انجمن زنان کارآفرین در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد تشکیل جلسه داد.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ در این جلسه که ماهرخ فلاحی کارآفرین نمونه در سال ۱۳۸۳ از جشنواره شیخ بهایی دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان مهمان ویژه در آن حضور داشت، این بانوی کارآفرین با تشکر از میزبانی مطلوب اتاق خرم‌آباد گفت: زنان لرستان در هر زمینه‌ای توانمند هستند.

رییس هیأت‌مدیره انجمن زنان کارآفرین ایران که در زمینه‌ی کشاورزی و دامپروری فعالیت می‌کند، به بازدید خود از واحدهای کارآفرین اشاره و تصریح کرد: لرستان به شدت به اصلاح نژاد در پرورش گاو نیازمند است و در این بازدید مشاهده کردم از گاو بومی برای پرورش استفاده می‌کنند که برای دریافت این موضوع حتی از طعم شیر گاو هم می‌توان پی برد؛ چراکه شیر کم و چربی آن بیشتر است و این از نشانه‌های شیر گاو بومی است.

ماهرخ فلاحی با تأکید بر اینکه به بانوان و آقایان دامپرور منطقه از طریق اصلاح‌نژاد باید کمک کرد، گفت: ضرورت دارد آن‌ها را با مرکز اصلاح نژاد کشور که در البرز واقع شده است، ارتباط دهیم.

فلاحی از دامپروران لرستانی خواست جفت‌گیری طبیعی را از طریق اسپرم‌‌های فریز شده منسوخ کنند.

 

لرستان یک گام جلوتر است

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد در پاسخ به این خواسته‌ی فلاحی گفت: هم‌اکنون در حال راه‌اندازی پژوهشکده‌ی کشاورزی و دامپروری در استان لرستان هستیم که یکی از گروه‌های زیرمجموعه‌ی آن گروه اصلاح نژاد دام است.

سمیه قربانی ادامه داد: با توجه به بنیه‌ی علمی جهاد دانشگاهی بخش حیوانی آن در اصفهان دایر است که شعبه‌ی بومی آن قرار است در لرستان تشکیل شود که هم‌اکنون کار اداری آن به اتمام رسیده و تملک زمین و ساخت و ساز نیز صورت گرفته و در حال جذب هیأت علمی آن هستیم.

این پژوهشگر جهاد دانشگاهی لرستان افزود: لرستان یک گام جلوتر از اسپرم منجمد گذاشته و آن بحث ورود جنین منجمد به استان است و از روشی استفاده می‌شود که در مرکز رویان جهاد دانشگاهی انجام می‌گیرد و این نیاز احساس شده است.

 

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ ماهرخ فلاحی نیز در تکمیل صحبت‌های قربانی گفت: من نیز این نیاز را حس کردم. شما یک قدم جلوتر از اصلاح‌نژاد هستید. این کار از نظر اقتصادی، بنیه گاو و تولید، بسیار پراهمیت و جوابگوست.

وی به تحریم‌ها و پیامدهای آن در پرورش گاو اشاره و تصریح کرد: به خاطر تحریم‌های اقتصادی علیه ایران کروتن ذرت و سویا را از جیره‌ی غذایی گاوها کم کردیم، با این وجود در این شرایط هر یک رأس گاو 60 لیتر شیر تولید می‌کند. این نشان می‌دهد اصلاح‌نژاد چقدر می‌تواند جوابگو باشد.

فلاحی ادامه داد: با توانی که در بانوان لرستانی که در این عرصه مشغول به فعالیت هستند مشاهده کردم، اگر از کارشناسان مرکز اصلاح نژاد استفاده کنند، بسیار مؤثر خواهد بود. در هر جایی که به بن‌بست می‌رسید و به بهانه‌ی کمبود نیروی انسانی مواجه می‌شوید با من تماس بگیرد تا کارشناس خودم را به لرستان اعزام کنم تا مشکلات آنان را بدون هزینه بررسی کند.

