در کمیسیون گردشگری اتاق خرم‌آباد تأکید شد:

ضرورت برندسازی و عمومی شدن مطالبات گردشگری لرستان

 

jalase.jpg

 

جلسه‌ی کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد عصر دیروز (چهارشنبه) با دستور کار بحث و تبادل نظر در خصوص فعالیت‌های کمیسیون در محل این اتاق برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ دبیر کمیسیون گردشگری و صنایع‌دستی اتاق خرم‌آباد در ابتدای این جلسه با ارائه‌ی گزارشی از فعالیت این کمیسیون اظهار داشت: با توجه به پتانسیل‌های بالقوه‌ی فراوانی که در همه‌ی حوزه‌ها از جمله میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در استان لرستان وجود دارد و البته بر اساس رویکرد اتاق خرم‌آباد که به صورت کلی مبنی بر توسعه‌ی لرستان تدوین گردیده، پیشنهاد تشکیل کمیسیون گردشگری و صنایع دستی مطرح شد که نهایتاً این اتفاق در سال 91 رخ داد و با حضور کارشناسان خبره‌ی این حوزه فعالیت‌مان را آغاز نمودیم.

 

koushki sepide.jpg

 

سپیده کوشکی تصریح کرد: در سال اول، عمده‌فعالیت این کمیسیون حول مسأله‌ی قلعه‌ی تاریخی فلک‌الافلاک و مسائل و مشکلات پیرامون این اثر بود که توانستیم با مسائلی که در این زمینه مطرح کردیم از وارد آمدن آسیب‌های بیشتر به آن جلوگیری نماییم.

وی افزود: در سال 92 با تقسیم‌بندی مناسبی که صورت گرفت، برای تخصصی شدن هر چه بیشتر فعالیت کمیسیون، سه کارگروه با عناوین «میراث فرهنگی»، «گردشگری» و «صنایع دستی» تشکیل شد که بر اساس حیطه‌ی کاری و تخصصی اعضای کمیسیون، مسئولیت هر کدام از آن‌ها به یکی از اعضا واگذار شد تا اعضای کارگروه به صورت مشخص‌تری مسائل مرتبط با این حوزه را پیگیری نمایند.

کوشکی با اشاره به این‌که در سال جاری 4 محور کاری برای کمیسیون تعیین کرده‌ایم تا اهداف‌مان را در راستای آن‌ها پیگیری نماییم، بیان داشت: ایجاد یک بانک اطلاعاتی قوی در زمینه‌ی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی  استان یکی از محورهایی است که باید در راستای تحقق آن تلاش نماییم.

 

IMG_9227.jpg

 

دبیر کمیسیون گردشگری و صنایع‌دستی اتاق خرم‌آباد، محور دوم را در دستور کار قرار گرفتن فعالیت‌های تشویقی و ترغیبی اعلام کرد و گفت: در همین راستا می‌توانیم با دعوت از کسانی که در حوزه‌های مرتبط با میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تلاش کرده‌اند، از آن‌ها تقدیر کنیم تا هم انگیزه‌ای برای ادامه‌ی فعالیت مفیدشان داشته باشند و هم دیگران را به انجام چنین کارهایی ترغیب نماییم.

سپیده کوشکی؛ برندسازی بر اساس شرایطی که در حوزه‌ی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان وجود دارد را از جمله فعالیت‌هایی دانست که در اولویت کمیسیون گردشگری و صنایع‌دستی قرار دارد و افزود: مفرغ لرستان، شهرتی جهانی دارد و همین می‌تواند یکی از الگوهای ما برای برندسازی باشد.

وی افزود: علاوه بر محورهایی که به آن‌ها اشاره گردید، در حوزه‌ی ارتباطات هم ضروری است با سازمان‌ها و نهادهای درون‌استانی مرتبط با حوزه‌ی کاری کمیسیون و همچنین فعالیت مناسب در شبکه‌های اجتماعی مجازی ارتباطات مناسبی برقرار شود تا با به‌کارگیری رسانه‌های مختلف، بتوانیم در حوزه‌ی فرهنگ‌سازی هم دستاوردهایی داشته باشیم.

کوشکی عنوان داشت: همان‌طور که می‌دانید به تازگی لرستان به عنوان پایتخت ژئو توریسم هم انتخاب شده که در این زمینه هم باید در راستای بررسی و تبیین این مسأله فعالیت‌هایی داشته باشیم.

 

نایب‌رییس کمیسیون گردشگری:

لرستان، برندهای فراوانی دارد

نایب‌رییس کمیسیون گردشگری و صنایع‌دستی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد هم در این جلسه با تأکید بر اینکه کمیسیون عملکرد مناسبی داشته است، گفت: خوشبختانه در لرستان ظرفیت‌های فراوانی برای برندسازی وجود دارد.

 

zarinjouee mehrdaad.jpg

 

مهرداد زرین‌جویی اظهار داشت: علاوه بر مفرغ، وجود 100 پل تاریخی زیبا در این استان باعث گردیده بسیاری، از این استان به عنوان سرزمین پل‌های تاریخی یاد کنند.

وی افزود: از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب لرستان می‌توان این پل‌های زیبای تاریخی را دید که همین نشان می‌دهد این استان در برهه‌های تاریخی از حیث گذرگاه، موقعیت استراتژیکی داشته است که البته هنوز برای خیلی‌ها ناشناخته است.

