در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق خرم‌آباد مطرح شد:

ضرورت اصلاح الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی لرستان

 

IMG_9631.jpg

 

کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد صبح امروز دوشنبه 17 شهریور

با دستورکار بررسی وضعیت مصرف آب در زیربخش دامپروری استان لرستان تشکیل جلسه داد.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد با اشاره به این‌که پیش از این در زیربخش‌هایی چون زراعت و باغبانی موضوع مصرف آب را مورد بررسی قرار داده‌ایم، اظهار داشت: در زیربخش دامپروری هم ضرورت دارد مصرف آب مورد بررسی قرار گیرد.

 

hadipour.jpg

 

مرتضی هادی‌پور به وضعیت بحرانی آب در کشور اشاره و تصریح کرد: اگر چه وضعیت لرستان نسبت به سایر استان‌های کشور کمی بهتر است، با این حال اگر برنامه‌ریزی مناسبی برای مصرف بهینه‌ی آن نداشته باشیم، هیچ حاشیه‌ی امنی برای ما هم وجود ندارد.

وی افزود: بر اساس نظر کارشناسان حتی استفاده از اصطلاح خشک‌سالی هم توجیهی ندارد چون این اصطلاح برای شرایط موقت کم‌بارانی به کار می‌رود؛ این در حالی است که وضعیت در کشور ما به همین منوال است و ضرورت دارد تدابیری برای کنترل وضعیت و مدیریت منابع آبی اندیشیده شود.

 

IMG_9650.jpg

 

هادی‌پور به کاهش میانگین بارش نزولات آسمانی در لرستان اشاره و عنوان داشت: در پنج سال گذشته میانگین بارش استان از حدود 500 میلی‌متر به 395 میلی‌متر کاهش یافته که 25 درصد از میانگین بلندمدت کمتر است.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد گفت: همان‌طور که مطلع هستید دیروز وزیر جهاد کشاورزی اعلام نمود که آب اختصاص‌یافته به بخش کشاورزی نصف خواهد شد و همین مسأله ضرورت مدیریت منابع آب در حوزه‌ی کشاورزی را بیش از پیش گوشزد می‌کند.

 

IMG_9636.jpg

 

مرتضی هادی‌پور تأکید کرد: علی‌رغم اینکه به نظر نمی‌رسد در زیربخش دامپروری مصرف آب چندانی وجود داشته باشد، اما واقعیت چیز دیگری است.

وی با طرح این پرسش که آیا در چنین شرایطی احداث واحدهای بزرگ دام شیری در استان توجیه اقتصادی دارد یا خیر، افزود: در سفر اخیر هیأت دولت به استان طرح احداث واحد 10 هزار رأسی دام شیری در لرستان مطرح شد که ضروری است بر اساس شرایطی که در حال حاضر بر استان حاکم است، همه‌ی جوانب آن مورد ارزیابی کارشناسی قرار بگیرد.

هادی‌پور عنوان داشت: وقتی در شرایط فعلی و برای همین مقداری که در حال حاضر دام در استان داریم با کمبود علوفه مواجه هستیم، آیا قادر خواهیم بود با توجه به محدودیت‌ منابع آبی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم، قادر خواهیم بود علوفه‌ی مورد نیاز را تأمین کنیم؟

 

IMG_9644.jpg

 

 

رییس جهاد کشاورزی لرستان:

بیش از آنکه مشکل آب داشته باشیم، مشکل مدیریت آب داریم

در ادامه‌ی جلسه، رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اعلام اینکه سیاست و اولویت کاری ما در بدو پذیرش مسئولیت اهتمام به تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و دست‌یافتن به آمارهای واقعی بوده است، اظهار داشت: مادامی که آمار دقیق یا دست‌کم نزدیک به واقعیتی وجود نداشته باشد نمی‌توان برنامه‌ریزی درستی انجام داد.

 

ghazanfari.jpg

 

مهرداد غضنفری با تأکید بر دقیق نبودن آمار در سال‌های گذشته و تناقضاتی که در این میان وجود دارد، گفت: جالب است بدانید تنها در یک نمونه در سال 89 از طرفی با آمار افزایش یک‌میلیون‌تنی محصولات کشاورزی در استان مواجه هستیم و از طرف دیگر گزارش وارد آمدن خسارت‌های جدی به واسطه‌ی بروز خشکسالی در همان سال، که این تناقض، تناقض مضحکی است.

وی با تأکید بر اینکه آمار، پایه و اساس تصمیم‌گیری درست است، افزود: خوشبختانه امسال سرشماری کشاورزی هم انجام می‌شود که همه‌ی ساز و کارهای اجرایی آن در استان تدارک دیده شده و امیدواریم آمار و ارقامی واقعی به دست بیاید.

 

IMG_9653.jpg

 

غضنفری با اشاره به اینکه میزان مصرف آب در همه‌ی زیربخش‌های کشاورزی را محاسبه کرده‌ایم، عنوان داشت: بر اساس بند 7 ماده 11 قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی به منظور تأمین، تخصیص و توزیع آب در بخش کشاورزی کمیته‌ای در استان‌ها به ریاست استاندار تشکیل شده که ارقام به دست‌آمده در حوزه‌ی مصرف آب بخش کشاورزی و همچنین راهکارهای پیشنهادی‌مان را به این کمیته ارائه نموده‌ایم.

