سفیر اندونزی در دیدار با فعالان اقتصادی لرستان:

ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری موجود دو کشور شناسایی می‌شوند*

 

img_7207.jpg

 

سفیر کشور اندونزی در ایران در دیدار با فعالان اقتصادی لرستان در اتاق بازرگانی خرم‌آباد اظهار داشت: اندونزی بزرگ‌ترین کشور مسلمان دنیا است و ایران نیز بزرگترین کشور شیعه جهان است.

“دیان ویرنجوریت” به ضرورت همکاری بین دو کشور تأکید کرد و افزود: تا کنون کشورهای ایران و اندونزی به خاطر برخی برداشت‌های اشتباه خیلی از فرصت‌های همکاری با یکدیگر را از دست داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: ما دیپلمات‌ها در سفارت جمهوری اندونزی در جهت گسترش روابط دو کشور به خصوص در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، بازرگانی و توریست تمام تلاش خود را بکار خواهیم گرفت.

سفیر کشور اندونزی در ایران اظهار داشت: اندونزی با 245 میلیون نفر جمعیت و ایران با 80 میلیون جمعیت می‌توانند بازار بزرگی را داشته باشند و در خیلی از عرصه‌ها به مبادله کالا بپردازند.

دیان ویرنجوریت تصریح کرد: کشور ایران سرشار از منابع پتروشیمی، نفت و گاز است و همچنین تکنولوژی بالایی در زمینه‌ی ساختمان‌سازی دارد و اندونزی به عنوان کشوری که در حال توسعه است، به همه‌ی این منابع نیاز مبرم دارد.

 

لرستان دارای پتانسیل‌های ارزشمندی به ویژه در زمینه کشاورزی است

 

img_7220.jpg

 

وی به معرفی بخشی از پتانسیل‌های کشور اندونزی پرداخت و گفت: اندونزی دارای منابع قوی کاغذ، لاستیک، پلاستیک، چای و قهوه و روغن بوده که می‌تواند با توجه به نیاز کشور ایران به خصوص در تأمین روغن صادرات خوبی را داشته باشد.

ویرنجوریت؛ لرستان را دارای پتانسیل‌های ارزشمندی به‌ویژه در زمینه‌ی کشاورزی دانست و عنوان کرد: خیلی خوشحال هستم که به لرستان سفر کردم، زیرا این استان فرصت‌های زیادی به ویژه در بخش کشاورزی دارد.

وی افزود: من همیشه در مورد لرستان از کتاب‌ها و گزارش‌های موجود خوانده‌ام، ولی الان از نزدیک شاهد توانمندی‌های این استان هستم و به این نتیجه رسیده‌ام که لرستان هم در زمینه‌ی صنعت و هم در زمینه‌ی کشاورزی چقدر قوی و غنی است.

 

سفیر کشور اندونزی در ایران ادامه داد: من به عینه دیده‌ام که لرستانی‌ها چطور توانسته‌اند زمین های خشک و بایر را به زمین‌های کشاورزی بارور تبدیل کنند و این نشان‌دهنده‌ی پشتکار و جدیت آن‌ها و همچنین تکنولوژی بالای موجود در این استان است.

وی تصریح کرد: ما در اندونزی نیز در زمینه‌ی صنعت کشاورزی بسیار غنی هستیم، ولی بخاطر جمعیت زیاد این کشور قادر به تولید همه‌ی مایحتاج خود نیستیم و خیلی از اقلام کشاورزی را مجبوریم از کشورهای دیگر وارد کنیم.

دیان ویرنجوریت تقویت تکنولوژی اندونزی را برای تقویت حوزه‌ی صنعت و کشاورزی این کشور را امری ضروری دانست و گفت: ما به تکنولوژی شما در زمینه‌ی کشاورزی نیاز داریم و همچنین محصولات کشاورزی لرستان به ویژه گندم فراوان این استان می‌تواند به اندونزی صادر شود و بخشی از نیاز اندونزی را برطرف کند.

 

بام خرم‌آباد یکی از مکان‌های منحصر بفرد در ایران

 

img_7200.jpg

 

سفیر کشور اندونزی در ایران  اظهار داشت: لرستان در زمینه‌ی سنگ‌های ساختمانی ظرفیت بالایی دارد و با توجه به اینکه در اندونزی ساخت و سازهای زیادی هم‌اکنون در حال اجرا است، استفاده از سنگ لرستان می‌تواند نیاز ما را در این زمینه برطرف کند.

ویرنجوریت گفت: آنچه در خرم‌آباد برای من خیلی جالب بود استفاده از سنگ‌های تزیینی برای نمای ساختمان‌های این شهر بود که خیلی هم گران هستند و ما نمی‌دانستیم در لرستان چنین پتانسیلی وجود دارد و همیشه این سنگ را از ایتالیا خریداری می‌کردیم.

