کمیسیون کشاورزی اتاق خرم‌آباد بررسی نمود؛

دلایل تعطیلی کارخانجات تولید خوراک دام استان

دلایل تعطیلی کارخانجات تولید خوراک دام استان موضوعی بود که در تازه‌ترین جلسه‌ی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد در دستور کار بررسی قرار گرفت.

 

asli 858.jpg

 

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق خرم‌آباد در این جلسه با اشاره به این‌که پیش از این هم این موضوع در سال گذشته توسط این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: سال گذشته مباحثی در این خصوص در کمیسیون کشاورزی اتاق خرم‌آباد مطرح و پیگیری‌های جدی‌ای را هم در پی داشت.

 

hadi poor.jpg

 

مرتضی هادی‌پور اظهار داشت: بر اساس بررسی‌های انجام شده 6 و 3 دهم میلیون واحد دامی در لرستان وجود دارد که متأسفانه کل تولید زراعی، منابع طبیعی و… رقمی در حدود یک میلیون تن است و در این زمینه 700 هزار تن کمبود وجود دارد؛ بر همین اساس طبیعی است خیلی از دام‌های استان تنها جیره‌ی نگهداری دارند.

وی با تأکید بر این که آمارهای دهن‌پُرکنی که در این زمینه از طرف مسئولان ارائه می‌شود، به واقعیت نزدیک نیست؛ افزود: باورم این است که در شرایط امروز شفافیت و درستی آمارهای ارائه‌شده می‌تواند ما را در زمینه‌ی برنامه‌ریزی درست یاری کند.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق خرم‌آباد تصریح کرد: متأسفانه واحدهای تولید خوراک دام استان به دلایل مختلفی با مشکل مواجه شده و بسیاری از آن‌ها غیرفعال شده‌اند.

مرتضی هادی‌پور تصریح کرد: پیرو پیگیری‌های قبلی در جلسه‌ای که با معاون برنامه‌ریزی استانداری لرستان در اتاق خرم‌آباد داشتیم، سه موضوع: مجتمع کشت و صنعت

 

jalase 2658.jpg

 

خرم‌آباد، مجتمع گلخانه‌ای خرم‌آباد و همچنین کارخانجات تولید خوراک دام استان را مطرح کردیم.

وی افزود: خوشبختانه در مورد شرکت کشت و صنعت و مجتمع گلخانه‌ای اقدامات خوبی در دستور کار قرار گرفته و در مورد کارخانجات تولید خوراک دام هم دسته‌بندی مشکلات موجود در این حوزه به عهده‌ی اتاق بازرگانی گذاشته شد که در واقع جلسه‌ی امروز برای رسیدن به یک جمع‌بندی در همین زمینه بود.

هادی‌پور عمده‌مشکلات این واحدها را در حوزه‌های عدم تأمین مواد اولیه، ناتوانی در استمرار فعالیت به واسطه‌ی کمبود سرمایه در گردش و ناتوانی از بازپرداخت تسهیلات مالی دریافتی از بانک‌ها دسته‌بندی کرد و عنوان داشت: خواسته‌ی صاحبان این واحدها این است که وضعیت ارائه‌ی سبوس خام از حیث آزاد یا غیر آزاد بودن مشخص شود.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق خرم‌آباد گفت: در زمینه‌ی بازپرداخت تسهیلات بانکی هم علاوه بر تقسیط 10 ساله‌ی بدهی از سوی بانک‌ها، یک سال تنفس در نظر گرفته شود تا واحدها بتوانند خود را ترمیم کنند.

مرتضی هادی‌پور بیان داشت: همه‌ی مشکلات و خواسته‌های تولیدکنندگان این حوزه را جمع‌بندی و به صورت مصوبات جلسه در اختیار مدیرکل اقتصادی استانداری قرار خواهیم داد تا بر اساس آن راهکارهایی برای برون‌رفت از وضعیت موجود در نظر گرفته شود.

 

3 khanom.jpg

 

مدیر امور دام جهاد کشاورزی لرستان:

خلاء انجمن صنفی تولیدکنندگان خوراک دام احساس می‌شود

مدیر امور دام جهاد کشاورزی لرستان هم در این جلسه با اشاره به این‌که نباید همه‌ی مشکلات این واحدها را به عوامل بیرونی ربط دهیم، گفت: بخش قابل توجهی از مشکلات تولیدکنندگان خوراک دام استان از طریق انجمن صنفی تولیدکنندگان خوراک دام قابل پیگیری است که خلاء  آن به شدت احساس می‌شود.

 

adeli.jpg

 

فرامرز عادلی اظهار داشت: به هر حال درآمدزایی این واحدها ارتباط و وابستگی کاملی به نوع عملکرد و سیستم تولید خود واحدها دارد و اگر در این ناحیه مشکل وجود داشته باشد، کمک‌های بیرونی هم نمی‌تواند گره‌گشای مشکلات آن‌ها باشد.

وی افزود: هم در حوزه‌ی بالا بردن کیفیت برای رسیدن به توانایی رقابت و هم در حوزه‌ی تبلیغات جای کار فراوانی وجود دارد که باید از آن‌ها در جهت فروش محصولات‌مان استفاده نماییم.

 

3 nafare 22.jpg

 

عادلی با اشاره به این‌که خوشبختانه کیفیت محصولات تولید شده توسط کاخانجات تولید دام لرستان از کیفیت خوبی برخوردار است، بیان داشت: واحدهای تولید خوراک دام ضروری است برنامه‌ریزی مدونی برای تولید داشته باشند تا بتوانند بر اساس آن در تمام مدت سال تولید داشته باشند.

مدیر امور دام جهاد کشاورزی لرستان در ادامه‌ی جلسه عنوان داشت: در حال حاضر 29 کارگاه و کارخانه‌ی تولید خوراک دام با ظرفیت 280 تن در استان وجود دارد که از این تعداد، 24 واحد فعال است.

 

3 nafare 564.jpg

 

فرامرز عادلی معیار فعال بودن واحدها را داشتن پروانه‌ی بهره‌یرداری و عدم ابطال آن عنوان و بیان داشت: نیاز امروز دام‌های موجود در استان لرستان 2 میلیون و 860 هزار تن خوراک دام است که از این میزان، تنها یک میلون و 680 هزار تن آن در درون استان تولید می‌شود.