 

IMG_9632.jpg

 

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان به اهمیت صرفه‌جویی در مصرف آب در حوزه‌ی کشاورزی اشاره و تصریح کرد: یکی از راهکارهای مشخص‌شده در این حوزه استفاده از کنتورهای هوشمند است.

مهرداد غضنفری در ادامه‌ی سخنان‌اش به طرح احداث واحد 10 هزار رأسی دامپروری در استان اشاره کرد و گفت: اخیراً در ارتباط با تخصیص آب به برخی از زیربخش‌های کشاورزی از جمله بخش دام نشستی با استاندار لرستان داشتیم که در این نشست مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای لرستان اعلام نمود که در حیطه‌ی تأمین آب برای این واحد بزرگ دامی در شمال استان با مشکلی مواجه نیستیم.

وی با تأکید بر اهمیت تغییر الگوی مصرف آب در حوزه‌ی کشاورزی افزود: ما معتقدیم در استان لرستان بیش از آنکه مشکل آب داشته باشیم، مشکل مدیریت آب داریم.

 

IMG_9637.jpg

 

 

معاون تولیدات دامی جهاد کشاورزی لرستان:

در حوزه‌ی مصرف آب واحدهای دامپروری جای نگرانی نیست

در ادامه‌ی جلسه؛ معاون تولیدات دامی جهاد کشاورزی لرستان هم با تأکید بر ضرورت همفکری و همکاری بین‌دستگاهی برای موضوعاتی چون مصرف آب اظهار داشت: اگر در بحث توسعه همه‌ی جوانب امر در نظر گرفته شود بیشترین نتیجه به دست خواهد آمد.

 

najibzade.jpg

 

ناصر نجیب‌زاده با اشاره به اینکه در حال حاضر حدوداً 25 تا 28 هزار هکتار سطح اراضی کشت علوفه‌ی استان است گفت: بر اساس سطح زیر کشت هر حوزه‌ی آبی که 200 هزار هکتار است، به منظور تناوب کشت و رعایت بافت کشت باید یک‌چهارم اراضی آبی به کشت علوفه اختصاص یابد.

وی افزود: بر همین اساس در استان لرستان حداقل سطحی که می‌توانیم به کشت علوفه اختصاص دهیم 40 هزار هکتار در شرایط موجود است که در واقع می‌توانیم بگوییم 15 هزار هکتار ظرفیت خالی برای کشت علوفه داریم.

 

IMG_9635.jpg

 

نجیب‌زاده گریزی هم به میزان مصرف مستقیم آب در واحدهای دامپروری زد و تصریح کرد: کل مصرف آب پروانه‌های موافقت اصولی و پروانه‌های تأسیسی که تاکنون صادر شده و متقاضی احداث واحد هستند، اعم از مرغداری و گاوداری و… در حدود 240 لیتر در ثانیه است که در مقایسه با سایر مصارف رقم بسیار نازلی است.

معاون تولیدات دامی جهاد کشاورزی لرستان عنوان داشت: بنابراین حتی با اضافه شدن 10 هزار رأس دام دیگر هم اتفاق خاصی نخواهد افتاد و یکصد لیتر به رقم قبلی اضافه می‌شود؛ این در حالی است که به دنبال این افزایش و این سرمایه‌گذاری جدید، 100 هزار تن تولید شیر خواهیم داشت که در همین رابطه نباید از ضرورت توسعه‌ی صنایع تبدیلی استان هم غافل باشیم.

ناصر نجیب‌زاده گفت: بنابراین در حوزه‌ی مصرف مستقیم آب در واحدهای دامپروری با مشکل خاصی مواجه نیستیم و جای نگرانی وجود ندارد.

 

معاون آب‌منطقه‌ای لرستان:

در زمینه واحدهای صنعتی مشکل خاصی نداریم

معاون برنامه‌ریزی شرکت آب‌منطقه‌ای لرستان هم در این جلسه اظهار داشت: جای خوشحالی است که مسئولان جهاد کشاورزی هم به این نتیجه رسیده‌اند که باید راهکارهایی برای بهره‌برداری صحیح از آب ارائه کنیم که دچار مشکل نشویم.

 

haghiabi.jpg

 

حسن‌رضا حقی‌آبی با تأکید بر این نکته که علاوه بر کاهش میانگین بارش، در رژیم بارندگی هم مشکلاتی به وجود آمده، گفت: در سال‌های گذشته برف قابل توجهی بر ارتفاعات می‌نشست که به مرور جذب منابع زیرزمینی ما می‌شد؛ این در حالی است که در سال‌های اخیر با بروز رگبارها این برف‌های انباشته به سرعت بیشتری به آب تبدیل شده و به صورت روان‌آب از استان خارج می‌شوند.

وی با اشاره به این‌که اگر به ادبیات مشترکی در حوزه‌ی مصرف آب برسیم، نتایج بهتری به دست می‌آوریم، افزود: گیاهان علوفه‌ای عموماً گیاهان آب‌دوستی هستند و نیاز به مصرف آب زیادی دارند؛ بنابر این ضروری است با استفاده از الگوهای کشت میزان برداشت در سطح را افزایش دهیم. 

 

IMG_9651.jpg