در دیدار سفیر اتریش و رییس دانشگاه لرستان زمینه‌های همکاری‌های دوجانبه بررسی شد

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد در ابتدای این دیدار با اشاره به اهداف دعوت از سفیر اتریش و رایزن بازرگانی سفارت این کشور در تهران، اظهار داشت: خوشبختانه تاریخچه‌ی روابط فرهنگی میان ایران و اتریش به گذشته‌های دور برمی‌گردد.

 

hoseyn salahvarzi.jpg

 

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ حسین سلاح‌ورزی گفت: مسائل و مباحث گوناگونی وجود دارد که طرفین می‌توانند در مورد آن‌ها به بحث و تبادل‌نظر بپردازند که امیدواریم در پایان به نتایج قابل‌قبولی منتهی شود.

وی افزود: علاوه بر بررسی زمینه‌های همکاری اقتصادی شخص سفیر تمایل زیادی نسبت به طرح و پیگیری مسائل فرهنگی و اشتراکات موجود در این زمینه داشتند و بسیار تمایل دارند روابط فرهنگی از جنس دانشگاهی هم برقرار شود و همین امر باعث شکل‌گیری جلسه‌ی ایشان با رییس دانشگاه لرستان شد.

سلاح‌ورزی با اشاره به غنای فرهنگی لرستان در ابعاد گوناگون تصریح کرد: تلاش خواهیم کرد تا زمینه‌ی ارتباط و تعامل میان یکی از دانشگاه‌های اتریش با دانشگاه لرستان را فراهم کنیم.

 

رییس دانشگاه لرستان:

علاقمند تعاملات دو جانبه در حوزه‌های مختلف هستیم

رییس دانشگاه لرستان در دیدار با سفیر اتریش که در دفتر دانشگاه لرستان برگزار شد ضمن خوش‌آمدگویی به “فردریش اشتیفت” و رایزن بازرگانی ایشان “گئورگ واین گارتنر” گفت: برای اولین بار است که یک سفیر از دانشگاه لرستان بازدید می‌کند و از این جهت خوشحال هستیم.

 

khosro azizi.jpg

 

خسرو عزیزی با تشکر از اتاق بازرگانی که واسطه‌ی این دیدار بودند افزود: دانشگاه لرستان در حال حاضر 47 رشته دکترا و 70 رشته‌ی کارشناسی و در مجموع 140 رشته‌ی تحصیلی دارد که 9 هزار دانشجو در این رشته مشغول تحصیل می‌باشند.

عزیزی به زمینه‌های همکاری فی‌مابین دانشگاه لرستان و دانشگاه‌های اتریش اشاره و تصریح کرد: فرصت‌های مطالعاتی برای دانشجویان دکترا و همچنین اساتید و تبادل دانشجو در صورت امکان، از جمله زمینه‌هایی است که ظرفیت شکل‌گیری تعاملات دوجانبه در مورد آن‌ها وجود دارد.

وی به زمینه‌های دیگر همکاری اشاره و اظهار داشت: در مورد فعالیت‌های پژوهشی و خرید تجهیزات آزمایشگاهی هم آمادگی داریم همکاری‌ها و تعاملات دوجانبه‌ای داشته باشیم.

رییس دانشگاه لرستان عنوان داشت: پردیس دانشگاهی ما در حال حاضر به صورت خودگردان اداره می‌شود که با همکاری سفیر محترم می‌توانیم آن را به عنوان یک پردیس بین‌المللی مطرح نماییم.

خسرو عزیزی بیان داشت: در زمینه‌ی تبادل دانشجو اگر طرف مقابل شرایط پذیرش را تسهیل نماید می‌توانیم در مورد اعزام دانشجویان لرستانی برای ادامه‌تحصیل در مقطع دکترا به اتریش تبادل نظر جدی داشته باشیم.

عزیزی به برگزاری کارگاه‌های آموزشی کوتاه‌مدت در دانشگاه لرستان اشاره کرد و افزود: بسیار علاقمندیم از دانش و تجربیات اساتید دانشگاه‌های اتریش برای برگزاری این کارگاه‌های کوتاه‌مدت آموزشی بهره ببریم.

وی اظهار داشت: در علوم پایه، فیزیک، زیست‌شناسی، زمین‌شناسی و همچنین کشاورزی رشته‌های قوی‌یی داریم که می‌تواند مورد استفاده‌ی طرف مقابل قرار گیرد و مبنایی برای تعاملات و همکاری‌های دو جانبه باشد.

رییس دانشگاه لرستان با اشاره به تشکیل شورای لرستانی‌های مقیم خارج از کشور در استانداری لرستان گفت: امیدواریم از طریق سفیر محترم بتوانیم با لرستانی‌های مقیم اتریش هم ارتباط بگیریم و شرایط حضور و فعالیت آن‌ها در لرستان فراهم شود.

