رییس اتاق خرم‌آباد:

به دنبال بازار مناسب برای توانمندی‌های استان هستیم

 

salahvarzi.jpg

 

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد در جلسه اعضای کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان و رایزن بازرگانی ایران در هند گفت: با در نظر داشتن توانمدنی‌ها و ظرفیت‌های مختلف لرستان، به دنبال پیدا کردن بازار مناسب برای محصولات استان هستیم.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خر‌م‌آباد؛ حسین سلاح‌ورزی با اشاره به این‌که امروز تعامل مناسب و دوطرفه میان بازرگانان لرستانی و همتایان‌شان در کشورهای مختلف یک ضرورت غیرقابل انکار است، اظهار داشت: هند از جمله کشورهایی است که از جنبه‌های مختلف می‌تواند از جمله طرف‌های اقتصادی ما باشد.

وی با تأکید بر این‌که تا پایان سال حتماً یک هیأت بازاریابی، اقتصادی بازرگانی به کشور هند اعزام خواهیم نمود، افزود: در برنامه داریم که علاوه بر میزبانی سفیر این کشور در لرستان، پذیرای یک هیأت اقتصادی هم از کشور هند باشیم که تا پایان سال به انجام خواهد رسید.

سلاح‌ورزی تصریح کرد: خوشبختانه استان لرستان در زمینه‌های مختلفی دارای ظرفیت مناسب می‌باشد که در همین زمینه می‌توان به کشاورزی و مشخصاً حبوبات، محصولات معدنی و مشخصاً سنگ، گیاهان دارویی، چرم و سالامبور و… اشاره کرد که شرایط مناسبی در این زمینه‌ها در استان وجود دارد.

 

رایزن بازرگانی ایران در هند:

لرستان را در اولویت کاری خود قرار می‌دهیم

 

seyed aghazade.jpg

 

رایزن بازرگانی ایران در هند با بیان این‌که کشور هندوستان از جمله کشورهایی است که علاقه‌ی زیادی به سرمایه‌گذاری دارد، اظهار داشت: از آنجا که لرستان جزو اولین استان‌هایی است که فعالان اقتصادی‌ آن رایزنی بازرگانی‌شان را با بنده برقرار نموده‌اند، این استان را در اولویت کاری خود قرار می‌دهم.

وی افزود: به هر حال ما به صورت کلی وظیفه داریم منافع ملی کشورمان را دنبال کنیم و هر جا احساس کنیم این منافع به دست خواهد آمد همه‌ی تلاش‌مان را به کار خواهیم گرفت.

سیدآقازاده تصریح کرد: طبیعتاً یکی از حوزه‌هایی که در این میان اهمیت دارد، حوزه‌ی بازرگانی و تعاملات اقتصادی است که در این زمینه به تجار ایرانی و لرستانی کمک خواهیم نمود که شرکا و طرف‌های کاری‌شان را در کشور هند پیدا کنند.

آقازاده گفت: در وهله‌ی اول به نظر می‌رسد ضروری است استانی چون لرستان اولویت‌های سرمایه‌گذاری‌اش را بشناسد و بر روی آن‌ها تمرکز کند تا به واسطه‌ی این تمرکز و مشخص بودن اهداف، دستاوردهای بهتری حاصل شود.

رایزن بازرگانی ایران در هند افزود: البته صرف وجود ظرفیت‌های خاص کفایت نمی‌کند و باید مشخص شود حجم کار چه میزان است و قرار است اگر به عنوان مثال قرار است محصول خاصی تولید شود، چه واحدهایی قرار است این کار را انجام بدهند.

 

مدیرکل هماهنگی اقتصادی استانداری لرستان:

متأسفانه بیشتر واردکننده از هند بوده‌ایم

 

nasiri behrouz 2.jpg

 

مدیرکل هماهنگی اقتصادی استانداری لرستان هم با اشاره به حجم صادرات و وارداتی که بین لرستان و کشور هند وجود دارد گفت: متأسفانه در حوزه‌ی تعاملات اقتصادی با هند ما بیشتر واردکننده بوده‌ایم.

بهروز نصیری افزود: شناخت ظرفیت‌های مناسب استان و تلاش برای معرفی درست و اصولی آن‌ها به کشورهای دیگر می‌تواند اتفاقی باشد که معادله‌ی موجود را تغییر بدهد.

نصیری به تبادل هیأت‌های اقتصادی بازاریابی بین دو طرف هم تأکید کرد و اظهار داشت: کیفی کردن این هیأت‌ها باید در دستور کار قرار بگیرد تا نتایج بهتری از آن حاصل شود.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی نمایشگاه‌های مختلف هم می‌تواند به بهبود روابط و تعاملات اقتصادی کشور هندوستان و استان لرستان کمک شایانی کند.

