در سالن کنفرانس مرکز تربیت معلم علامه طباطبایی خرم‌آباد صورت گرفت؛

دیدار سفیر و مقامات سفارت ترکیه با فعالان اقتصای لرستان

حسین سلاح‌ورزی:

اتاق خرم‌آباد، بخش خصوصی دو کشور را به هم نزدیک‌ می‌کند

اومیت یاردیم:

می‌خواهیم در همه‌ی مناطق ایران حضور داشته باشیم

 

 

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد در دیدار سفیر ترکیه و مقامات سفارت این کشور با فعالان اقتصادی استان لرستان گفت: ایران و ترکیه علاوه بر اشتراکات فرهنگی و مذهبی، از دیرباز مناسبات و تعاملات گسترده و قابل‌توجهی با همدیگر داشته‌اند.

حسین سلاح‌ورزی با تأکید بر این‌که تعاملات بین دو کشور از اهمیت خاصی برخوردار است اظهار داشت: بر اساس تمایلات و توافقاتی که دو کشور در زمینه‌ی توسعه‌ی تجارت خارجی دارند، قرار است حجم این مبادلات افزایش چشمگیری داشته باشد.

 

 

وی افزود: بر این اساس و با توجه به اهمیتی که بازار ترکیه می‌تواند برای لرستان و محصولات این استان داشته باشد، از سفیر ترکیه و همکاران‌اش دعوت کردیم تا به خرم‌آباد بیایند و در زمینه‌های مختلف گفتگوها و رایزنی‌هایی داشته باشیم.

سلاح‌ورزی بیان داشت: با وجود فشردگی برنامه‌ی جناب سفیر، وی با رغبت دعوت ما را پذیرفتند و در سفر یک‌روزه‌شان به خرم‌آباد، برنامه‌های متنوعی تدارک دیده شد تا در زمینه‌های مختلفی دو طرف پای میز مذاکره بنشینند.

 

 

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد تصریح کرد: دیدار با نماینده‌ی محترم ولی‌فقیه در استان، گفتگو با استاندار محترم لرستان، شهردار و اعضای شورای شهر خرم‌آباد، رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد، از جمله برنامه‌های جداگانه‌ای بود که به همت اتاق بازرگانی خرم‌آباد برای این سفر یک‌روزه تدارک دیده شد و نتایج خوبی را هم به دنبال داشت.

 

 

حسین سلاح‌ورزی گفت: در نهایت در این نشست در خدمت شما فعالان بخش خصوصی هستیم تا ضمن گفتگو و آشنایی با ظرفیت‌های دو طرف، فرصت‌های سرمایه‌گذاری متقابل مورد بررسی قرار بگیرد تا فتح‌بابی باشد برای دیدارهای بعد و اعزام و پذیرش هیأت‌های تجاری اقتصادی به صورت کارشناسی و برنامه‌ریزی شده.

وی بیان داشت: در ضمن گفتگوهایی که با سفیر ترکیه داشتیم، وی قول داده‌اند که در آینده‌ی نزدیک متناسب با شرایط و ظرفیت‌های لرستان، برای ارتباطات و تعاملات گسترده‌تر، هیأت‌های اقتصادی تجاری این کشور را با فعالان اقتصادی لرستان مرتبط سازند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد اظهار داشت: اتاق بازرگانی خرم‌آباد تلاش خواهد نمود تا بخش خصوصی دو کشور (ایران و ترکیه) را به هم نزدیک‌تر کند.

 

 

سفیر ترکیه در تهران:

به تهران اکتفا نخواهیم کرد

 

 

سفیر ترکیه در تهران، در نشست مشترک با فعالان اقتصادی لرستان گفت: 4 سال است در تهران مشغول به انجام‌وظیفه هستم و در چارچوب برنامه‌ای که اتاق خرم‌آباد طراحی کرده‌، به لرستان سفر کردیم و دیدارهایی با بخش‌های مختلف داشته‌ایم.

“اومیت یاردیم”؛ دلایل سفر به لرستان را مجموعه‌ای از اهداف دانست و ادامه داد: ترکیه و ایران در حال حاضر در تمام حوزه‌ها بخصوص حوزه‌های اقتصادی و تجاری برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده‌اند تا به جهش‌های بزرگ در این زمینه‌ها برسند.

 

 

سفیر ترکیه در تهران اعلام کرد: در سال‎‌های گذشته رقم 35 میلیارد دلار را برای حجم مبادلات دو کشور ایران و ترکیه مشخص کرده‌ایم و وقتی در 4 سال گذشته به آمار تجارت بین دو کشور نگاه می‌کنیم، گام‌های مهمی برداشته شده است.

“یاردیم” اضافه کرد: در این راستا حجم مبادلات دو کشور در سال اول پنج میلیارد دلار بود که این رقم به ترتیب در سال‌های بعد به 10 و 15 میلیارد دلار رسید.

وی یادآور شد: در سال 2012 حجم مبادلات ایران با ترکیه 22 میلیارد دلار بود که متأسفانه در سال بعد از آن، این رقم با افت روبرو شد.

