به گزارش روابط عمومی اتاق لرستان ؛ دکتر حسین سلاحورزی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: یکی از راه‌های تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسعه مشاغل کوچک و متوسط به طور عام و توسعه مشاغل خانگی به طور خاص با هدف افزایش درآمد و ثروت در جامعه است .

وی افزود: اشتغال خانگی به عنوان یک اشتغال مکمل برای افزایش تولید و درآمد در درون فضای مسکونی و با شرکت اعضای خانواده قابل انجام است.

رییس اتاق بازرگانی لرستان ادامه داد: قطعا اگر این مشاغل با اصول و روش ‎ هایی که در دستورالعمل ‎ ها و ضوابط آمده انجام شود، تأثیر بسزایی بر اقتصاد خانواده و جامعه خواهد داشت و یکی از راه ‎ های سریع و آسان ایجاد اشتغال و کاهش تعداد بیکاران است .

سلاحورزی اظهار کرد: با توجه به اینکه در مشاغل خانگی هزینه راه‏اندازی یک شغل کم است، می ‎ توان با صرف هزینه پایین یک شغل خانگی ایجاد کرد که باعث کاهش نرخ بیکاری، افزایش تولید ملی و افزایش رشد اقتصادی شود .

وی بیان کرد: کم ‎ هزینه بودن تولیدات از مزایای مشاغل خانگی است؛ با توجه به اینکه در مشاغل خانگی هزینه سربار برای تولید یک واحد محصول به حداقل می‏رسد، این امر زمینه افزایش مزیت رقابتی جهت اینگونه تولیدات را فراهم می ‎ کند که این مسأله به نوبه خود باعث افزایش تولید ملی می ‎ شود.

سلاحورزی تاکید کرد: راه‏اندازی مشاغل خانگی از چند جهت مقرون به صرفه است، برای راه ‎ اندازی این مشاغل سرمایه کمتری نسبت به صنایع بزرگ نیاز است زیرا مکان اشتغال در منزل است و نیاز به اجاره مکان خاصی نیست و از طرف دیگر این مشاغل بازدهی بیشتری در مدت زمان کمتری دارد .

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران از عمده مشکلات مشاغل خانگی به استقبال اندک از محصولات و مشکلات بازاریابی و فروش تولیدات اشاره کرد و گفت: ایجاد مشاغل خانگی هدفمند می ‎ تواند نقش پررنگی در ایجاد اشتغال و کاهش معضل بیکاری داشته باشد.

سلاحورزی تاکید کرد: درگذشته به دلیل هدایت نامناسب تسهیلات مشاغل خانگی و همسو نبودن آنها با اقتصاد هر منطقه، درآمدهای کافی نصیب شاغل نشده و در نتیجه ناپایداری شغل را به همراه داشت.

وی گفت: برای رسیدن به اشتغال پایدار در بخش‌های مختلف به منظور کاهش آمار بیکاری نیازمند توجه بیشتر به فعالیت‌های زودبازده و مشاغل خانگی هستیم در عین حالی که پرداخت تسهیلات به این بخش‌ها نیز نیاز به نظارت جدی تر مسئولان دارد تا بعد از مدتی شاغل دو باره به خیل بیکاران بازنگردد .

این مسئول عنوان کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این دوره نسبت به قبل در بخش مشاغل خانگی مصمم‌تر است، خوشبختانه به دلیل تجربه سازمانی که جهاد دانشگاهی دارد نقش تسهیل‌گری و مداخله‌گری در سطح استان برای توسعه و گردش مشاغل خانگی را برعهده این نهاد قرار دادند.
تفاهم‌نامه همکاری جهاد دانشگاهی با وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با موضوع توسعه مشاغل خانگی در ۸ استان برای ۲۰ هزار نفر مهر ماه امسال منعقد شده که مدت آن از زمان امضا سه سال بوده و در صورت توافق طرفین قابل تمدید خواهد بود.

 

#اتاق_بازرگانی_لرستان
????????
?? https://t.me/joinchat/AAAAAEEpeV5kTz1AdSYWVw