چگونگی تهیه‌ی بانک جامع اطلاعاتی از صنایع، معادن و توانمندی‌های استان

در جلسه‌ی کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد که پیش از ظهر امروز در محل این اتاق برگزار گردید، چگونگی تهیه‌ی بانک جامع اطلاعاتی از صنایع، معادن و توانمندی‌های استان و بروز نگه‌داشتن آن، با حضور اعضا مورد بررسی قرار گرفت.

 

qujb_img_9040.jpg

 

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ نایب‌رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد در این جلسه اظهار داشت: آنچه امروز در پی نزدیک شدن به توافق مذاکرات 1+5 و ایران زیاد شنیده می‌شود، عبارت “پساتحریم” است که در واقع می‌تواند تعریف شرایط  تازه‌ای باشد که اقتصاد کشور در صورت تحقق این مسأله، تجربه خواهد کرد.

محمد خاکی با تأکید بر اهمیت چگونگی برخورد با این فضا افزود: در همین زمینه ضروری است برنامه‌ی کاملی برای رویارویی با این فضا در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون “دفتر پساتحریم” در اتاق ایران در حال شکل‌گیری است، تصریح کرد: کمیسیون‌های تخصصی اتاق می‌توانند با ارائه‌ی نظرات کارشناسی و تخصصی‌شان، سهم بسزایی در برنامه‌ریزی برای ورود به شرایط جدید داشته باشند که نباید از آن غافل بود.

 

xm88_mohamad_khaki.jpg

 

نایب‌رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد عنوان داشت: دولت هم در همین زمینه برنامه‌ای تدوین نموده و در حال ارائه‌ی آن می‌باشد که بر اساس دو موضوع شکل گرفته است: در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و در قالب برنامه‌ی ششم توسعه‌ی اقتصادی.

محمد خاکی با تأکید بر اینکه ضروری است ما هم از همین حالا استراتژی خودمان را در این حوزه تدوین نماییم، افزود: در همین زمینه با توجه به اینکه عمده مشکلات ما در زمینه‌ی صنعت می‌باشد، کمیسیون صنعت و معدن اتاق خرم‌آباد می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در برخورد با شرایط جدید داشته باشد.

 

دبیر کمیسیون صنعت و معدن اتاق خرم‌آباد:

باید بتوانیم بعد از تهیه‌ی بانک اطلاعاتی، آن را به‌روز نگهداریم

در ادامه‌ی این جلسه، دبیر کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد با اشاره به دستور کار جلسه که چگونگی تهیه‌ی بانک جامع اطلاعاتی از صنایع، معادن و توانمندی‌های استان و بروز نگه‌داشتن آن بود، گفت: واقعیت این است که کار در دو بخش باید دیده شود: اول، گردآوری صحیح و کامل اطلاعات و دوم، به‌روز کردن مداوم این اطلاعات.

 

jlc3_atousa_chegeni.jpg

 

آتوسا چگنی اظهار داشت: اطلاع از وضع موجود می‌تواند مبنایی برای برنامه‌ریزی به منظور اصلاح امور تلقی شود که در همین زمینه ضروری است یک طرح مطالعاتی دقیق به انجام برسد.

وی افزود: در زمینه‌ی به‌روز بودن اطلاعات هم می‌توان گفت تحت‌وب بودن آن‌ها می‌تواند علاوه بر سهولت دسترسی، زیرساخت مناسبی برای اعمال تغییرات و به‌روز کردن آن‌ها باشد.

 

ktpp_img_9042.jpg

 

چگنی تصریح کرد: برای استفاده از همه‌ی داده‌ها و به‌روز کردن‌ آن‌ها بر اساس وضعیت موجود، تعیین سازمان متولی برای این امر ضروری است.

دبیر کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد گفت: طبیعی است اگر این سازمان متولی به صورت تخصصی در زمینه‌ی آمار فعالیت نماید، آنچه حاصل می‌شود می‌تواند جامع و از دقت‌نظر لازم برخوردار باشد.

 

عضو کمیسیون صنعت و معدن اتاق خرم‌آباد:

باید بر اساس شاخصه‌های از پیش تعیین شده اقدام کنیم

عضو کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد هم در این جلسه با تأکید بر اینکه اگر اطلاعات کاملی وجود نداشته باشد، نمی‌توانیم برنامه‌ریزی درستی انجام بدهیم، اظهار داشت: ضروری است قبل از هر چیز شاخصه‌هایی برای انجام این کار تعریف نماییم و بر اساس آن عمل کنیم.

 

 

سمانه حسن‌پور گفت: بر همین اساس لازم است مشخص نماییم که چه کسانی قرار است از اطلاعات گردآوری شده استفاده نمایند و با توجه به نیاز آن‌ها شاخصه‌های‌مان را تعریف کنیم که کار بیهوده گسترده هم نشود؛ و البته اگر این اطلاعات تحت‌وب و با فرمت جی.آی.اس آماده شود، کارایی بیشتری خواهد داشت.

وی با تأکید بر این‌که دفتر آمار و اطلاعات استانداری لرستان از قبل به دنبال تهیه‌ی چنین آماری بوده، عنوان داشت: می‌توانیم در همین زمینه از تجربیات آن‌ها استفاده کنیم.

 

qm4_img_9031.jpg

 

حسن‌پور با تأکید بر اینکه نباید صرفاً برای تصمیم‌سازی، بانک اطلاعات صنعت و معدن را در نظر بگیریم، بیان داشت: از آنجا که استان لرستان یک استان صنعتی نیست، اگر قرار است صنعتی هم در آن شکل بگیرد بهتر است در حیطه‌ی صنایع تبدیلی باشد.

عضو کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد افزود: در همین زمینه ضروری است بخش‌های کشاورزی و گردشگری هم به آن اضافه شود.

 

عضو کمیسیون صنعت و معدن اتاق خرم‌آباد:

گردآوری اطلاعات جامع در دستور کار مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان است

دیگر عضو کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد هم در این جلسه با اشاره به آغاز به کار مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان در آینده‌ی بسیار نزدیک گفت: گردآوری آمار در چهار حوزه‌ی: صنعت و معدن، کشاورزی، گردشگری و خدمات در دستور کار این مرکز قرار گرفته که ضرورت دارد در همین زمینه دچار موازی‌کاری نشویم.

 

ia6w_ali_amraei.jpg

 

علی امرایی با تأکید بر اینکه اساس کار تشکیل مرکز خدمات سرمایه‌گذاری، بهبود فضای کسب و کار و البته پرهیز از موازی‌کاری است، اظهار داشت: مبنایی که برای گردآوری این اطلاعات در نظر گرفته شده مبنایی همه‌جانبه است که همه‌ی جزییات در آن دیده شده است.