 

 

سفیر ترکیه در تهران، این افت مبادلاتی را به عواملی خاج از حیطه‌ی روابط دو کشور نسبت داد و تأکید کرد: اگر این عوامل نبود، گام مهم دیگری در دستیابی به هدف مشترک برداشته بودیم، اما بدون در نظر گرفتن این مشکلات هم، هر دو کشور اهداف بسیار بزرگتری را برای سال‌های آینده در نظر دارند.

“یاردیم” تأکید کرد: ضروری است ما به عنوان بخش دولتی و مسئولان رسمی، چارچوب حقوقی و زمینه‌سازی مناسب را برای برقراری روابط تجاری فراهم نماییم و این کاری است که از دست ما ساخته است؛ چرا که در گسترش روابط تجاری و اقتصادی مهم‌ترین نقش به عهده‌ی بخش خصوصی است.

وی افزود: این بدان معناست که ما دولتی‌ها وظایف خودمان را انجام می‌دهیم، اما بخش خصوصی باید کار اصلی را انجام دهد.

 

 

سفیر ترکیه در ایران گفت: تلاش کردن برای دستیابی به این هدف، خلاصه‌ی همه‌ی آن چیزی است که در سطوح مختلف انجام می‌دهیم؛ برای مثال در راستای دستیابی به همین اهداف، دو ماه پیش نخست‌وزیر ترکیه به ایران سفر داشتند و در دوران پیش رو هم با تمام وجود در راستای تحقق این اهداف تلاش خواهیم کرد.

“یاردیم” دلیل سفر خود و مقامات سفارت ترکیه در تهران به لرستان را توسعه و گسترش روابط همه‌جانبه‌ی بین دو کشور در تمام مناطق ترکیه و ایران دانست و گفت:‌ ما به تهران اکتفا نمی‌کنیم و می‌خواهیم در همه‌ی مناطق ایران حضور داشته باشیم.

وی خطاب به فعالان اقتصادی لرستان گفت: درب سفارت ترکیه به روی شما باز است و در تهران هم پاسخگوی پرسش‌های شما خواهیم بود و برای آشنا کردن سرمایه گذاران و بخش خصوصی ترکیه تلاش خواهیم کرد.

 

 

سفیر ترکیه در تهران در بخش دیگری از سخنان خود به گردشگری اشاره کرد و گفت: یکی از حوزه‌هایی که در روابط ایران و ترکیه، راه توسعه‌ی آن باز است، حوزه‌ی گردشگری است و مقامات هر دو کشور توجه به صنعت توریسم و گردشگری را خواهانند.

“یاردیم” از دارا بودن امتیاز همسایگی، مرزهای مشترک، فرهنگ مشابه و جمعیتی برابر به عنوان وجوه مشترک ایران و ترکیه یاد کرد و گفت: پیمان لغو روادید بین دو کشور نیز سهولت جذب توریسم به دو کشور را به دنبال دارد.

وی با ابراز تأسف از اینکه جاذبه‌ها و داشته‌های ایران و بخصوص لرستان در ترکیه مغفول مانده است، بیان داشت: برای جذب توریست باید ایران را به شهروندان ترکیه شناساند.

 

 

سفیر ترکیه در تهران افزود: گردشگری حوزه‌ای است که حجم زیادی از سرمایه‌گذاری را می‌طلبد و البته بازگشت این سرمایه در بلندمدت اتفاق خواهد افتاد.

“یاردیم” با صراحت اعلام کرد: لرستان دارای پتانسیل‌های فراوان برای جذب گردشگر است.

وی در پایان تأکید کرد: تلاش خواهیم نمود که در روزهای آینده، فعالان اقتصادی لرستان را با بخش خصوصی ترکیه ارتباط دهیم و علاوه بر آن، بخش خصوصی لرستان می‌تواند پرسش‌ها، ابهامات و خواسته‌ها و اطلاعات فعالیتی‌شان را از طریق اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد برای ما ارسال نمایند تا ما هم به تفکیک، هر کدام را به بخش‌های مربوطه در کشورمان انعکاس دهیم و انشالله نتیجه‌بخش باشد. 

 

 

معاون رایزن بازرگانی سفارت ترکیه در ایران:

در مبادلات تجاری، اولویت ویژه‌ای برای همسایگان قائل هستیم

 

 

معاون رایزن بازرگانی سفارت ترکیه در ایران نیز در این جلسه گفت: ایران کشوری است با 77 میلیون جمعیت که رتبه‌ی سوم ذخایر نفتی و رتبه‌ی دوم ذخایر گازی جهان را داراست که این برای ترکیه بسیار حائز اهمیت است.

“آلپر چاکر اوغلو” اظهار داشت: در بحث تجارت، کشورها برای همسایگان خود اولویت ویژه‌ای قائل هستند که در زمینه‌ی حمل و نقل و نمایشگاه‌ها به هر حال امتیازاتی در کشورهای همسایه وجود دارد که از این جمله می‌توان به ایران اشاره کرد که یکی از بازارهای مهم برای ترکیه محسوب می‌شود و از این نظر جایگاه ویژه‌ای برای آن قائل هستیم.