وی لرستان را یکی از قطب‌های گردشگری قوی برشمرد و گفت: من از بناهای تاریخی و همچنین آبشار بیشه این استان دیدن کردم و به این نکته پی بردم که این استان چه منابع طبیعی قوی‌ای دارد و مردم کشور ما از این موضوع اطلاع نداشتند.

سفیر کشور اندونزی در ایران، بام خرم‌آباد را یکی از مکان‌های منحصر بفرد در ایران خواند و گفت: من به اماکن دیدنی زیادی در ایران سفر کرده‌ام، ولی چنین چیزی را تا به‌حال تجربه نکرده بودم و این همه جاذبه در لرستان نشان‌دهنده‌ی این است که این استان از نظر طبیعت، تاریخ و فرهنگ بسیار غنی و بالا است.

 

نبود اطلاع‌رسانی مناسب در زمینه‌ی معرفی جاذبه‌های گردشگری دو کشور

 

img_7213.jpg

 

ویرنجوریت نبود اطلاع‌رسانی مناسب در زمینه‌ی معرفی جاذبه‌های گردشگری دو کشور را یک ضعف بزرگ دانست و تصریح کرد: همان‌طور که ما در کشور خود از جنبه‌های توریستی موجود در ایران بی‌اطلاع هستیم، به همان نسبت شما نیز از جاذبه‌های گردشگری اندونزی بی‌اطلاع هستید و این یک ضعف بزرگ است.

سفیر کشور اندونزی در ایران نبود اطلاعات کافی در مورد محصولات اندونزی در ایران را عامل عدم پیشرفت اقتصاد بین دو کشور خواند و اظهار داشت: ایران بسیاری از کالاهای کشور اندونزی از جمله لاستیک و روغن را از مالزی خریداری می‌کند، چرا که شناخت درستی از پتانسل‌های اندونزی ندارد.

ویرنجوریت افزود: اندونزی جزو اولین کشورهای تولیدکننده‌ی روغن در جهان است و مالزی این محصول را از اندونزی گرفته و به کشورهایی از جمله ایران صادر می‌کند.

وی همچنین ادامه داد: ایران به عنوان یک کشور مصرف‌کننده‌ی دستمال کاغذی شناخته شده است، ولی این محصول را از کشورهای واسطه خریداری می‌کند که اصلاً مقرون به صرفه نیست.

 

ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری موجود در دو کشور

 

img_7226.jpg

 

سفیر کشور اندونزی در ایران به ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری موجود بین دو کشور نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه‌ی سرمایه‌گذاری نیز دو کشور ایران و اندونزی به دنبال جذب سرمایه‌گذار هستند و اندونزی جزو پنج کشور اول دنیا است که نیاز به سرمایه‌گذاری در آن به چشم می‌خورد.

وی اظهار داشت:  اندونزیایی‌ها فرآورده‌های نفتی خود را از امارات و مالزی تهیه می‌کنند که از این به بعد من ایران و قطعاً لرستان را برای تأمین این نیاز آن‌ها معرفی خواهم کرد.

ویرنجوریت به ضرورت تلاش جدی برای در دست گرفتن بازار منطقه تأکید کرد و گفت: چین کشوری بسیار فعال در حوزه‌ی تجارت و بازرگانی بوده است که بازار هند، اندونزی، ایران و… را در دست گرفته است و رمز موفقیت‌شان تلاش و پشتکار جدی آن‌ها است.

 

img_7239.jpg

 

سفیر کشور اندونزی در ایران در پاسخ به سؤال یکی از فعالان اقتصادی لرستان در مورد اولویت سرمایه‌گذاری در اندونزی گفت: اندونزی در حوزه‌های مختلف از جمله پارچه، الکترونیک و صنعت حمل و نقل نیاز به سرمایه‌گذاری دارد و بسیاری از برندهای معروف دنیا از جمله سامسونگ و ال‌جی در این کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

وی افزود: ما برای سرمایه‌گذاری در زمینه‌ی صنعت و معدن و مخصوصاً استخراج مس به دنبال جذب سرمایه‌گذار هستیم.

دیان ویرنجوریت تصریح کرد: بازرگانان لرستانی با توجه به تحریم مبادلات کالا در ایران می‌توانند از طریق دبی، هند و ترکیه امر صادرات و واردات خود را انجام دهند.

وی اظهار داشت: اندونزی 245 میلیون نفر جمعیت دارد که ایرانی‌ها از این کشور، تنها مسلمان بودنش را می‌شناسند که البته این به‌دلیل اطلاع‌رسانی ضعیف کشور ما است.

 

img_7253.jpg

 

img_7256.jpg

*مهر