 

این بانوی کارآفرین افزود: در اتاق البرز انجمن ارگانیک را سه ماه گذشته تشکیل دادیم که فعالیت‌های خوبی را انجام داده است و یکی از رشته‌‌های نو در کشور است؛ اهمیت این مسأله آنجاست که بدانیم در حال حاضر در تولید محصولات کشاورزی، کود و سم بی‌رویه‌ مصرف شده است که طبق گفته‌ی پزشکان 60 درصد ابتلا به سرطان‌ها در نتیجه مصرف بی‌رویه‌ در همین زمینه است.

 

فلاحی با تأکید بر این‌که برای کارآفرینی هیچ وقت دیر نیست، تصریح کرد: معتقدم با بالا رفتن سن از کارآیی انسان کاسته نمی‌شود و نمونه‌ی بارز آن خودم هستم؛ به طوری‌که هر ساله به نیروی بدنی‌ام افزوده می‌شود.

 

 

 

90 درصد هنرمندان صنایع‌دستی لرستان را بانوان تشکیل می‌دهند

در ادامه‌ی این جلسه، معاون صنایع‌دستی میراث فرهنگی و گردشگری لرستان گفت: بیش از 90 درصد هنرمندان تحت پوشش صنایع دستی در استان را بانوان تشکیل می‌دهند.

فرشته عادلی با بیان این مطلب افزود: همچنین بانوان طبق آخرین آمار حدود 80 تعاونی فعال در رشته‌های مختلف صنایع دستی را به خود اختصاص داده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین حدود 4هزار کارگاه در بخش کارگاه‌های کوچک خانگی و صنایع دستی در لرستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت بیش از 3500 کارگاه با بانوان است.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگ و گردشگری لرستان در بخش دیگری از سخنان خود به تسهیلات اعطایی اشتغالزایی اشاره و تصریح کرد: بیش از 95 درصد اعتبارات و تسهیلات اعطایی اشتغالزایی به بانوان لرستانی تخصیص یافته است.

عادلی یادآور شد: در بخش آموزش صنایع دستی نیز از سال 1360 تاکنون بیش از 28 هزار نفر در رشته‌های گوناگون صنایع دستی در استان آموزش دیده‌اند که از این تعداد 27هزار نفر بانوان بوده‌اند.

وی اضافه کرد: 99 درصد هنرجویان و هنرآموختگان گلیم و ماشته‌بافی بانوان هستند.

معاون صنایع دستی  میراث فرهنگی و گردشگری لرستان؛ از صدورکارت شناسایی، صدور مجوز تأسیس کارگاهی و پروانه تولید به عنوان صدور مجوزهای اصولی سه‌گانه یاد کرد و گفت: از سال 1360 تاکنون 10هزار فقره صادر شده است که از این تعداد بیش از 9هزار فقره آن مربوط به بانوان لرستانی است.

عادلی یادآور شد: در نمایشگاه‌های ملی، منطقه‌ای و استانی سهم اعظمی از غرفه‌های تولید و فروش به بانوان اختصاص یافته است.

 

سابقه‌ی تشکیل انجمن زنان کارآفرین

دبیر انجمن زنان مدیر کارآفرین هم به هدف غایی این انجمن اشاره کرد و گفت: جمعی از زنان کارآفرین و صاحب کسب و کار به قصد اشاعه‌ی فرهنگ کارآفرینی در جامعه‌ی زنان قدم پیش نهادند تا داوطلبانه با انباشت تجارب و در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی خود، نهادی تشکیل دهند تا ضمن ترویج کارآفرینی زنان، گامی در جهت دسترسی به توسعه‌ی پایدار کشور بردارند.