خسرو عزیزی اظهار امیدواری کرد: این نشست آغازی برای برگزاری نشست‌های آینده و ادامه‌ی تعاملات دو جانبه باشد.

 

سفیر اتریش:

سابقه‌ی روابط بین دانشگاهی ایران و اتریش به 150 سال پیش برمی‌گردد

سفیر اتریش هم با قدرانی از اتاق و همچنین رییس دانشگاه لرستان اظهار داشت: خوشبختانه سابقه‌ی روابط بین دانشگاهی ایران و اتریش به 150 سال پیش برمی‌گردد که بر اساس آن در سال 1850 میلادی ناصرالدین‌شاه از پادشاه اتریش درخواست افرادی را برای امر آموزش نظامی و پزشکی به ایران اعزام کنند.

 

jalase (3).jpg

 

“فردریش اشتیفت” گفت: پیرو این درخواست، دکتر پلاک اتریشی به ایران آمد و سنگ‌بنای دارالفنون گذاشته شد که در واقع می‌توان گفت اولین دانشکده‌ی پزشکی بر اساس تعارفی که در اروپا وجود داشت را در ایران تأسیس نمود.

وی افزود: االبته نباید ناگفته بماند که به صورت متقابل این دکتر اتریشی هم موارد زیادی از جمله در زمینه‌ی طب سنتی از ایرانیان آموخت و با خود به اتریش منتقل نمود.

سفیر اتریش با تأکید بر این‌که در حال حاضر 2000 پزشک ایرانی‌الاصل در اتریش مشغول به کار هستند، تصریح کرد: می‌توانیم ادعا کنیم که بدون این پزشکان سیستم سلامت اتریش با مشکل مواجه می‌شود.

 

jalase (2).jpg

 

“فردریش اشتیفت” به سابقه‌ی همکاری برخی دانشگاه‌های این کشور با دانشگاه‌های ایرانی در سال 1960 اشاره کرد و افزود: در حال حاضر 1500 دانشجوی ایرانی در دانشگاه‌های اتریش در تحصیل می‌باشند.

“اشتیفت” بر لزوم دو طرفه بودن همکاری‌ها تأکید کرد و گفت: دانشکده‌ای در اتریش با تخصص کشاورزی و اوکولوژی و همچنین زمین‌شناسی در شاخه‌های مختلف نفت و گاز وجود دارد که به امر آموزش در این زمینه‌ها می‌پردازند.

وی با اشاره به ظرفیت بالای همکاری موجود برای همکاری‌های دو جانبه افزود: دانشگاه‌های اتریش کاملاً مستقل هستند و وزراتخانه‌ها نقشی در تصمیم‌گیری‌های آن‌ها ندارند؛ با این حال ما می‌توانیم از طریق سفارت تلاش کنیم با جهت‌دهی به آن‌ها، به تعاملات دوجانبه با دانشگاه لرستان ترغیب‌شان نماییم و واسطه‌ی این ارتباطات باشیم و این کار را با گزارشی که از لرستان به آن‌ها ارائه خواهم نمود، به انجام می‌رسانیم.

 

jalase (4).jpg

 

سفیر اتریش ادامه داد: اوایل سال جاری یک هیأت دانشگاهی از اتریش به تهران آمدند و از برخی دانشگاه‌های ایران بازدید نمودند که امیدواریم شرایط سفر دوباره‌ی آن‌ها را به ایران و بازدید از دانشگاه لرستان فراهم نماییم.

“فردریش اشتیفت” به مدارس عالی اتریش اشاره و تأکید کرد: در این مدارس تمرکز بر روی آموزش گردشگری و مدیریت هتل‌داری است و از آنجا که تدریس در آن‌ها به زبان انگلیسی می‌باشد، می‌تواند مورد استفاده‌ی دانشجویان لرستانی قرار گیرد.

وی با اشاره به تأسیس شعبه‌ای از این مدارس در کشور عمان افزود: در صورت تمایل می‌توانیم همین کار را در ایران و لرستان هم انجام دهیم.

“اشتیفت” در مورد ایرانیان مقیم اتریش هم گفت: بر اساس آمار رسمی 35 هزار ایرانی در اتریش اقامت دارند و زندگی می‌کنند که اکثر آن‌ها در زمینه‌ی علمی و آکادمیک فعالیت می‌کنند و بسیاری نیز پزشکان، مهندسان فنی، موزیسین‌ها و کارگردان‌هایی هستند که در زمینه‌های مختلف کار می‌کنند.

 

bazdid az azmayeshgah.jpg

 

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ در پایان این جلسه سفیر اتریش، رایزن اقتصادی سفارت این کشور و رییس اتاق خرم‌آباد از برخی قسمت‌های دانشگاه لرستان از جمله آزمایشگاه بازدید کردند.