انتظار جذب یک‌هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسط اتاق خرم‌آباد در سال آینده

استاندار لرستان گفت: انتظار داریم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد در سال آینده یک‌هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای لرستان جذب نماید.

 

IMG_3110.JPG

 

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ هوشنگ بازوند که در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی لرستان سخن می‌گفت، با ابراز رضایت از عملکرد مثبت اتاق خرم‌آباد در جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی در استان اظهار داشت: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد همیشه در جذب سرمایه‌گذار در لرستان پیشرو و جلوتر از ما دولتی‌ها بوده که لازم می‌دانم از زحمات دکتر سلاح‌ورزی قدردانی نمایم.

وی ادامه داد: با توجه به قابلیت‌های ایشان، امیدواریم مجموعه اتاق خرم‌آباد بتواند حداقل یک‌هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری از طریق بخش خصوصی برای استان لرستان جذب نماید.

بازوند، با بیان این‌که توسعه و رفع مشکل اشتغال استان با سرمایه‌های دولتی امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: همه مدیران دستگاه‌های اجرایی لرستان مکلفند در شرایط پس از برجام که سرمایه گذاران زیادی وارد کشور می‌شوند، ظرفیت استان را به وزرای خود معرفی کرده و در جذب سرمایه‌گذار اقدام کنند.

رییس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی لرستان در بخش دیگری از سخنان خود از الکترونیکی شدن صدور مجوزهای شهرداری به عنوان اقدامی در جهت بهره‌وری بالای این نهاد نام برد و بیان داشت: این اقدام، کار جدیدی است و در اقدامات جدید هم معمولا مقاومت و تنش‌هایی وجود دارد که لازم است شهرداران با علاقه و پشتکار نسبت به تکمیل و نهایی شدن این پروسه اقدام نمایند.

 

bazvand houshang.JPG

 

استاندار لرستان با تأکید بر این‌که شهرداری‌های استان موظفند تا پایان شهریور سال آینده و برای نیمه دوم سال ۹۵ خدمات خود را به صورت الکترونیکی ارائه دهند، اعلام کرد: به همین منظور کمیته‌ای با مسئولیت معاون عمرانی استاندار تشکیل می‌شود که در آن مسکن و شهرسازی و نظام مهندسی عضو ثابت هستند و از سایر دستگاه‌های دیگر هم به تناسب دعوت می‌شود.

بازوند، با بیان این‌که نگاه درآمدزایی به کمیسیون ماده 100 توسط شهرداری‌ها، اقدام خوبی نیست، اذعان کرد: اگرچه می‌دانیم که شهرداران تحت فشارهای مالی هستند، چون وارث کارهای گذشته در شهرداری هستند.

 

IMG_3105.JPG

 

وی ادامه داد: هر کدام از شهرداری‌ها با ۶۰ تا ۷۰ درصد نیروی مازاد مواجه‌اند که ربطی به شهرداران نداشته و در سیستم شوراهای اسلامی شهر جذب شده‌اند.

رییس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی لرستان، مشکل نیروی مازاد را مشکل تمام شهرداری‌های کشور عنوان کرد و یادآور شد: به همین منظور شهرداری‌ها برای پرداخت حقوق به این افراد به گرفتن وام‌هایی با سود ۲۰ و ۳۰ درصد مجبور می‌شوند.

 

رییس اتاق خرم‌آباد:

ازهیچ کوششی برای  جذب سرمایه‌گذار دریغ نمی‌کنیم

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد و دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی لرستان گفت: ازهیچ کوششی برای  جذب سرمایه‌گذار دریغ نمی‌کنیم.

