دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نساجی خواستار جایگزینی بسته‌های حمایتی هدفمند به جای مشوق‌ها و جوایز صادراتی شد. مهدی یکتا با اعتقاد به اینکه نحوه پرداخت جوایز صادراتی تاثیر خود را در بین صادرکنندگان از دست داده، گفت: جایگزینی جوایز صادراتی با بسته‌های حمایتی صادراتی باعث می‌شود که تولید‌کننده، محصول خود را با استاندارد و کیفیت تولید کند.

وی همچنین ضمن گلایه از اینکه وعده دو سال پیش رییس‌جمهور مبنی‌بر به روز کردن جوایز صادراتی عملی نشده، اعلام کرد: متاسفانه ‌از ابتدای سال 89 تاکنون، صادرات نساجی روند نزولی 25 تا 30 درصدی داشته و علت اصلی این امر افزایش قیمت مواد اولیه وارداتی بوده است.
سهام به جای جوایز نقدی صادراتی
از سوی دیگر، عضو هیات‌رییسه اتاق تهران با بیان اینکه دولت 400 میلیارد تومان بدهی بابت جوایز صادراتی دارد، شیوه مناسب پرداخت جوایز صادراتی را ارائه سهام بعضی از بانک‌ها خواند. سیدحمید حسینی در ادامه، تامین نقدینگی صادرکنندگان، ضعف تعاملات بین‌المللی، عدم معافیت مالیاتی زنجیره تولید صادراتی، فقدان نرخ ارز واقعی و نبود عضویت در سازمان تجارت جهانی را از مهم‌ترین چالش‌های کنونی صادرکنندگان ذکر کرد. او همچنین با بیان اینکه شورای عالی صادرات برای امسال رشد 45 درصدی صادرات را در نظر گرفته، بیان کرد: هر چند که صادرات در طول برنامه چهارم روند موفقیت‌آمیزی داشته و به لحاظ ارزشی و وزنی رشد یافته، اما تداوم چالش‌های صادرکنندگان امکان توقف این رشد را فراهم می‌کند.
پرداخت مطالبات انباشته صادراتی تا پایان سال
همچنین معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه تجارت از پرداخت تمامی مطالبات انباشته صادرکنندگان تا پایان امسال خبر داد. کیومرث فتح‌ا… کرمانشاهی در مورد جوایز صادراتی صادرکنندگان که پرداخت آن با مشکل مواجه شده است،‌ گفت: مطالبات صادرکنندگان و جوایز صادراتی آنها تا پایان سال 90 تسویه خواهد شد. ضمن اینکه بخشی از این مطالبات که مربوط به جوایز صادراتی است تا قبل از 29 مهرماه که روز ملی صادرات است، به صادرکنندگان پرداخت می‌شود. وی با اشاره به مشکلی که در تامین اعتبار جوایز صادراتی به وجود آمده بود، گفت: صادرکنندگان کشور از سازمان توسعه تجارت طلبکار هستند، چراکه به ازای صادراتی که انجام داده‌اند هنوز جوایز خود را به طور کامل دریافت نکرده‌اند، اما سازمان توسعه تجارت هم در این مدت به دنبال اعتبار برای پرداخت این جوایز بود.کرمانشاهی خاطرنشان کرد: رشد صادرات هم که آرزوی دیرینه کشور است،‌ مطالبات صادرکنندگان را افزایش می‌دهد به همین دلیل به دنبال آن هستیم تا جوایز صادراتی در بودجه سالانه متناسب با رشد صادرات غیر نفتی رشد کند.