در شرایطی که تامین منابع مالی برای اجرای پروژه‌های اقتصادی کشور به یکی از دغدغه‌های مسوولان تبدیل شده، آنها اعلام می‌کنند: برای سرمایه‌گذاران خارجی فرش قرمز پهن می‌کنیم.

برنامه‌ریزی برای اجرای بیش از هزار و 300 پروژه در بخش نفت و گاز، انرژی و نیرو، صنعت، کشاورزی، حمل‌و‌نقل، شهرسازی و گردشگری به ارزش 120 میلیارد یورو باعث شده که مسوولان اجرایی کشور علاوه بر سرمایه‌های داخلی، با برگزاری همایشی درصدد جذب و تشویق سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در این پروژه‌ها شوند.
برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران روز گذشته با دعوت از 250 شرکت و سرمایه‌گذار خارجی در تهران برگزار شد و رییس‌جمهوری نیز که در این همایش حضور یافته بود از حمایت از فعالیت‌های سازنده اقتصادی خبر داد. همچنین وزرای نفت، صنعت، معدن و تجارت، نیرو و امور اقتصادی و دارایی نیز هر یک فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف را برای سرمایه‌گذاران تشریح کردند. در این مراسم، محمود احمدی‌نژاد با بیان اینکه موضوع اقتصاد در طول تاریخ به ویژه امروز از مهم‌ترین مسائل پیش‌روی جامعه بشری است، اعلام کرد: اقتصاد به گونه‌ای است که آحاد بشریت با آن سر و کار دارند.
وی با بیان اینکه در چنین نشست‌هایی گفت‌وگو به صورت طبیعی حول زمینه‌ها، امنیت، مشوق‌ها، قوانین و مقررات و سودآوری سرمایه‌گذاری می‌چرخد، افزود: باید در این خصوص رابطه اقتصاد با انسان و تاثیر فعالیت‌های اقتصادی بر روابط اجتماعی و انسانی مورد بررسی قرار گیرد. احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه انسان یک موجود کمال طلب و سعادت جو است، اظهار کرد: هدف از همه فعالیت‌ها تلاش برای رسیدن به این دو هدف است.
سوددهی با مشارکت همگانی
وی با تاکید بر اینکه در حاکمیت عدالت همه سود می‌برند، گفت: در حال حاضر بیش از 3 میلیارد نفر از 7 میلیارد نفر در کل جهان در فقر به سر می‌برند، اگر عدالت باشد فقیری وجود نخواهد داشت. از سوی دیگر وقتی همه در فعالیت‌های سازنده اقتصادی مشارکت ‌کنند، همه از آن سود خواهند برد، حتی کسانی که با چپاول ملت‌ها فکر سود بیشتر هستند.
احمدی‌نژاد در ادامه با بیان اینکه فعالیت‌های اقتصادی یک فرصت برای تنظیم روابط انسان و ملت‌ها فراهم می‌کند، اظهار کرد: البته تنظیم روابط باید براساس فداکاری، کمال و شکوفایی باشد یعنی فعالیت اقتصادی باید در خدمت انسانیت انسان باشد.
نظم جدیدی می‌خواهیم
به گفته وی، امروز جهان به یک نظم جدیدی در همه مناسبات به ویژه در بخش اقتصادی نیازمند است.
رییس‌جمهور ادامه داد: نمی‌شود که چند کشور خود را مالک دنیا بدانند و حتی چند گروه سرمایه‌دار برای پر کردن جیب خود انسان‌ها و نیز فرهنگ و محبت را نابود کنند.
وی تاکید کرد: امروز نیازمند نظم مبتنی بر عدالت و محبت در خدمات همه انسان‌ها و ملت‌ها در سایه کرامت و آزادی هستیم. رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: ما دست همه کسانی که برای فعالیت‌های سازنده اقتصادی تلاش می‌کنند را به گرمی می‌فشاریم.
جزئیات فرصت‌های سرمایه‌گذاری
در ادامه این مراسم بهروز علیشیری، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی از ایجاد ائتلاف بین سرمایه‌های ملی و بین‌المللی در کشور خبر داد و گفت: ما باید به دنبال متنوع سازی منابع مالی در بازار داخلی و خارجی باشیم. رییس کل سازمان سرمایه‌گذاری از حضور 250 شرکت بین‌المللی از 25 کشور جهان در این همایش خبر داد و اعلام کرد: در این همایش 174طرح در بخش کشاورزی به ارزش 3 میلیارد یورو، 178 طرح به ارزش 54 میلیارد یورو در بخش نفت، گاز و پتروشیمی و 245 طرح به ارزش 10 میلیارد یورو در بخش گردشگری به سرمایه‌گذاران معرفی می‌شود.