 

selahvarzi.hosein..JPG

 

حسین سلاح‌ورزی در ادامه‌ی این جلسه، به پیشنهاد استاندار مبنی بر جذب هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی توسط مجموعه اتاق خرم‌آباد در سال 95 اشاره و اضافه کرد: ما از این پیشنهاد استقبال می‌کنیم و برای عملیاتی شدن آن تلاش می‌کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که الکترونیکی شدن مجوزهای مربوط به شهرداری می‌تواند به بهبود فضای کسب و کار کمک نماید، افزود: همچنین می‌تواند از نظر ارتقاء رتبه‌ی فضای کسب و کار استان هم تأثیرگذار باشد.

 

IMG_3108.JPG

 

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی لرستان یادآور شد: الکترونیکی شدن فرآیندهای مجوزهای پایان کار ساختمانی اقدام مناسبی است که خوشبختانه در استان لرستان مورد توجه قرار گرفته است که می‌تواند در زمینه سهولت کسب و کار بسیار مفید و مؤثر باشد.

رییس پارلمان بخش خصوصی لرستان همچنین در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: در حوزه‌ی مازاد محصولات کشاورزی که موضوع جلسه گذشته‌ی شورا بود، حسب دستور استاندار محترم بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، مشکلات مرتفع گردید.

وی ادامه داد: تشکیل کمیته جذب سرمایه‌گذاری هم یکی دیگر از دستورکارهای جلسات گذشته شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی لرستان بود که در این زمینه هم دو جلسه تشکیل و تصمیمات خوبی گرفته شد.

رییس پارلمان بخش خصوصی لرستان گفت: در زمینه‌ی ایجاد بازارچه‌های محصولات لرستان، در آخرین جلسه‌ای که در این رابطه تشکیل شد، از آنجا که فرمانداران درگیر مسائل مرتبط با انتخابات هستند، قرار شد پس از اتمام انتخابات در این حوزه هم تصمیماتی اتخاذ گردد.

 

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان:

طرح سیستم جامع الکترونیک تصمیمات قائل به فرد را کاهش می‌دهد

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان گفت: طرح سیستم جامع الکترونیک تصمیمات قائل به فرد را کاهش داده و مهندسان موظف می‌شوند در قالب سهمیه و ظرفیتی که دارند، فعالیت کنند.

 

amiri amir mohamad.JPG

 

امیرمحمد امیری که در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی لرستان سخن می‌گفت، اظهار داشت: ارتباط نظام مهندسی با شهرداری‌ها از جمله مشکلاتی است که متأسفانه وجود دارد. همین باعث شد با تعاملی که با شهرداری‌ها داشته‌ایم سیستم جامع الکترونیکی راه‌اندازی و در تمام استان به کار گرفته شود.

برچیده شدن دلالی‌ها، کاهش تخلفات و عدم حضور فیزیکی در شهرداری‌ها، از جمله فواید راه‌اندازی سیستم جامع الکترونیک شهری در شهرستان‌های استان لرستان است که “امیری” به آن‌ها اشاره کرد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان ادامه داد: در سیستم جامع الکترونیک، تمام کارها برون‌سپاری می‌شود و فرآیند صدور پروانه‌های ساختمانی از ابتدا تا پایان کار به یک کار فنی ـ مهندسی تبدیل شده و ظرفیت بسیار بالایی برای استخدام مهندسان به وجود می‌آورد؛ همچنین وظیفه نظارت بر کیفیت ساخت و ساز سازمان نظام مهندسی را بالا می‌برد و شهرداری‌ها را از کارهای روزمره خارج می‌کند.

 

IMG_3142.JPG

 

امیری، اجرای طرح سیستم جامع الکترونیک شهرسازی را موجب رضایت ارباب‌رجوع دانست و خاطرنشان کرد: این طرح تصمیمات قائل به فرد را کاهش داده و مهندسان موظف می‌شوند در قالب سهمیه و ظرفیتی که دارند فعالیت کنند.

وی اعلام کرد: اگر امروز این کار شروع شود، می‌توان در یک سال آینده ثمرات آن را دید.

