|

نشست بررسی راهکارهای الزام دستگاه‌های اجرایی به خرید محصولات دارای نشان استاندار داخل استان چهارشنبه 22 خرداد ماه 92 با حضور مدیران واحدهای تولیدی استان در زمینه‌ی تولید مصالح ساختمانی در اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی خرم‌آباد برگزار گردید.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد، در این جلسه نایب‌رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد با اشاره به جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و ضمانت اجرایی مصوبات آن گفت: به منظور حمایت از صنایع و تولیدکنندگان داخل استان در آخرین جلسه‌ی این شورا مصوبه‌ای به تصویب رسید که بر اساس آن دستگاه‌های اجرایی ملزم به خرید محصولات و خدمات داخل استان شوند.

محمد خاکی افزود: در همین زمینه چهار کمیته‌ی: مواد غذایی و آشامیدنی، مصالح ساختمانی، بهداشتی پزشکی و خدمات تشکیل شد تا هر کدام از این کمیته‌ها به صورت جداگانه راهکارهای عملی و اجرایی شدن این مصوبه را ارائه نمایند و این جلسه در واقع اولین جلسه هم‌فکری با مدیران واحدهای تولید مصالح ساختمانی است.

وی تصریح کرد: انتظار داریم خود دوستانی که در این حوزه فعالیت دارند راهکارهای لازم و مناسب را به اتاق پیشنهاد بدهند تا بر اساس آن‌ها تلاش کنیم مصوبه‌ی مورد نظر اجرایی شود؛ که البته ضروری است از طریق خود فعالان این حوزه ظرفیت‌های موجود شناسایی شوند و بر مبنای آن راهکارها پیشنهاد شوند.

نایب‌رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد گفت: پیشنهاد می‌کنم وقت جلسه را پیرامون رسیدن به راهکارهای لازم صرف کنیم و طرح مشکلات موجود و درد دل‌های این حوزه‌ی کاری را به جلسات کمیسیون صنعت و معدن اتاق موکول نماییم.

خاکی اظهار داشت: در زمینه‌ی ضمانت اجرایی مصوبات شورای گفتگو الزام قانونی وجود دارد و تلاش می‌کنیم از سایر ابزارها از جمله کمیته‌ی حمایت قضایی از تولید هم برای اجرایی شدن مصوبات استفاده کنیم.

در ادامه‌ی جلسه مدیرعامل «شرکت مدرن‌سازان آراز» با تشکر از اتاق خرم‌آباد به خاطر توجه به مشکلات حوزه‌ی مصالح ساختمانی گفت: باید از واحدهای تولیدی‌ای که با وجود همه‌ی مشکلاتی که با آن‌ها مواجه شده‌اند، برای محصولات‌شان استانداردسازی کرده‌اند و برای مصرف‌کنندگان این احترام را قائل شده‌اند تشکر کرد.

 میثم گشتاسبی افزود: متأسفانه یکسان قلمداد شدن محصولات دارای پروانه‌ی استاندارد و محصولات بی‌کیفیت و بدون نشان استاندارد از لحاظ قیمتی آسیب بزرگی است که باعث گردیده واحدهای دارای استاندارد نسبت به نوع محصولات باکیفیتی که تولید می‌کنند، دلسرد شوند و با روندی که شکل گرفته مسلماً همکاران دیگر رغبتی به داشتن پروانه‌ی استاندارد نخواهند داشت.

وی تصریح کرد: در این زمینه هم اداره‌کل استاندارد و تحقیقات صنعتی و هم سازمان صنعت، معدن و تجارت با توجه به مسئولیت و اختیاراتی که دارند باید به قضیه ورود پیدا کنند؛ همچنین سازمان نظام مهندسی و سازمان‌های نظارتی دیگر هم می‌توانند با توجه به تأکیداتی که در قانون در زمینه‌ی استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد وجود دارد، عمل کنند که نتیجه‌اش حل بسیاری از مشکلات موجود می‌تواند باشد.

مدیرعامل «شرکت مدرن‌سازان آراز» همچنین با تأکید بر بالا بودن ظرفیت تولید مصالح ساختمانی در استان تأکید کرد: اگر الزام به استاندارد بودن محصولات به عنوان مزیتی برای فروش وجود داشته باشد بخش دیگری از مشکلات پیش رو مرتفع می‌شود.

در ادامه؛ مدیر کارخانه‌ی فارسیت دورود با تأیید مشکلاتی که واحدهای تولیدی دارای نشان استاندارد در استان با آن مواجه هستند گفت: هزینه‌هایی که برای بالا بردن کیفیت محصولات تولیدی و استاندارد آن‌ها می‌شود نباید هزینه‌هایی از دست‌رفته تلقی شود، چون به هر حال واحدهایی که این مزیت را ندارند به عنوان واحدهای غیرمجاز شناخته می‌شوند.