وی افزود: همچنین 500 طرح به ارزش 24 میلیارد یورو در بخش صنعت و معدن، 132طرح به ارزش 17 میلیارد یورو در بخش حمل‌و‌نقل و شهرسازی و 107 طرح به ارزش 11 میلیارد یورو در بخش انرژی و نیرو ارائه خواهد شد.
علیشیری با اشاره به انگیزه‌های بخش خصوصی اظهار کرد: امروز در سطح ملی علاوه بر حمایت مسوولان از فعالیت‌های بخش خصوصی، نهادها و ساختارهای لازم برای کاهش تشریفات اداری، سرعت گردش کار و کاهش هزینه‌های تولید ایجاد می‌شود.
عمر 100 ساله انرژی فسیلی
بر اساس این گزارش، در حالی قرار است 1336پروژه به ارزش 120 میلیارد یورو در بخش‌های مختلف اقتصادی به سرمایه‌گذاران خارجی معرفی شود که وزیر نفت با اشاره به ایجاد فرصت‌های گوناگون سرمایه‌گذاری در نفت و گاز کشور گفت: انرژی‌های فسیلی هنوز ارزان‌ترین انرژی در دنیا هستند، اما تا 30 سال آینده بخش زیادی از انرژی‌های فسیلی به اتمام می‌رسد. اما این موضوع برای ایران بیش از 100 سال برآورد شده است.
رستم قاسمی با بیان اینکه ایران از لحاظ منابع فسیلی معادل شده نفت و گاز در جهان مقام اول را دارا است، اظهار کرد: 17 درصد گاز جهان و بیش از 12 درصد ذخایر نفت در ایران وجود دارد.
سرمایه‌گذاری50 میلیارد دلاری
وی با اشاره به برنامه پنجم توسعه کشور در خصوص توجهات ویژه به انرژی اظهار کرد: برنامه‌ریزی شده است تا در قالب این برنامه سالانه 50 میلیارد دلار در بخش‌های مختلف نفت و گاز هزینه یا سرمایه‌گذاری شود. وی با اشاره به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز کشور گفت: واگذاری میدان‌های نفت و گاز یکی از برنامه‌های کشور است و دولت آمادگی دارد تا سرمایه‌گذاری‌های خارجی را جذب کند. همچنین در پالایشگاه‌ها و پتروشیمی آمادگی حضور بخش‌های خصوصی داخلی و خارجی را داریم.
آمادگی برای واگذاری 21میدان
قاسمی با اشاره به به‌کارگیری روش بیع‌متقابل در واگذاری میادین نفتی کشور اظهار کرد: هم‌اکنون بیش از 21 میدان نفتی و گازی آماده سرمایه‌گذاری است و ما پروژه‌های متعددی رادر این زمینه‌ها در دست واگذاری داریم. وزیر نفت در ادامه با اشاره به روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری در صنعت ‌نفت گفت: از روش‌هایی که می‌توان برای سرمایه‌گذاری نام برد بیع متقابل با تغییراتی است که صورت گرفته و موجب شده است سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذار جذاب باشد. قاسمی ادامه داد: از دیگر روش‌های سرمایه‌گذاری «یی.پی.سی» (
EPC) با نرخ بازگشت سرمایه قابل قبول و روش «یی.پی.سی.اف» (EPCF) است.
اوراق مشارکت ارزی با سود 8 درصدی
وی فروش اوراق مشارکت ارزی را از دیگر برنامه‌های امسال وزارت نفت اعلام کرد و گفت: نرخ سود این اوراق 8 درصد در نظر گرفته شده است. وی همچنین از فروش سلف نفتی خبر داد و گفت: فروش سلف نفتی یکی دیگر از راهکارهای جذب سرمایه‌گذاری است که هم سرمایه‌گذاران داخلی و هم خارجی می‌توانند آن را در بورس بخرند.
حمایت صنعت از بخش خصوصی
در ادامه این همایش وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به شاخص بهبود فضای کسب و کار در کشور اعلام کرد: بر اساس گزارش بانک جهانی در چهار سال اخیر 9پله در فضای کسب‌وکار بهبود داشته‌ایم. همچنین در بخش رقابت پذیری 7پله و در رقابت صنعتی 13پله بهبود داشته‌ایم.