 

شهردار خرم‌آباد:

آراء ماده 100، صد درصد الکترونیکی است

شهردار خرم‌آباد گفت: هم‌اکنون تمام آراء کمیسیون ماده 100 به‌ صورت صد درصد الکترونیکی است.

 

eidi beiranvand yahya.JPG

 

یحیی عیدی‌بیرانوند نیز که در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی لرستان سخن می‌گفت، اظهار داشت: سیستم سنتی شهرداری توانایی پاسخگویی آینده حوزه مدیریت شهری در بحث شهرسازی را ندارد که نیاز است سیستمی الکترونیکی جایگزین گردد.

وی با بیان این‌که در سیستم سنتی تخلفات مشاهده نمی‌شد، تصریح کرد: تنها شهرداری مشهد و شیراز دارای سیستم جامع بودند که با شهرداران این دو کلانشهر جلساتی داشتیم و در نهایت این نرم‌افزار را خریداری نمودیم؛ زیرساخت‌ها را آماده و سخت‌افزارها نصب‌شده‌اند و کارکنان نیز آموزش‌های لازم را فرا گرفته‌اند.

شهردار خرم‌آباد ادامه داد: هم‌اکنون این سیستم کار می‌کند و بحث واریز وجوه و عوارضات شهرداری با این سیستم صورت می‌پذیرد.

وی یادآور شد: در حال حاضر هیچ ارباب‌رجوعی به بانک شهر و بانک‌های دیگر مراجعه ندارد، بلکه در مجموعه شهرداری می‌تواند مبادرت به پرداخت عوارض نماید.

عیدی‌بیرانوند با اعلام این‌که 70 درصد اقدامات شهرداری خرم‌آباد به‌ صورت الکترونیکی انجام می‌شود، اذعان کرد: کسانی که به شهرداری مراجعه می‌کنند و می‌خواهند سهم تأمین اجتماعی را واریز کنند، حدود 24 ساعت طول می‌کشد؛ بنابراین باید لینک تأمین اجتماعی به سیستم شهرسازی شهرداری وصل شود که این سیستم قابلیت این کار را دارد.

وی در ادامه بیان داشت: با این اقدام، رابطه ارباب‌رجوع شهرداری را با تأمین اجتماعی قطع می‌کنیم.

شهردار خرم‌آباد با بیان اینکه نظام‌مهندسی نگاهش به این سیستم مثبت است، گفت: اعلام آمادگی کردیم اختیاراتی که در مجموعه شهرداری هست را به دفاتر نظام‌مهندسی واگذار کنیم و عملاً صدور پروانه و صدور پایان کار را الکترونیکی کنیم؛ به‌ صورتی که هم‌اکنون تمام آراء کمیسیون ماده 100 به‌ صورت صد درصد الکترونیکی است.

 

شهردار بروجرد:

در حوزه صدور پروانه و پایان کار ساختمان باید کاری کنیم

شهردار بروجرد گفت: در حوزه صدور پروانه و پایان کار ساختمان باید کاری کنیم.

منوچهر یوسفی در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی لرستان اظهار داشت: معایب و نقایصی که امروز در سیستم شهرداری‌ها وجود دارد بین ناظران سازمان نظام‌مهندسی و شهرداری دوطرفه است.

 

yousefi manouchehr.JPG

 

وی بابیان این‌که سیستم جامع الکترونیک می‌تواند راهگشا باشد، افزود: در شهرداری بروجرد یک سال و نیم طول کشید تا بتوانیم پرداخت عوارض نوسازی را به‌ صورت صد درصد الکترونیک انجام دهیم؛ به‌ طوری‌که شهروندان می‌توانند با شناسه قبض و شناسه پرداخت، قبض نوسازی را پرداخت کند.

شهردار بروجرد بیان داشت: ؛ این در حالی است که در حوزه‌ی IT مهندسان توانمندی در همین شهرداری داریم.

