در جلسه‌ی مجمع عمومی انجمن ارگانیک ایران (شعبه‌ی لرستان) که ظهر چهارشنبه 10 مهرماه در محل سالن کنفرانس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد برگزار گردید، اعضای هیأت‌مدیره‌ی این انجمن مشخص گردیدند.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ نایب‌رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد در ابتدای این جلسه با اشاره به اهمیت توجه به تولید و عرضه‌ی محصولات ارگانیک در دنیای امروز گفت: خوشبختانه امروز بیشتر از هر زمان دیگری اهمیت تولید و مصرف محصولات ارگانیک نمود دارد و همین باعث می‌شود روند افزایش تولید و استفاده از این محصولات مناسب و امیدوارکننده‌ای باشد.

محمد خاکی افزود: در لرستان هم همکاران اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد از مدت‌ها پیش تلاش برای فراهم نمودن زیرساخت‌های لازم برای تأسیس شعبه‌ی انجمن انجمن ارگانیک ایران را آغاز نمودند تا امروز بعد از درج دو نوبت آگهی فراخوان در نشریات کثیرالانتشار، جلسه‌ی مجمع عمومی این انجمن برای تعیین اعضای هیأت‌مدیره‌ی آن برگزار گردد.

وی با تأکید بر پتانسیل‌های بالای لرستان در زمینه‌ی تولید محصولات کشاورزی ارگانیک تصریح کرد: تأسیس این انجمن را می‌توان به فال نیک گرفت و امیدوار بود زمینه‌های لازم را برای اثرگذاری‌های مفید موردنظر فراهم آورد.

خاکی اظهار داشت: خوشبختانه در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع زیرزمینی اتاق خرم‌آباد، نیروهای متخصص و توانمندی مشغول به کار هستند که پشتوانه‌ی مهمی برای اقدامات اینچنینی محسوب می‌شوند.

 

دبیر انجمن ارگانیک ایران:

شعبه‌های استانی وظیفه‌ی نظارت بر فروشگاه‌های عرضه‌ی محصولات ارگانیک را به عهده دارند

در ادامه؛ دبیر انجمن ارگانیک ایران با اشاره به این‌که تا سال 2008 تولید و مصرف محصولات ارگانیک در جهان رشد 20 درصدی را تجربه نموده است؛ گفت: در ایران هم انجمن توسعه و ترویج محصولات کشاورزی ارگانیک ایران با اهداف استانداردسازی محصولات کشاورزی در جهت افزایش سلامت غذایی، افزایش بهره‌وری با استفاده از شرایط بالقوه‌ی موجود در کشور برای تولید برخی از محصولات ارگانیک، پایداری در تولید، عرضه و تجارت، زمینه‌سازی جهت صدور گواهی ملی و بین‌المللی برای محصولات ارگانیک مطابق با استانداردهای بین‌المللی، ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان کشاورزی، ایجاد بازار داخلی محصولات کشاورزی ارگانیک و افزایش صادرات غیر نفتی در سال ۱۳۸۵ تأسیس گردید.

مهدی مهدی‌پور اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به پتانسیل کشور پیش‌بینی رشد تولید محصولات ارگانیک تا 5 سال آینده 700 هزار هکتار می‌باشد که در صورت شناخت مناطق بکر و مناسب کشور می‌توانیم این رقم را به بیش از یک‌میلیون هکتار برسانیم.

وی در بخش دیگری از سخنان‌اش با اشاره به برخورد جدی انجمن ارگانیک با صنایعی که به صورت غیرواقعی برند این انجمن را روی محصولات‌شان درج می‌کنند، افزود: در استان‌ها نیز شعبات این انجمن وظیفه‌ی نظارت بر فروشگاه‌های عرضه‌ی محصولات ارگانیک را به عهده دارند.

دبیر انجمن ارگانیک ایران از تشکیل مؤسسه‌ی تحقیقات ارگانیک ایران خبر داد و تصریح کرد: به زودی این مؤسسه تشکیل خواهد شد تا در زمینه‌ی چگونگی تولید و عرضه‌ی محصولات ارگانیک گام مهم دیگری برداشته شود.