مهدی غضنفری در ادامه با اشاره به اینکه بیش از 40 درصد تولید ناخالص داخلی کشور مربوط به این وزارتخانه است، اظهار کرد: از ورود مواد اولیه تا تولید و توزیع در بازار، گستره فعالیت این وزارتخانه محسوب می‌شود و رویکرد ما نیز حمایت از بخش خصوصی است.
غضنفری در ادامه در مورد میزان سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در بخش صنعت و معدن کشور اعلام کرد: در صنعت و معدن طی 6 سال گذشته حجم سرمایه‌گذاری‌ها به 6 برابر رسیده و بالغ بر 90 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.
9600 جواز تاسیس
وزیر صنعت معدن و تجارت با اشاره به آمار 7 ماه گذشته سرمایه‌گذاری به رشد 30 درصدی در این حوزه اشاره کرد و افزود: در 7 ماه گذشته 9 هزار و 600 جواز تاسیس صادر شد که می‌تواند سرمایه‌گذاری 53 هزار میلیارد دلاری را باعث شود.
غضنفری از تجارت با بیش از 160 کشور جهان سخن گفت و بیان داشت: هم‌اکنون 5 هزار و 700 طرح با پیشرفت بالای 60 درصد در حال احداث است که حدود 14 میلیارد دلار نیز سرمایه‌گذاری را شامل می‌شود. به گفته وی، 70 میلیارد دلار نیز طرح بالای پیشرفت بالای 20 درصد داریم و این موضوع نشان‌دهنده وجود بازارهای مناسب اقتصادی ایران است.
خرید تضمینی برق از بخش خصوصی
وزیر نیرو نیز از دیگر سخنرانان این همایش بود که با اشاره به مزیت‌های سرمایه‌گذاری در کشور، از تضمین خرید و صادرات 10 هزار مگاوات برق از سوی بخش خصوصی خبر داد. به گفته مجید نامجو این موضوع در دستور کار دولت قرار گرفته است و در این زمینه تفاهمنامه‌ای نیز با کشور ترکیه برای صادرات برق امضا شده است. وی با اشاره به پیش‌بینی رشد 6 درصدی اقتصاد در برنامه پنجم توسعه اعلام کرد: در برنامه پنجم باید 25 هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شود که از این میزان 10 هزار مگاوات برق از طریق بخش خصوصی و 5 هزار مگاوات نیز باید از طریق انرژی‌های تجدید پذیر تولید شود.
وزیر نیرو در ادامه با اشاره به واگذاری نیروگاه‌ها به بخش خصوصی تاکید کرد: تاکنون 10 نیروگاه به روش‌های
BOT و BOO توسط بخش خصوصی ساخته شده که 7 هزار مگاوات ظرفیت این نیروگاه‌ها بوده است. همچنین وزارت نیرو 15 نیروگاه را به بخش خصوصی واگذار کرده و تا پایان سال نیز 15 نیروگاه جدید به بخش خصوصی واگذار می‌شود. وی تاکید کرد: سهم بخش خصوصی از تولید برق در کشور به 37 درصد رسیده است.
مجوز برای بخش خصوصی
از سوی دیگر، وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی اصل 44 از تلاش برای رونق و جذب سرمایه‌گذاران در کشور خبر داد و گفت: امروز بخش خصوصی در همه حوزه‌ها مجوز سرمایه‌گذاری دارد. به گفته شمس‌الدین حسینی هم‌اکنون شیوه‌های حضور از فاینانس تا سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشور فراهم شده است. همچنین امسال برای اولین بار جایزه جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بودجه دیده شده است.
ذخیره 27 میلیارد دلاری صندوق
وی ذخیره صندوق توسعه ملی را 27 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: پیش‌بینی شده است تا 20 درصد این منابع صرف اعطای تسهیلات به بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در کشور شود. وزیر امور اقتصادی و دارایی تشویق و تجهیز سرمایه‌گذاری را از اولویت‌های این بخش برشمرد و تاکید کرد: ما سرمایه‌گذاران خارجی را شهروندان افتخاری کشور محسوب می‌کنیم و برای آنها فرش قرمز می‌گسترانیم. وزیر اقتصاد با اشاره به رشد 124 درصدی سرمایه‌گذاری خارجی جذب شده در ایران در فاصله سال 2008 تا 2010 میلادی گفت: بازار سرمایه در 6 سال گذشته 300 درصد رشد یافته است و این نشان می‌دهد که هم‌اکنون موقعیت‌های کم نظیری در ایران برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی وجود دارد.