مدیرکل هماهنگی اقتصادی استانداری لرستان افزود: در راستای تقویت اقتصاد استان تلاش می‌کنیم امکان بازدید مسئولان مختلف کشورهای هدف را از مزیت‌ها و ظرفیت‌های لرستان فراهم نماییم تا در نهایت آنچه حاصل می‌شود به نفع لرستان و مردم لرستان باشد.

 

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت:

حجم صادرات لرستان 5 میلیون دلار است

 

hesami.jpg

 

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز در این جلسه گفت: در حال حاضر آمار صادرات غیرنفتی استان لرستان 5 میلیون دلار است و از نظر وزنی نیز به 365 هزار تُن بالغ می‌گردد.

فریبرز حسامی با اشاره به این‌که مهم‌ترین اقلام صادراتی استان داروهای انسانی و دامی است، اظهار داشت: در حال حاضر عمده‌بازار محصولات لرستان کشورهای عراق، افغانستان و ترکیه هستند.

وی تصریح کرد: متأسفانه سلیقه‌ای عمل کردن مسئولان در رابطه با رایزنان اقتصادی ما را از اهداف‌مان دور ساخته است که باید مورد بازنگری قرار گیرد.

حسامی بیان داشت: در چند سال گذشته بعد از ادغام بازرگانی و صنایع، انتظار می‌رفت در حوزه‌ی بازرگانی رویکرد تازه‌ای در رابطه با ارتقاء صنایع ما شکل بگیرد که این اتفاق نیفتاد و امیدواریم با رویکرد سازمان تجارت در مورد واحدهای کوچک و متوسط شرایط بهتری فراهم شود.

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اهمیت رایزنان بازرگانی و ارتباط و تعامل با آن‌ها هم گفت: در حال حاضر یکی از کارهایی که کشورهای توسعه‌یافته در دستور کار قرار می‌دهند، تعدد رایزنان در نقاط مختلف کشورهای هدف است تا عملاً از همه‌ی موقعیت‌های موجود بتوانند استفاده نمایند.

 

رییس سازمان جهاد کشاورزی:

در همه‌ی حوزه‌های کشاورزی پتانسیل مطلوب داریم

 

taheri moghadam eshagh.jpg

 

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان هم با اشاره به این‌که در استان 800 هزار هکتار زمین زراعی وجود دارد، گفت: در کنار این حجم، 2 میلیون هکتار جنگل و مرتع با ویژگی خاص وجود دارد که گونه‌‌های خاص و منحصر به فردی در آن رشد و نمو می‌یابند.

اسحاق طاهری‌مقدم با شرایط اقلیمی لرستان افزود: چهارفصل بودن لرستان این امکان را فراهم نموده که زیست‌گاه گونه‌های متنوع گیاهی باشد؛ به طوری که تا امروز 250 گونه‌ی گیاهان دارویی مختلف در استان شناسایی و به ثبت رسیده است که می‌تواند توانمندی خوبی در حوزه‌ی صادرات گیاهان دارویی باشد.

وی بیان داشت: وجود 2500 کیلومتر رودخانه‌ی دائمی شرایط مناسبی را در زمینه‌ی شیلات به وجود آورده که همین امر باعث گردیده استان لرستان در بین استان‌های غیرساحلی در زمینه‌ی تولید ماهی مقام دوم کشور را به خودش اختصاص دهد.

طاهری‌مقدم تصریح کرد: در زمینه‌ی تکثیر و پرورش بچه‌ماهی هم در حال حاضر با 132 میلیون قطعه مقام اول کشور را داریم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: در حوزه‌ی کشاورزی هم در زمینه‌ی تولید حبوبات با تولید 175 هزار تن در سال، رتبه‌ی اول کشور را به خودمان اختصاص داده‌ایم.

اسحاق طاهری‌مقدم با اشاره به ظرفیت‌های فراوان لرستان در حوزه‌ی کشاورزی و دامپروری اضافه کرد: انجیر سیاه آبی که منحصر به فرد است و 25 روز پیش از همه‌ی ارقام مشابه به بازار عرضه می‌شود، یکی دیگر از توانمندی‌های حوزه‌ی کشاورزی است که سرمایه‌گذاری در زمینه‌ی بسته‌بندی و فرآوری آن می‌تواند آینده‌ی مطمئنی را تضمین کند که قابل توسعه است.

 

jamee.jpg

 

 

jamee 04.jpg

 

jamee 2.jpg