نشست مشترک سفیر سوئد و نمایندگان بخش خصوصی لرستان

سفیر سوئد که به دعوت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد به لرستان سفر کرده است، در دومین روز سفر خود با نمایندگان بخش خصوصی استان دیدار و گفتگو کرد.

 

wdxs_img_7481.jpg

 

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ “پیتر تیلر” به دیدارش با استاندار لرستان، نماینده‌ی ولی‌فقیه در استان و همچنین بازدید از پتروشیمی و قلعه‌ی فلک‌الافلاک خرم‌آباد اشاره کرد و گفت: دیروز برای من یک روز آموزشی به شمار می‌رفت و امروز نیز خرسندم که در جمع نمایندگان بخش خصوصی لرستان هستم و امیدوارم به اطلاعاتم در خصوص توانمندی‌ها و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری استان افزوده شود.

وی از رییس اتاق خرم‌آباد که شرایط سفر به لرستان را برای او فراهم کرده است قدردانی کرد و بیان داشت: من از کشوری آمده‌ام که واردات و صادرات در اقتصاد آن از اهمیت والایی برخوردار است.

سفیر سوئد با بیان اینکه صادرات، نیمی از تولید ناخالص ملی این کشور را به خود اختصاص داده است، اضافه کرد: در کلیپی که توسط اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد در این جلسه پخش شد حضور سوئد نیز در آن مشهود بود و از این بابت خوشحالم که فاصله‌ی جغرافیایی کشورم با لرستان مانع از فعالیت و ارتباط دو طرف نشده است.

 

c59x_piter_teiler.jpg

 

“تیلر”، اقتصاد سوئد را بر اساس اقتصاد آزاد و باز دانست و اظهار داشت: در این کشور صادرات و واردات به سهولت انجام می‌گیرد.

وی به هوای متغیر سوئد و واقع شدن در اروپای شرقی اشاره و تصریح کرد: به همین دلیل ما بخش قابل‌توجهی از مواد غذایی خود را از بیرون تهیه می‌کنیم.

سفیر سوئد یادآور شد: برخی از محصولات کشاورزی لرستان را ما نمی‌توانیم در کشورمان تولید و کشت کنیم، به همین دلیل در صورت داشتن استانداردهای لازم، لرستان در این زمینه می‌تواند وارد رقابت با سایر کشورها شود.

“تیلر” قابلیت‌های بخش کشاورزی لرستان زیرساخت مناسبی برای صادرات محصولات این حوزه به کشور مطبوعش عنوان کرد و افزود: مشخصاً برخی محصولات کشاورزی لرستان قابلیت خوبی برای صادرات به سوئد دارند.

 

jdoq_img_7487.jpg

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به صنعت گردشگری در سوئد اشاره کرد و بیان داشت: در این کشور گردشگری یکی از بخش‌های بسیار رقابتی محسوب می‌شود.

سفیر سوئد یادآور شد: ملت سوئد مردمانی هستند که به کشورهای خارجی بسیار سفر می‌کنند و لرستان می‌تواند در این راستا سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی کند.

“تیلر” به فعالیت‌ تورهای مسافرتی سوئد و برقراری ارتباط با ایران اشاره کرد و افزود: برای ما خیلی عجیب نیست که در ایران با گردشگر سوئدی مواجه شویم.

وی با تأکید بر اینکه سوئد به واردات نیاز دارد، اظهار داشت: بسیاری از محصولات و خدمات لرستان قابلیت صادرات به این کشور را دارند.

“تیلر” گفت: سازمان‌هایی در سوئد فعالیت می‌کنند که به کسانی که می‌خواهند وارد بازار این کشور ‌شوند، اطلاعاتی راجع به بازار و حتی قیمت محصولات ارائه می‌دهند. فعالان اقتصادی لرستان هم می‌توانند با این سازمان‌ها ارتباط برقرار کنند تا در زمینه‌ی قیمت‌گذاری و معرفی به شریک تجاری مساعدت‌های لازم را دریافت نمایند.

 

6wpu_img_7493.jpg

 

وی؛ به صنعت داروسازی در ایران و سوئد اشاره و اضافه کرد: این صنعت، صنعتی جا افتاده، قدیمی و بومی است و در ایران هم سابقه‌ی طولانی دارد و فعالان این بخش باید با همتایان خود در سوئد ارتباط برقرار نمایند تا بتوانند شریک سرمایه‌گذار بیابند.

سفیر سوئد اعلام کرد: محصولاتی که به بازار سوئد راه می‌یابند ابتدا باید تست شوند و اگر نتایج حاصل از آن برای اتحادیه اروپا قابل قبول باشد، می‌توانند به دست مصرف‌کنندگان برسند.

