کمبود نقدینگی را می‌توان عمده مشکل واحدهای فعال در شهرک‌های صنعتی دانست، بطوری که به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت 68 درصد از مشکلات این واحدها به این بخش اختصاص دارد و فقدان بازار، اختلاف شرکا و کمبود مواد اولیه و تجهیزات صنعتی مورد نیاز در رده‌های بعدی.

پیش از این نیز مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران 75 درصد نابسامانی واحدهای صنعتی را متوجه سیستم بانکی کشور دانسته بود، تاخیرهایی که موجب شد از سه هزار طرح پیش‌بینی شده در سال‌جاری، تنها 333 واحد راه‌اندازی شود و با این شرایط برای اجرای سایر طرح‌ها باید در انتظار تامین منابع مالی ماند.
از سوی دیگر، عدم تزریق به موقع منابع مالی موجب شده تا این روزها واحدهایی که امکان پیشبرد طرح‌های در نظر گرفته شده را ندارند اقدام به فروش واحدهای نیمه تمام در شهرک‌های صنعتی کنند به طوری که فعالان در شهرک‌ها عدم تکمیل امکانات زیرساختی و زمین‌خواری را از دیگر مشکلات عمده این بخش عنوان می‌کنند.
اگرچه مسوولان از باز پس گیری زمین‌های غیرفعال خبر داده‌اند، اما آنچه مسلم است تزریق سرمایه مورد نیاز می‌تواند در رفع مشکل این بخش و جلوگیری از بروز تخلفات تاثیر داشته باشد؛ به طوری که اعضای کمیسیون صنایع و معادن خواستار تدوین استراتژی کامل از سوی دولت برای برطرف کردن معضلات شهرک صنعتی شدند.
کمبود نقدینگی عمده مشکل
فخراله مولایی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص دسته‌بندی مشکلات شهرک‌های صنعتی گفت: 68 درصد مشکلات واحدهای صنعتی کمبود نقدینگی است.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، در جلسه مشترک اعضای کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری و جمعی از فعالان اقتصادی با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: بیشترین مشکل صنعتگران در حال حاضر بعد از تولید است؛ چراکه ما تلاش کردیم با مساعدت دولت و نمایندگان مجلس بیش از 90 درصد زیرساخت‌های واحدهای فعال در شهرک‌ها و نواحی صنعتی را برطرف کنیم.
رفع مشکل نقدینگی در دستور کار مجلس
مشکل نقدینگی واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی واکنش نمایندگان مجلس را نیز به همراه داشت به طوری که، عزیز اکبریان نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در بازدید سه شهرک صنعتی با تایید مشکل کمبود نقدینگی واحدهای صنعتی از در نظر گرفتن تسهیلات ویژه برای رفع این مشکل خبر داد.
به گفته اکبریان، مجلس می‌خواهد امسال از طریق صندوق توسعه ملی، سهمیه بانک مرکزی و بانک‌های عامل‌، تسهیلات ویژه‌ای را برای توسعه صنعت کشور در نظر گیرد.
نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه اظهار کرد: مشکلات کمبود نقدینگی و طلب شهرک‌های صنعتی و قطعه سازی از کارخانه‌های صنعتی در کل کشور مشابه است و پیگیری‌های زیادی برای ارائه تسهیلات به این بخش تاکنون صورت گرفته است.
نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: مشکلاتی که هم اکنون در بخش تولیدات کشور به وجود آمده نیازمند همکاری و تلاش همگانی است تا رفع شود و نباید کسی را در این زمینه متهم کرد.
شهرک‌ها نیازمند سرمایه
علی علی‌لو عضو کمیسیون صنایع و معادن نیز در خصوص مشکل نقدینگی واحد‌های صنعتی عنوان کرد: مشکل نقدینگی واحدهای صنعتی را باید از شهرک‌ها جدا کرد، چرا که واحدهای صنعتی در اصل با مشکل انحراف نقدینگی و سرمایه گذاری‌های نادرست مواجه هستند در حالی که شهرک‌های صنعتی با مشکل کمبود نقدینگی مواجه‌اند و باید رفع این مشکل در دستور کار قرار گیرد. به گفته این عضو کمیسیون صنایع و معادن علاوه بر انحراف در سرمایه‌گذاری واحدهای صنعتی با مشکل مدیریت نیز مواجه هستند که باید برای رفع این مشکل چاره‌ای اندیشید.
علی‌لو در خصوص مشکل کمبود نقدینگی شهرک‌های صنعتی نیز اظهار کرد:تزریق سرمایه مورد نیاز باید در دستور کار دولت قرار گیرد و در همین خصوص نیز دولت با توجه به استراتژی مقاومتی باید با همکاری کمیسیون صنایع و مجموع و کارشناسان نسبت به تدوین برنامه اقدام کند تا به این طریق مشکلات شهرک‌های صنعتی برطرف شود. وی معتقد است که صنایع نیاز به حمایت مالی ندارند اما در خصوص شهرک‌های صنعتی باید تزریق سرمایه را در دستور کار قرار داد. به گفته این عضو کمیسیون صنایع و معادن، شهرک‌های صنعتی باید به حدی از استاندارد برسند که بتوانند واحد‌های کوچک را جذب کنند تا به این طریق امکان رشد در این بخش مهیا شود.
فقدان بازار؛ مشکل دیگر
مولایی در ادامه این جلسه فقدان بازار را دیگر مشکل واحدهای صنعتی دانست و افزود: 15 درصد مشکلات واحدهای صنعتی مربوط به فقدان بازار، 7 درصد مربوط به اختلاف شرکا، 6 درصد مواد اولیه و چهار درصد ماشین‌آلات است.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: وظیفه ذاتی سازمان ایجاد بسترهای لازم برای حضور سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر900 شهرک و ناحیه صنعتی مصوب در کشور وجود دارد، خاطر نشان کرد: در مجموع 682 شهرک و ناحیه صنعتی به مرحله واگذاری زمین رسیده‌اند. به گفته مولایی، همچنین در این مجموعه 28هزار و 102 واحد به بهره‌برداری رسیده که برای 591 هزار و 816 نفر درسراسرکشور، اشتغال ایجاد کرده اند.
مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تصریح کرد: علاوه براین تا خرداد سال‌جاری 48 شهرک و ناحیه تخصصی در سراسر کشور ایجاد شده که از این تعداد37 شهرک صنعتی و11 ناحیه صنعتی را شامل می‌شود. به گفته مولایی، 32 درصد کل واحدهای صنعتی در کشور در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مستقر هستند.