وزیر ارتباطات در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی لرستان:

دولت باید به دنبال سیاست‌گذاری، حمایت، نظارت و رفع مشکلات باشد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: دولت باید به دنبال سیاست‌گذاری، حمایت، نظارت و رفع مشکلات باشد

 

gypc_img_8894.jpg

 

به گزارش روابط‌عمومی اتاق لرستان؛ محمود واعظی که در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی لرستان سخن می‌گفت، اظهار داشت: دولت تدبیر و امید به خصوصی‌سازی و حضور این بخش در اقتصاد کشور معتقد است.

وی افزود: دولت باید به دنبال سیاست‌گذاری، حمایت، نظارت و رفع مشکلات باشد و نباید در تصدی‌گری با بخش خصوصی رقابت کند.

واعظی با اشاره به تصدی بخش قابل توجهی از اقتصاد کشور در دست دولت عنوان داشت: تغییر وضعیت از تصدی‌گری دولتی به تصدی‌گری بخش خصوصی زمان‌بر است.

 

r33o_mahmoud_vaezi.jpg

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان داشت: جهت اجرای سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی، اقتصاد باید به مردم و بخش خصوصی سپرده شود و امید است این هدف گام به گام محقق شود.

واعظی افزود: خوشبختانه در حوزه فناوری اطلاعات در دولت تدبیر و امید تلاش بسیاری در راستای واگذاری فعالیت‌ها به بخش خصوصی و صدور پروانه در این راستا صورت گرفته است.

محمود واعظی با بیان اینکه همه‌ی حوزه‌ها از جمله بخش سلامت، آموزش، اقتصاد، صنعت و… نیازمند ICT هستند، گفت: بخش‌های درآمدزا و دسترسی تلفن و اینترنت در کشور به بخش خصوصی واگذار شده است.

 

amtj_img_8895.jpg

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه فناوری اطلاعات باید در خدمت موتور توسعه و رونق اقتصادی قرار گیرد و در همه حوزه ها تاثیر گذار باشد، تصریح کرد: بازار هدف تولیدات داخلی باید بازارهای بین‌المللی باشد و تا زمانی که بازار هدف محصولات، داخل کشور تعریف شود کیفیت کالاها و قدرت رقابت آنها بالا نمی‌رود.

محمود واعظی با اشاره به ضرورت گشوده شدن درهای بازارهای خارجی به روی تولیدات استانی اظهار داشت: ظرفیت بزرگ کشت و صنعت لرستان فرصت مناسبی برای صادرات محصول است و علاوه بر حضور علم جدید در این استان، بازار صادراتی نیز ایجاد می‌شود.

 

o52t_img_8901.jpg

 

وی با تاکید بر ظرفیت اشتغالزایی این طرح در این استان بیان داشت: دولت تلاش می‌کند در این راستا بازارهای خارجی را به سمت این طرح و استان باز کند.

 

 

استاندار لرستان:

در حوزه «ICT» لرستان سرمایه‌گذاری صورت نگرفته است

استاندار لرستان در جلسه‌ی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی این استان گفت: متاسفانه در حوزه «آی‌سی‌تی» لرستان سرمایه‌گذاری صورت نگرفته است و خلاء حضور هلدینگ‌ها کاملا محسوس است.

 

cjzh_img_8908.jpg

 

هوشنگ بازوند با تاکید بر اینکه بخش خصوصی برای حضور در این بخش تمایل دارد ولی برای این کار، نیازمند حمایت و کمک دولت است، تصریح کرد: متاسفانه برنامه سرمایه‌گذاری اپراتورها در لرستان نامشخص است.

 

rdda_img_8917.jpg

 

بازوند، همچنین تسهیلات ۱۸ درصدی را برای سرمایه‌گذاران مناسب ندانست و اظهار داشت: سرمایه در گردشی که بانک‌ها در اختیار بخش خصوصی قرار می‌دهند یک‌ساله است که تقاضا داریم این موضوع برای تولیدکنندگان بخش خصوصی دو ساله لحاظ شود.

 

رییس اتاق لرستان:

هنوز مشکل استرداد مالیات ارزش افزوده صادرکنندگان پابرجاست

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی لرستان هم در این جلسه با اشاره به اینکه هنوز مشکل استرداد مالیات ارزش افزوده صادرکنندگان پابرجاست، اظهار داشت: بر اساس ماده (34) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور آمده که سازمان امورمالیاتی کشور مکلف است مالیات بر ارزش افزوده اخذشده از صادر کنندگان را از کالاهایی که از مبادی خروجی رسمی صادر شده با ارائه اسناد و مدارک مثبته حداکثر تا مدت یک ماه پس از ارائه برگ خروجی صادره توسط گمرک از محل وصولی‌های جاری آن سازمان به صادرکنندگان مسترد نماید، که متاسفانه صادرکنندگان هنوز با استرداد این مبالغ مشکل دارند.

 

6npy_hosein_selahvarzi_(1).jpg

 

حسین سلاح‌ورزی با اشاره به صراحت ماده قانونی مذکور مبنی بر زمان استرداد، محل تامین مالی و چگونگی استرداد مالیات بر ارزش افزوده گفت: متاسفانه از سال گذشته تا کنون با موارد زیادی مواجه هستیم که صادرکنندگان با مشکل استرداد مواجه هستند.

وی افزود: تصور کنید صادرکنندگان هر دو ماه یک بار مبادرت به انجام صادرات می‌کنند و هر بار شش درصد از سرمایه و نقدینگی و موجودی‌اش در سازمان مالیاتی بلوکه می‌شود که در طول یک سال این میزان به 56 درصد بالغ می‌شود که عملا بیش از نیمی از کل نقدینگی‌اش متوقف شده و بلاتکلیف می‌ماند.

 

ivp8_img_8920.jpg

 

سلاح‌ورزی تصریح کرد: اگر ساز و کار مشخصی برای تسهیل استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان در نظر گرفته شود، این قشر نه نیاز به دریافت وام و تسهیلات دارند و نه مشوق.

نایب‌رییس اتاق ایران عنوان داشت: متاسفانه در همین رابطه سازمان امور مالیاتی دستورالعملی تهیه کرده که بر اساس آن برای استرداد مالیات بر ارزش افزوده لیست بلندبالایی از مدارک طلب کرده که عملا صادرکنندگان را با پروسه‌ای سنگین و طولانی مواجه می‌سازد.

 

0nf6_img_8936.jpg

 

حسین سلاح‌ورزی با تاکید بر اینکه این موضوع یکی از موانع کسب و کار در حوزه‌ی صادرات است، گفت: پیشنهاد مشخص ما در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی این است که این دستورالعمل آسان‌تر شود و در همین رابطه هم پیش‌نویس اصلاحی را آماده کرده‌ایم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه در کمیسیون مشترک اقتصادی که مسئولیت آن به عهده وزارت ارتباطات است، مسأله ایجاد یک شهرک صنعتی با حضور ۱۴۰ واحد صنعتی و سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری پیگیری می‌شود، اظهار داشت: از وزیر نیرو درخواست داریم بخشی از این کار به سوی لرستان هدایت شود.

 

cgnr_img_8941.jpg

 

سلاح‌ورزی با بیان اینکه با توجه به همه مزیت‌ها از نظر فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف در لرستان در راستای توسعه‌ی شرکت‌های کارآفرین نوپا یا استارت‌آپ‌ها در لرستان اقدام شود، تصریح کرد: این اقدام می‌تواند در ایجاد اشتغال در استان موثر باشد.