اقتصاد لرستان چشم به راه نسخه علاج

بیمار محتضری که نیازمند اقدامات اورژانسی است

 

اقتصاد لرستان که این روزها روایت تشنه لب چشمه را تفسیر می کند، در میان داشته های فراوان در رکودی طولانی دست و پا می زند، بیماری که وضعیت اورژانسی آن نیازمند اقدامات فوری تصمیم گیران بخش دولتی با همکاری فعالان بخش خصوصی است.

به گزارش خبرنگار مهر، با مرور داشته های لرستان در بخشهای مختلف صنعت، کشاورزی، آب و خاک حاصلخیز، معادن، گردشگری، اکوتوریسم، منابع طبیعی غنی و …و مرور چالشهای پیش روی اقتصاد لرستان به نکات تلخی می رسیم.

بخشی از این واقعیات تلخ این است که با وجود دستهای پر لرستان از داشته های کم نظیر این استان همچنان دارای رتبه نخست بیکاری بوده، سرانه درآمد مردمان آن نصف میانگین کشوری است و بخش عمده واحدهای تولیدی و صنعتی این استان با چالشهای جدی مواجه هستند.

از سوی دیگر وضعیت محرومیت لرستان در ابعاد مختلف و شاخصهای مربوط به تولید ثروت و جذب سرمایه گذاری در لرستان از دیگر نمودهایی است که می توان وضعیت اسف بار اقتصاد این استان را در آئینه آن مشاهد کرد.

 

دولت جدید و چشم امید اقتصاد لرستان

در این راستا پس از روی کار آمدن دولت یازدهم و شروع به کار جدی کابینه‌ دکتر روحانی، استاندار لرستان هم بالاخره معرفی شد، استانداری که اجماع حداکثری نمایندگان و نخبگان استان و همچنین داشتن تجربه فعالیت در لرستان برای او یک برگ برنده محسوب می شود.

به هر حال پس از روی کار آمدن دولت جدید، انتظار برداشتن گام‌های جدی برای ایجاد تغییرات اساسی و رفع مشکلات اقتصادی در همه‌ سطوح جامعه از سوی مردم وجود دارد و طبیعی است همه‌ بخش‌های دولتی و غیر دولتی باید در این مسیر تلاش گسترده ای به خرج دهند تا شاهد تحقق این امر باشیم.

از آنجا که بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران اصلاح الگوها و زیرساخت‌های اقتصادی را از ضرورت های بهبود وضعیت در این بخش می‌دانند و رییس‌جمهوری نیز همواره بر این نکته و تعامل سازنده با بخش خصوصی تأکید داشته و دارند، نقش اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور پُررنگ‌تر از هر زمان دیگری به نظر می‌رسد.

در استان لرستان اما به واسطه‌ عقب‌ماندگی‌های تاریخی فراوانی که وجود دارد، ضرورت تعامل دولت و بخش خصوصی بیشتر از استان‌های دیگر احساس می‌شود چرا که این استان دارای چالشهای زیادی در حوزه اقتصادی است که مقام نخست بیکاری، تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی،چالشهای پیش روی سرمایه گذاران،سرانه درآمدی پایین مردم و … تنها بخشی از این مشکلات است.

 

f62b1302.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اقتصاد لرستان اورژانسی است

در این مسیر به نظر می رسد دولت برای تحقق اهداف خود نیازمند یاری و همراهی بخش خصوصی است؛ موضوعی که پیرامون آن با رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم آباد به گفتگو نشستیم.

حسین سلاح‌ورزی در رابطه با وضعیت اقتصاد لرستان اینگونه می‌گوید: واقعیت این است که وضعیت لرستان از این حیث اورژانسی است. سال گذشته هم نسبت به تعطیلی بنگاه‌های تولیدی و بیکار شدن نیروی کارشان هشدار دادیم که البته اقدام مهمی صورت نگرفت و شاید همه‌چیز به سرکشی و برنامه‌هایی که فقط روی کاغذ بود، ختم شد و هیچ اتفاق مثبتی نیفتاد.

وی در همین خصوص می‌افزاید: متأسفانه لرستان طی سه دهه گذشته هر چقدر جلوتر آمده‌ایم نه تنها چیزی به آن اضافه نشده، بلکه داشته‌های قبلی خود را نیز به مرور از دست داده است. حجم صنایعی که در استان بوده حجم قابل توجهی بود که در سال‌های اخیر یکی پس از دیگری با مشکل مواجه و به سوی تعطیلی کشیده شده‌اند و امروز دیگر هیچ امیدی به احیای مجدد آن‌ها نیست.

سلاح‌ورزی ادامه می دهد: جدا از روند تاریخی مورد اشاره، در طول دو دولت گذشته و به دنبال اجرای ناقص قانون هدفمندی یارانه‌ها، واحدهای تولیدی کوچک و بزرگی که به عنوان بخش خصوصی هم در استان فعالیت می‌کردند و واحدهای موفقی هم محسوب می‌شدند، با مشکل مواجه شده و در شرایط مساعدی به سر نمی‌برند.