یوسفی یادآور شد: در حوزه صدور چک و صدور پروانه ساختمان باید کاری کنیم که دخالت انسانی کم شود که در این حوزه شهرداری‌ها بسیار مشکل‌ دارند؛ از این رو سیستم جامع الکترونیک در این طرح می‌تواند راهگشا باشد.

وی از عدم دعوت شهرداری بروجرد در جلسات سیستم جامع الکترونیک شهرسازی گلایه کرد و گفت: سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری بروجرد با داشتن کارشناسان خبره، سازمان قَدَری است؛ به‌طوری‌که با تکیه بر دانش متخصصان این حوزه، الکترونیکی کردن قبوض نوسازی را انجام داده‌ایم و از بخش خصوصی کمک نگرفته‌ایم.

یوسفی با بیان این‌که در مجموع 20 درصد از خدمات شهرداری بروجرد الکترونیک است، بیان داشت: نیاز است اقداماتی در راستای ایجاد دفاتر پیشخوان در بخش خصوصی و سیستم پست که امروزه خدمات الکترونیک را ارائه می‌دهد انجام شود.

 

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان:

مازاد سیب‌زمینی لرستان، حاصل کشت اضافه توسط کشاورزان مهاجر است

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان از وجود ۴۰ هزار تن سیب‌زمینی در انبارهای استان خبر داد و گفت: این میزان محصول به تدریج از استان خارج شده یا به مصرف خود استان می‌رسد و جای نگرانی نیست.

مهرداد غضنفری که در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی لرستان سخن می‌گفت، اظهار داشت: بر اساس برنامه‌های ابلاغی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی به لرستان، سطح مورد نظر کشت سیب‌زمینی در استان برای سال‌جاری پنج هزار هکتار بوده است.

 

ghazanfari mehrdad.JPG

 

وی با بیان این‌که همچنین تولید ۲۰۰ هزار تن سیب‌زمینی بر اساس آمار و تجربیات و برنامه الگوی کشت و تبادل نظر با مرکز در برنامه ما بود، تصریح کرد: این میزان تولید سیب‌زمینی در برنامه کشت ما به صورت تعریف شده و برنامه‌ریزی شده وجود داشت که حدود ۱۱۰ هزار تن آن به خارج از استان و حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار تن آن به مصرف بذری برای سایر استان‌ها می‌رسد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان این‌که ۴۰ تا ۴۵ هزار تن سیب‌زمینی هم مصرف داخلی استان است، ادامه داد: متأسفانه کشاورزان مهاجر هزار و ۶۰۰ هکتار اضافه بر سطح پیش بینی شده سیب‌زمینی کشت کردند که حاصل آن حدود ۷۰ هزار تن سیب‌زمینی مازاد بود.

غضنفری تصریح کرد: دولت در زمانی که محصول افت قیمت پیدا می‌کند بر اساس کف قیمت هزینه تولید، در شورای اقتصاد بحثی مطرح کرده و شورای مذکور هم یک قیمت تضمینی عنوان می‌کند که تا حدودی از خسارت کشاورز جلوگیری کند.

 

IMG_3142.JPG

 

وی اعلام کرد: قیمت تصمینی هر کیلوگرم سیب‌زمینی 360 تومان بود که بر اساس آن اعلام آمادگی کردیم مازاد محصولات کشاورزان سیب‌زمینی کار را با این قیمت تضمینی خریداری کنیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با تأکید بر این‌که استان ما مشمول خرید تضمینی نبود و با رایزنی‌های صورت گرفته این اتفاق افتاد، تصریح کرد: در حوزه صادرات محصول سیب‌زمینی؛ مذاکراتی صورت گرفت و صادرکنندگان تاکنون ۲۰ تا ۲۵ هزار تن از این محصول را صادر کرده‌اند.

غضنفری ادامه داد: در حال حاضر ۴۰ هزار تن سیب‌زمینی در انبارهای لرستان موجود است که به تدریج از استان خارج شده یا به مصرف خود استان می‌رسد و جای نگرانی نیست.