زرین‌جویی ساماندهی این پل‌ها را ضروری دانست و تصریح کرد: متأسفانه در این رابطه با ساماندهی این آثار تاریخی کار زیادی صورت نگرفته است.

این کارشناس بیان داشت: در مرحله‌ی اول لازم است همه‌ی آنچه می‌تواند قابلیت برند شدن را داشته باشد به صورت کارشناسی بررسی و تبیین شود و سپس نسبت به عرضه‌ی آن‌ها اقدام شود.

 

IMG_9244.jpg

 

نایب‌رییس کمیسیون گردشگری و صنایع‌دستی اتاق خرم‌آباد با تأکید بر اینکه بررسی موضوع ژئوتوریسم هم ضروری است، اظهار داشت: یکی از کارگروه‌هایی که در زمینه‌ی فعالیت کمیسیون فعالیت می‌کرد کارگروه گردشگری است که متأسفانه یکی-دو سالی می‌شود که تشکیل جلسه نداده است و انتظار می‌رود استاندار محترم که خوشبختانه دغدغه‌ی این مسائل را هم دارد، در زمینه‌ی فعال شدن مجدد این کارگروه اقدام نماید.

مهرداد زرین‌جویی با تأکید بر عمومی شدن مطالبات گردشگری در استان گفت: در زمینه‌ی سرمایه‌گذاری بر روی مکان‌های تاریخی، بناهای قابل واگذاری به بخش خصوصی مشخص شده‌اند که متأسفانه روند اجرایی شدن آن‌ها نه به دلیل نبود سرمایه‌گذار، که به دلیل کاغذبازی‌های اداری به مشکل برخورد کرده است و کند پیش می‌رود.

 

عضو کمیسیون گردشگری:

خرم‌آباد را می‌توان شهر «گُل و گُلونی» نامید

عضو کمیسیون گردشگری و صنایع‌دستی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد هم در این جلسه به برگزاری موفق روز گُلونی در اردیبهشت‌‌ماه گذشته اشاره کرد و گفت: استقبال از این برنامه نشان داد که در حوزه‌ی برندسازی حتی با تمرکز بر موضوعات کوچک‌تری چون لباس اصیل مردمان هم می‌توان نتایج درخوری به دست آورد.

 

rahmati aatousaa.jpg

 

آتوسا رحمتی عنوان داشت: بیراه نیست اگر یک نمایشگاه دائمی گُل در مرکز استان دایر کنیم و نام این شهر را شهر «گُل و گُلونی» بنامیم.

وی افزود: تصور بنده این است که اگر روی یک یا چند مطالبه در حوزه‌ی گردشگری تمرکز کنیم، با تکرار و پافشاری بر آن‌ها بهتر بتوانیم نتیجه‌گیری کنیم.

رحمتی؛ به اهمیت همراهی و همفکری دلسوزان و فعالان عرصه‌ی میراث فرهنگی و گردشگری استان تأکید کرد و گفت: اگر در زمینه‌ی پیگیری مطالبات به‌حقی که در زمینه‌ی گردشگری استان وجود دارد، اتفاق‌نظر و همراهی مناسبی وجود داشته باشد قطعاً نتیجه‌گیری دور از دسترس نخواهد بود.

 

عضو کمیسیون گردشگری:

هنوز نمی‌دانیم باید چه اهدافی را دنبال کنیم

دیگر عضو کمیسیون گردشگری و صنایع‌دستی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد اظهار داشت: متأسفانه در حوزه‌ی توسعه‌ی گردشگری در سطح کشور هنوز نمی‌دانیم چه اهدافی را باید دنبال کنیم و همین مسأله باعث سرگردانی‌مان شده است.

 

etemaadi amir abas.jpg

 

امیرعباس اعتمادی‌نیا تصریح کرد: آیا هدف‌مان از توسعه‌ی گردشگری، اقتصادی است؟ آیا به دنبال ایجاد اشتغال هستیم؟ یا صرفاً هدف‌مان انجام فعالیت فرهنگی و رسیدن به اهدافی در این رابطه است؟

وی افزود: علاوه بر این مسأله باید گفت متأسفانه ما در حوزه‌ی کار گروهی، خوب عمل نمی‌کنیم و معمولاً دچار مشکل می‌شویم.

اعتمادی‌نیا تصریح کرد: در بعضی استان‌ها دستورالعمل‌هایی تدوین شده و بر اساس آن‌ها هر کدام از نهادهایی که قرار است به مناسبت‌های مختلف، هدایایی به مهمانان داخلی و خارجی اهدا کنند، صرفاً از صنایع دستی همان استان اقدام به تهیه‌ی آن می‌کنند که ما هم می‌توانیم چنین قاعده‌ای برای خودمان تعیین کنیم.

این کارشناس میراث فرهنگی با انتقاد از به‌کارگیری عنوان “ژئوتوریسم” برای لرستان بیان داشت: این عنوان، عنوان درستی نیست و به نظر می‌رسد ابعاد مسأله‌ی انتخاب لرستان به عنوان “پایتخت ژئوتوریسم” به درستی بررسی و تبیین نشده است.  

 IMG_9241.jpg