 

راه دشوار و طولانی پیش رو داریم

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد معتقد است که بررسی اجمالی شاخص‌های اقتصادی لرستان نشان می‌دهد که تا برون‌رفت از وضعیت نامساعد فعلی و قرار گرفتن در مدار توسعه‌یافتگی راه زیادی مانده و کار فراوانی لازم است.

سلاح ورزی ادامه می‌دهد: متأسفانه به واسطه‌ عدم توجه به سرمایه‌گذاری و افزایش توان تولید در استان در سال‌های گذشته از منظر سهم تولید ناخالص و توسعه‌یافتگی صنعتی بین لرستان و استان‌های برخوردار کشور فاصله‌ معناداری وجود دارد.

از سلاح ورزی در مورد انتخاب استاندار جدید لرستان و روند تعامل بخش خصوصی و دولتی در استان می پرسیم.

وی می‌گوید: البته نه لرستان با بازوند بیگانه است و نه بازوند با لرستان. به هر حال ایشان از نیروهای خوب و ارزشمند بومی هستند و از آنجا که اجماع مناسبی هم بر روی وی وجود داشت، خوش‌بینی فراوانی وجود دارد که منشأ اثر باشد و در شرایط تلخی که در حوزه‌ تولید و صنعت استان وجود دارد، بتواند سر و سامانی به اوضاع موجود بدهد.

 

راهکار برون رفت اقتصاد لرستان از وضعیت کنونی تدوین برنامه جامع عملیاتی است

سلاح ورزی می‌افزاید: این‌که استاندار از ضرورت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و حمایت همه‌جانبه از این بخش سخن گفته‌اند، به نظر بنده بسیار مثبت و امیدوارکننده است، اما همه می‌دانیم که اگر در زمینه‌ اجرایی و عملی کردن این مهم برنامه‌ مدون عملیاتی وجود نداشته باشد این سخنان در حکم نوازشی است برای بیمار محتضری که نیازمند اقدام اورژانسی است و این نوازش تنها کمی باعث تسلای زودگذر وی می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد در توضیح بیشتر این وضعیت یادآور می شود: رشد اقتصادی و میزان تولید ناخالص لرستان نصف میانگین کشوری است؛ این در حالی است که از سوی دیگر میزان بیکاری استان تقریباً دو برابر متوسط کشوری است. آیا چنین وضعیتی اورژانسی نیست؟!

این فعال اقتصادی البته معتقد است که بسیاری از مشکلات استان تاریخی و ناشی از غفلت‌های گذشته و توهم توسعه‌ای است که مبنای‌ آن تعریف پروژه‌های عمرانی‌ای بوده که تنها در حد قرارداد باقی مانده‌اند و باعث رها کردن سایر بخش‌های اقتصادی و عدم امکان سرمایه‌گذاری مناسب شده‌اند.

این استاد دانشگاه می‌گوید: ضرورت دارد استاندار جدید لرستان بعد از انتخاب مناسب مدیران استانی، نسبت به تدوین یک سند چشم‌انداز کارشناسی‌شده به همراه بخش خصوصی اقدام کند و شرایط را در ابعاد مختلف برای اجرایی شدن آن فراهم کند تا بیش از این فرصت‌های طلایی‌مان را از دست ندهیم.

سلاح‌ورزی تصریح می‌کند: استاندار جدید فرد کم‌تجربه‌ای نیست و از آنجا که دید توسعه‌ عمرانی هم دارد، مجموعه‌ بخش خصوصی هم آمادگی دارد در راستای کمک به وی برای رسیدن به این مهم، همکاری لازم را داشته باشد.

 

دست کمک بخش خصوصی را بفشاریم

به هر روی به نظر می رسد زمان آن رسیده که تصمیم گیران دولتی با فشردن دست یاری بخش خصوصی در مسیر توسعه لرستان و رفع چالشهای پیش رو همراه و همدل شوند تا بتوان ضمن تدوین برنامه های جامع عملیاتی در قالب برنامه ریزیهای  کوتاه مدت، بلند مدت و میان مدت شاهد شکوفایی استعدادهای لرستان باشیم.

در این مسیر تشکیل تیم ها و کمیته هایی با حضور فعالان اقتصادی و بخش خصوصی استان و با ترکیبی از کارشناسان در این حوزه گام دیگری است که به نظر می رسد در روند تصمیم گیری های کارشناسی در این بخش بی تاثیر نباشد.

به هر روی نباید فراموش کرد که با وضعیت کنونی در آمدهای کشور و روند تحقق اعتبارات عمرانی یکی از راهکارهای موثر برای تولید ثروت و ایجاد اشتغال در لرستان جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی است که در این مسیر علاوه بر رفع خلاء ها و کمبودهای زیرساختی باید موانع پیبش روی حضور بخش خصوصی و سرمایه گذاران را برداشت.

 

گزارش: خبرگزاری مهر/ زهرا حسینی

 

لینک خبر: http://www.mehrnews.com/detail/News/2157736