سوئدی‌ها حاضرند هزینه‌ی بیشتری برای محصولات ارگانیک و سالم پرداخت نمایند

وی تأکید کرد: ملت سوئد نسبت به محصولاتی که دارای مواد شیمیایی هستند، سخت‌گیر هستند و هیچ‌گاه کوتاه نمی‌آیند که میوه و مواد غذایی مصرفی‌شان آغشته به مواد شیمیایی باشد، آن‌ها حاضرند برای محصولات ارگانیک و سالم هزینه‌ی بیشتری پرداخت نمایند.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ سفیر سوئد، مشخصاً از توت‌فرنگی به عنوان یکی از میوه‌های مورد علاقه‌ی مردم کشورش یاد کرد و خطاب به فعالان اقتصادی لرستان گفت: در صادرات محصولات و تولیدات خود به خصوص این میوه بسیار دقت کنید، چرا که اگر تقلب شود موفق نخواهید شد و بازنده شما هستید. آن‌ها حاضرند هزینه‌ی بیشتری بپردازند اما در مقابل محصولات ارگانیک و سالم مصرف نمایند.

 

uptm_img_7505.jpg

 

“تیلر” با تأکید بر اینکه در سوئد پرورش دام بدون استفاده از مواد شیمیایی انجام می‌شود، اظهار داشت: خربزه لذیذترین میوه‌ای است که در طول عمر خود در ایران مصرف کرده‌ام و اگر فعالان اقتصادی لرستان بتوانند این محصول را به سوئد صادر کنند قول می‌دهم بازار بی‌رقیبی در این کشور داشته باشند.

وی افزود: خربزه یکی از محصولاتی است که مورد استقبال مردم سوئد قرار می‌گیرد؛ چرا که در گروه لذیذترین میوه‌ها جای دارد. من تاجر نیستم اما الان بازار برای شما در سوئد برای صادرات این میوه وجود دارد.

سفیر سفارت سوئد در تهران با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاران سوئدی و ایرانیان مقیم سوئد که در این کشور به سرمایه دست یافته‌اند، با سرمایه‌های ریسک‌پذیر به ایران می‌آیند، افزود: آن‌ها اظهار علاقمندی برای سرمایه‌گذاری می‌کنند و باید از این فرصت استفاده نمایید.

 

3hm5_img_7508.jpg

 

“تیلر” گفت: شرکت‌های بزرگ چند ملیتی در سوئد هستند که ستاد مرکزی آن در کشور ما واقع شده است، اما مالکان آن خارجی هستند. ما همان‌طور که علاقمند به سرمایه‌گذاری داخلی هستیم، علاقمند به سرمایه‌گذاری در خارج از کشور خود نیز هستیم.

وی؛ از سرمایه‌گذاری مطمئن و سودآور به عنوان اولویت‌های مهم و مورد توجه فعالان اقتصادی سوئد یاد کرد و افزود: در ایران امنیت نیز عامل سوم است و یکی از عمده‌ترین عوامل بازدارنده توافق بین دولت و سرمایه‌گذار دریافت مالیات مضاعف است که ما در سوئد با چنین موردی مواجه نمی‌شویم.

 

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق خرم‌آباد:

ٱمادگی صادرات محصولات کشاورزی به سوئد را داریم

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد نیز در این نشست گفت: کشاورزی در لرستان از بخش‌های پیشرو در تولید محصولات است.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ مرتضی هادی‌پور با بیان این مطلب افزود: در لرستان 750 هزار تن محصولات صیفی تولید می‌شود که عمدتاً در فصل زمستان قابل استفاده هستند.

 

ce2e_morteza_hadipour.jpg

 

وی ادامه داد: میوه‌جات انحصاری مانند انار و انجیر نیز به میزان 250 هزار تن در لرستان تولید می‌شود و علاوه بر آن 150 هزار تن حبوبات نیز در این استان برداشت می‌شود که در تولید آن‌ها از کمترین مواد شیمیایی استفاده می‌شود.

هادی‌پور با بیان اینکه برخی از محصولات کشاورزی لرستان به صورت دیم کشت می‌شود، بیان داشت: همین امر موجب استفاده‌ی کمتر از مواد شیمیایی می‌شود.

رییس کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد با بیان اینکه کشور سوئد به دلیل شرایط اقلیمی خاصش نمی‌تواند برخی از محصولات کشاورزی را تولید کند، اعلام کرد: لرستان می‌تواند این محصولات را به سوئد صادر نماید.

 

a3v6_img_7526.jpg