مهدی مهدی‌پور با اشاره به نادرست بودن تصوری که محصولات ارگانیک را کاملاً فاقد هر گونه مواد سمی می‌داند، اظهار داشت: چنین چیزی نیست و حتی محصولات کاملاً ارگانیک نیز درصدی از آن مواد در خود دارند که البته بسیار ناچیز است و خیلی قابل توجه نیست.

 

لرستان نهمین استانی است که شعبه‌ی انجمن ارگانیک ایران در آن تأسیس می‌شود

وی از استقبال خوب ایرانی‌ها از محصولات مختلف ارگانیک خبر داد و در عین حال به پایین بودن عرضه و تنوع این محصولات هم اشاره کرد و گفت: استان لرستان نهمین استانی است که شعبه‌ی انجمن ارگانیک ایران در آن تأسیس می‌شود و از همین حالا اطمینان داشته باشید در پنج سال آینده وضعیت شما تفاوت‌های زیادی با امروز خواهد داشت و دلیل این امر ترویج مبحث ارگانیک خواهد بود.

 

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق خرم‌آباد:

لرستان مزیت‌های خوبی برای تولید محصولات ارگانیک دارد

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌‌آباد؛ در ادامه‌‌ی جلسه، رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد هم با اشاره به این‌که لرستان یک استان کشاورزی‌محور است، اظهار داشت: متأسفانه با وجود منابع آبی فراوانی که در این استان وجود دارد، 75 درصد کشاورزی ما به صورت دیم است.

مرتضی هادی‌پور گفت: با این حال در زمینه‌ی ارگانیک امتیازات و پتانسیل‌هایی وجود دارد که شاید نظیرشان در سایر استان‌ها کم‌تر وجود داشته باشد.

وی به تنوع محصولات کشاورزی لرستان اشاره کرد و گفت: در بسیاری از استان‌ها یک محصول محوری وجود دارد و شرایط برای کاشت و برداشت محصولات دیگر کم‌تر وجود دارد که البته در لرستان با تنوع خوبی از این حیث مواجه هستیم.

هادی‌پور افزود: دیم بودن بیشتر اراضی کشاورزی لرستان هم با وجود مسأله‌دار بودن، امتیاز نسبتاً خوبی در زمینه‌ی برداشت محصولات پاک و سالم می‌تواند به حساب بیاید.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق خرم‌آباد از جنگلی بودن لرستان هم به عنوان مزیت دیگری یاد کرد و افزود: این وضعیت به تولید حشرات مفید کمک شایانی می‌کند.

مرتضی هادی‌پور تصریح کرد: از آنجا که عموماً دام‌های استان در مراتع طبیعی چرا می‌کنند، در زمینه‌ی تولید محصولات پروتئینی هم به واسطه‌ی الگوی کشت، امتیازات خوبی وجود دارد.

وی از هرج و مرج در زمینه‌ی توزیع کود و سموم شیمیایی، متمرکز بودن محصولات جالیزی و پایین بودن کیفیت سموم هم به عنوان نقاط ضعف کشاورزی لرستان یاد کرد و گفت: امیدواریم با تأسیس شعبه‌ی انجمن ارگانیک ایران در لرستان، با تغییر جدی شیوه‌ها و روش‌ها مواجه باشیم و وضعیت از هر نظر بهبود یابد.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ در پایان این جلسه رأی‌گیری برای انتخاب اعضای هیأت‌مدیره انجمن ارگانیک ایران (شعبه لرستان) به عمل آمد و  دکتر جهانشیر شاکرمی، مصطفی طبیب‌زاده، بابک غضنفری، کرم حیدری، محمد جمشیدی، فرشته بحیرایی و منصور مرادی به عنوان اعضای اصلی هیأت مدیره انجمن ارگانیک ایران (شعبه لرستان) انتخاب شدند.