منطقه دارد که خوشبختانه در سال‌های اخیر تلاش‌های خوبی در این زمینه در استان صورت گرفته است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان گفت: مجموع تلاش‌های صورت گرفته باعث شده‌اند شاخص‌های اقتصادی رشد داشته باشند، اگرچه هنوز با میانگین شاخص‌های کشوری فاصله داریم، اما نسبت به گذشته رشد داشته‌ایم.

علی هادی‌چگنی بیان داشت: البته معنی تغییرات حاصل شده این نیست که مشکلات استان برطرف شده است؛ به هیچ عنوان این تغییرات ایده‌آل نیست و البته به آن راضی نخواهیم بود.

وی با اشاره به 24 بند ابلاغی توسط مقام معظم رهبری گفت: موضوع یکی از بندها تاکید بر صادرات غیر نفتی است که این مساله گویای اهمیت این بخش است.

هادی‌چگنی افزود: صادرات غیرنفتی علاوه بر تاثیراتی که بر درآمد سرانه و ارزش افزوده دارد، باعث می‌شود چرخ واحدهای تولیدی بچرخد و از حرکت نایستد.