آسیه غنی‌نژاد همچنین با اشاره به تاریخچه‌ی تشکیل انجمن زنان مدیر کارآفرین، تصریح کرد: برای کسب مجوز رسمی این نهاد از دو طریق وزارت کار و وزارت کشور هم‌زمان اقدام شد. این مسیر با هدف‌گذاری توسعه‌ی ظرفیت مدیران زنان کارآفرین و صاحب کسب و کار و نیز ترغیب جوانان صاحب ایده‌های خلاق به سوی کارآفرینی و به نام «انجمن صنفی زنان مدیر کارآفرین» با کسب مجوز از وزارت کار و امور اجتماعی در اسفندماه 1383 آغاز شد.

وی ادامه داد: در همان سال وزارت کشور نیز مجوز انجمن را تحت عنوان «انجمن ملی زنان کارآفرین» صادر کرد. به این ترتیب هر دو انجمن با دو مجوز جداگانه و با اکثریت اعضای مشترک شروع به فعالیت کرد.

دبیر انجمن زنان مدیر کارآفرین اظهار داشت: انجمن دامنه فعالیت خود را در سراسر ایران اعم از شهر و روستا تعیین کرد و بر همین اساس همواره در پی آن بوده که زنان صاحب کسب و کار و کارآفرین در تعامل با یکدیگر بتوانند ضمن توان‌افزایی ظرفیت‌های علمی و تجربی خود، پیوند سازمان‌یافته‌ای با عناصر مؤثر در محیط کارآفرینی از جمله دولت، تشکل‌های حرفه‌ای و نهادهای عمومی پیدا کند.

غنی‌نژاد اضافه کرد: علاوه بر آن، این همه تجربه را به نسلی که از این پس حضورش در بازار کار هم نیاز است و هم خود نیازمند کار، در مسیری سمت و سو دهند که با خلق ایده و ابتکار و نوآوری مأنوس شود و در فرایند کارآفرینی توان تبدیل ایده به عمل را کسب کنند.

 

فعالیت‌های انجمن زنان مدیر کارآفرین

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ یکی از اعضای انجمن زنان مدیر کارآفرین هم در تکمیل صحبت‌های غنی‌نژاد از توسعه و ترویج فرهنگ کارآفرینی، کمک به اصلاح و بهبود سیاست‌های حمایتی از زنان کارآفرین، نهادینه کردن فعالیت‌های آموزشی ـ پژوهشی ـ مشاوره‌ای و ترویج کارآفرینی، کمک به ساماندهی فعالیت‌های مرتبط با کارآفرینی زنان، کمک به ایجاد پیوند منطقی و مناسب میان کارآفرینان ـ دولت‌ ـ بانک‌ها و سایر ذینفان به عنوان اهداف انجمن زنان کارآفرین یاد کرد.

دفاع از حقوق اعضا، ترویج ارزش‌ها و اخلاق حرفه‌ای، نمایندگی اعضا در مجامع ملی و بین‌المللی، شناسایی زنان کارآفرین در کشور و تلاش در جهت ورود آنان به شبکه زنان کارآفرین و فراهم کردن زمینه‌ی لازم برای پرورش ایده‌های خلاق در ورود به عرصه‌ی کارآفرینی نیز از دیگر اهداف انجمن زنان کارآفرین بود که فیروزه صابر به آن‌ها اشاره کرد.

وی یادآور شد: انجمن زنان مدیر کارآفرین به منظور انجام فعالیت‌های خود سه گروه ارتباطات (داخل و بین‌الملل)، آموزش و پژوهش و مشاوره را با همکاری اعضای خود تشکیل داده است.

صابر همچنین برگزاری همایش‌های سالانه، انجام بازدیدهای استانی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه‌ی اعضا، برگزاری نشست‌های مشورتی با جوانان علاقمند به کسب و کار در زمینه‌های صنعت، کشاورزی، بازرگانی، برگزاری نشست‌های نقد و بررسی فیلم‌های حوزه زنان با حضور کارگردان فیلم، انتشار نشریه داخلی و تخصصی، راه‌اندازی سایت انجمن و اطلاع‌رسانی اخبار از طریق آن و… را از فعالیت‌های عمده این انجمن عنوان کرد.