 

 

وی گفت: در ماه‌های پایانی سال 2013 در روابط اقتصادی ایران، شاهد تحولات مهمی بودیم که یکی از مهم‌ترین این تحولات در آبان‌ماه و در توافق اولیه‌ی ایران و کشورهای 1+5 بود که بر اساس آن بخشی از تحریم‌ها برداشته شد.

معاون رایزن بازرگانی سفارت ترکیه در تهران اضافه کرد: همچنین در چارچوب این توافق بخشی از تحریم‌ها در حوزه‌ی پتروشیمی و قطعات اتومبیل هم تعلیق شد و در زمینه‌ی خرید قطعات هواپیما نیز گشایشی صورت گرفت و برای ترانسفر مالی بخش مطالبات ارزی ایران نیز تسهیلاتی در نظر گرفته شد.

 

 

وی با بیان اینکه توافق ژنو تا 20 جولای ادامه دارد، ادامه داد: آرزو می‌کنیم این تفاهم‌نامه دائمی شود و بقیه‌ی تحریم‌ها علیه ایران هم برداشته شود.

“آلپر چاکر اوغلو” از صادرات نفتی و سیستم بانکی به عنوان دو بخش اصلی تحریم‌ها علیه ایران نام برد و افزود: امیدواریم با سبک شدن و برداشته شدن تحریم‌ها در این حوزه‌ها روابط تجاری ایران با تمام دنیا ساده‌تر انجام شود و این کشور بتواند به ارقامی که در سال 2011 وجود داشت، دست یابد و به تبع، ترکیه هم قادر باشد نفت مورد نیاز خود را از ایران تهیه نماید.

 

 

این رایزن بازرگانی ادامه داد: یکی دیگر از تحولات اساسی در روابط اقتصادی ایران و ترکیه امضای تفاهم‌نامه‌ی تجارت ترجیحی بین دو کشور بود که بعد از مدت‌ها بلاتکلیفی، مفاد آن با سفر نخست‌وزیر ترکیه به ایران به امضای دو طرف رسید که در حال تصویب در مجالس دو کشور است که بعد از آن امیدواریم یک تحول مهم در حوزه‌ی روابط تجاری ایران و ترکیه حاصل شود.

وی تصریح کرد: در چارچوب این تفاهم‌نامه، ترکیه تخفیفات ویژه‌ای برای تعرفه‌های گمرکی محصولات کشاورزی ایران قائل خواهد شد و ایران هم در مقابل برای محصولات صنعتی ترکیه تسهیلات و امتیازهایی در نظر خواهد گرفت.

معاون رایزن بازرگانی سفارت ترکیه در تهران با بیان اینکه سرمایه‌گذاری صورت گرفته توسط ترکیه در ایران در مقایسه با سرمایه‌گذاری‌های صورت‌گرفته با دیگر کشورها رقم قابل توجهی است، گفت: در سال 2003 حجم روابط تجاری ترکیه با ایرن کمتر از سه میلیارد دلار بوده که این رقم در سال 2012 به 21.8 میلیارد دلار رسید و در نهایت در سال 2013، 14.5میلیارد دلار کاهش یافت.

“چاکر اوغلو” گفت: در بین محصولاتی که از ترکیه به ایران صادر شده است، محصولات نساجی و محصولاتی مرتبط با این حوزه رتبه‌ی اول را دارند.

وی افزود: مواد خام در صنعت مبلمان مانند «ام‌دی‌اف» در جایگاه دوم قرار دارد و ماشین‌آلات، صنایع جانبی اتومبیل و محصولات فولادی از دیگر محصولات صادراتی به ایران است.

معاون رایزن بازرگانی سفارت ترکیه در تهران ادامه داد: در مقابل، واردات نفت از ایران در میان محصولاتی که به ترکیه وارد می‌شود، بالاترین رتبه را دارد و علاوه بر آن، گاز، برق، محصولات پتروشیمی و بخشی از محصولات کشاورزی به ویژه هندوانه و کیوی نیز از جمله محصولاتی است که از ایران به ترکیه صادر می‌شود.

“چاکر اوغلو” بیان داشت: در حال حاضر در بحث موافقت‌نامه‌هایی که بین ترکیه و ایران وجود دارد، بحث پیشگیری از عوارض مالیات مضاعف و تشویق به سرمایه‌گذاری در حال اجرا شدن هست.

وی ابراز امیدواری کرد: در کوتاه‌ترین زمان تفاهم‌نامه تجارت ترجیحی نهایی شود.

معاون رایزن بازرگانی سفارت ترکیه در تهران یادآور شد: زیربنای قانونی برای تجارت دو طرف شکل گرفته و امیدواریم تفاهم‌نامه‌ای که بین ایران و 1+5 شکل گرفته تداوم داشته باشد تا بر اساس آن، ارتباطات دو کشور با سهولت بیشتری به انجام برسد.