حمیدرضا بهزادیان با تأکید بر این‌که استاندارد یک امر لازم، ضروری و انسانی است، افزود: از آنجا که خود ما هم به هر حال در کنار تولید، به واسطه‌ی مواد اولیه‌ای که مصرف می‌کنیم، مصرف‌‌کننده هم تلقی می‌شویم؛ آیا راضی هستیم که مواد اولیه‌ای که در اختیارمان قرار می‌گیرد، بی‌کیفیت باشد؟

وی تصریح کرد: علاوه بر این اطمینان داشته باشید که رفتن به سمت استاندارد و کیفی کردن محصولات تولیدی در زمینه‌های دیگر از جمله کاهش هزینه‌های تولید و بهبود فرایند و روش‌های تولید هم مؤثر است.

بهزادیان اظهار داشت: ما کیفیت را سرلوحه‌ی کار خود قرار داده‌ایم و همین باعث شده اتفاقاً در استان‌های دیگر فروش بسیار بیشتری داشته باشیم؛ ضمن این‌که در حوزه‌ی اطلاع‌رسانی هم می‌توانیم با کمک دستگاه‌های مرتبط از جمله صدا و سیما محصولات داخلی استان را معرفی نماییم تا مصرف‌کنندگان آن‌ها را بشناسند و اعتماد کنند.

مدیر کارخانه‌ی فارسیت دورود گفت: متأسفانه بسیاری از دستگاه‌های دولتی در برابر این الزام ممکن است این توجیه را داشته باشند که خریدهای‌شان ملی و از طریق وزارتخانه است و در این خصوص اختیاراتی ندارند که از همین حالا باید برای چنین توجیهی راهکار ارائه کنیم.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد؛ در ادامه‌ی این جلسه مدیرعامل «شرکت بتن آماده‌ی مرادپور» با اشاره به این‌که استاندارد حداقل شرایط لازم برای یک محصول است نمی‌توان آن را امتیاز ویژه‌ای به حساب آورد، گفت: باید پیشنهاد اجرایی داشته باشیم تا بر اساس آن بتوانیم در جهت بهبود شرایط تلاش کنیم.

احمد مرادپور تصریح کرد: در گام نخست لازم است میزان ظرفیت و توانایی تولید واحدهای مختلف استان را در این حوزه بسنجیم و در گام دوم آن را با آمار مصالحی که در پروژه‌های مختلف استان مورد استفاده قرار می‌گیرد مقایسه کنیم تا از توانایی پاسخ‌گویی و حجم کار اطمینان حاصل کنیم و بر مبنای آن نسبت به تصمیم‌گیری درست اقدام کنیم.

وی افزود: در حوزه‌ی دولتی اتاق می‌تواند با ارائه‌ی درخواست رسمی این آمار را از دستگاه‌های مختلف دولتی دریافت نماید؛ در حوزه‌ی بخش خصوصی هم بر اساس الزاماتی که نهادهای نظارتی از جمله شهرداری و نظام مهندسی دارند، می‌توان دریافت برخی مجوزها و پروانه‌ها را منوط به استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد کرد.

دبیر کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد هم در این جلسه با اشاره به این‌که این جلسه برای رسیدن به راهکارهای اجرایی شدن مصوبه‌ی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی است که بر اساس آن مقرر گردیده دستگاه‌های مختلف در درجه‌ی اول به استفاده از محصولات و خدمات استان ملزم شوند، گفت: بر این اساس خود اتاق پیشنهاداتی مطرح کرده که از جمله‌ی آن‌ها این است که در مناقصات بر استفاده از ظرفیت‌های تولیدی و خدماتی دارای نشان استاندارد استان تأکید شود.

آتوسا چگنی افزود: بنابراین پیشنهاد می‌کنم از موضوع محوری جلسه که همین مسأله است دور نشویم و در همین راستا پیشنهاد بدهیم که منجر به تصویب مصوبه‌ای شود.

در ادامه‌ی این جلسه مدیرعامل «شرکت میلادفوم» با انتقاد از عملکرد همکاران حوزه‌ی تولید مصالح ساختمانی گفت: نباید همه‌ی تقصیرها را به گردن دولت بیندازیم.

ابراهیم اسفندیاری با اشاره به کم‌کاری‌هایی که در این حوزه اتفاق می‌افتد افزود: به جرأت می‌توانم بگویم هیچ کدام از ما هنوز نتوانسته‌ایم یک کاتالوگ معمولی هم از محصولات‌مان ارائه کنیم.

وی تصریح کرد: در نمایشگاه‌های مختلفی هم که در این حوزه برپا می‌شود شرکت‌های لرستانی به ندرت حضور پیدا می‌کنند؛ همین هفته‌ی گذشته که به اربیل عراق رفته بودیم آن‌ها از این که شرکت‌های لرستانی این همه دیر به آنجا رفته‌اند، تعجب می‌کردند.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد در پایان این جلسه مقرر گردید واحدهای تولیدی دارای نشان استاندارد در حوزه‌ی تولید مصالح ساختمانی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های‌شان را به دبیرخانه‌ی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی ارائه دهند.