بررسی مشکلات چغندرکاران استان در کمیسیون کشاورزی اتاق خرم‌آباد

بررسی مشکلات چغندرکاران استان، دستور کار سی‌امین جلسه‌ی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد بود که امروز یکشنبه 14 دی‌ماه در محل این اتاق با حضور اعضا و کشاورزان برگزار شد.

 

jalase 001234.JPG

 

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد با اشاره به رویکرد این کمیسیون در پرداختن به مسائل مرتبط با حیطه‌ی کاری اظهار داشت: بنا داریم در رویکرد تازه، پس از اتمام بررسی کلی مشکلات بخش‌ها و زیربخش‌های حوزه‌ی کشاورزی، آب و منابع طبیعی؛ به صورت انفرادی و تک‌به‌تک به سراغ محصولات مختلف برویم و مشکلات مربوط به آن‌ها را بررسی نماییم.

مرتضی هادی‌پور افزود: در اولین گام از این رویکرد مشکلات مربوط به چغندرکاران استان را در دستور بررسی قرار دادیم؛ چراکه 10 درصد از انرژی موردنیاز مردم را تشکیل می‌دهد و در استان لرستان هم شرایط مطلوب کشت این محصول وجود دارد.

وی با اشاره به پُرنوسان بودن وضعیت شکر در کشور گفت: متاسفانه چنین شرایطی باعث اثرگذاری نامطلوب بر تولید محصول چغندرقند و  به تبع آن وضعیت کشاورزان و تولیدکنندگان این محصول می‌شود.

هادی‌پور با اشاره به تولید 1/4 دهم میلیون تنی چغندرقند در سال 79 و کاهش آن به 7/1 دهم میلیون تن در سال 87 در کشور تصریح کرد: متوسط تولید سالیانه‌ی چغندر قند 5/4 میلیون تن بوده است.

 

hadipour morteza.JPG

 

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق خرم‌آباد با اشاره به تولید یک میلیون تنی شکر (حاصل از نیشکر) در کشور عنوان داشت: این در حالی است که نیاز کشور دو برابر این مقدار است که از طریق واردات تأمین می‌شود.

 مرتضی هادی‌پور گفت: متأسفانه بابت این حجم از واردات شکر به کشور، 4 الی 5 تن محصول چغندرقند تولید شده در کشور از دست می‌رود و واردات بی‌رویه‌ی شکر به کشور در سال‌های اخیر، کشاورزان چغندرکار را با مشکلات عدیده‌ای مواجه ساخته است که علاوه بر این موجبات شکل‌گیری رانت‌هایی در این زمینه هم شده است.

دبیر خانه کشاورز استان به ظرفیت 150 هزار تنی کارخانه قند لرستان اشاره کرد و افزود: این میزان برابر با 3 تا 5/3 درصد چغندر تولیدی کشور است که رقم قابل قبولی می‌باشد و اگر قادر به حفظ آن باشیم بدون شک کمک و حمایت قابل توجهی از این محصول و صنایع وابسته به آن به عمل آورده‌ایم.

 وی با اشاره به نقش حیاتی کشاورزان در تأمین معاش مردم و اقتصاد کشور بیان داشت: انتظار می‌رود سازمان جهاد کشاورزی مشکلات چغندرکاران استان را به صورت مستند بررسی نماید تا این قشر زحمت‌کش بتوانند زودتر به مطالبات‌شان دسترسی پیدا کنند که تأمین با برنامه‌ی ماشین‌آلات مکانیزه و پرداخت مطالبات آن‌ها از جمله‌ی این مشکلات قلمداد می‌شود.

هادی‌پور همچنین خواستار حفظ احترام کشاورزان در سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با کار آن‌ها شد و افزود: کارکنان بانک کشاورزی نباید رفتارشان با کشاورزان به صورت ارباب رعیتی باشد.

 

مدیرعامل کارخانه قند لرستان:

21 هزارو800 تن شکر در انبار داریم

مدیرعامل کارخانه قند لرستان هم در این جلسه با اشاره به شرایط مطلوبی که در لرستان برای کشت چغندرقند وجود دارد، اظهار داشت: با وجود محدودیت‌هایی که وزارت نیرو در خصوص کشت این محصول در بخش‌هایی از استان اعمال نموده، هنوز هم کمتر استان دیگری شرایط ممتاز لرستان را برای کشت چغندرقند دارد.

 

zare ghameghani ali.JPG

 

علی زارع‌قمقانی گفت: شرکت سهامی عام قند لرستان در واقع متعلق به بخش خصوصی است که بنا بر تصمیمات هیأت‌مدیره در سال 84 فاز افزایش ظرفیت آن در دستورکار قرار گرفت و در سال 85، توانستیم 35 هزار تن چغندرقند جذب کنیم.

وی افزود: متأسفانه واردات بی‌رویه‌ی شکر و نوسانات مربوط به آن باعث گردید تولید داخلی از گردونه‌ی رقابت به صورت کلی خارج شود و با گذشت سال‌ها هنوز وضعیت به همان منوال باقی مانده است.

زارع‌قمقانی تصریح کرد: در شرایطی که واردات شکر با ارزهای ترجیهی و مرجع صورت می‌گیرد، هزینه‌های تولید شکر هم بالا رفته که کارخانه‌داران را با مشکل مواجه ساخته است.

 

IMG_2343.JPG

 

مدیرعامل کارخانه قند لرستان با تأکید بر کیفیت و کمیت قند و شکر تولیدی این کارخانه در کشور تصریح کرد: در مقایسه با بالارفتن هزینه‌های تولید، قیمت شکر تنها 10 درصد افزایش یافت که البته با هزینه‌های متحمل شده برابری نمی‌کند.

علی زارع‌قمقانی گفت: همین مسأله باعث گردیده 21 هزار و 800 تن شکر تولیدی این کارخانه در انبارهای شرکت دپو شود که خوشبختانه بانک کشاورزی پذیرفته در قبال تسهیلات اعطایی بخشی از آن را بردارد که می‌توانیم بر اساس آن بخشی از مطالبات کشاورزان چغندرکار استان را پرداخت نماییم.

زارع‌قمقانی تصریح کرد: اگر کارخانه قادر به فروش محصولاتش نباشد، نمی‌تواند برای سال بعد برنامه‌ریزی کند.

وی به مسأله‌ی آب هم اشاره کرد و افزود: باید سیاست‌گذاری‌ها به گونه‌ای باشد که هم بتوانیم منابع آبی‌مان را کنترل کنیم و هم محصولات کشاورزی تولید نماییم.

 

مدیر کشاورزی کارخانه قند لرستان:

برای مناطق ممنوعه کشت چغندر، مناطق جایگزین درنظر گرفته شود

به گزارش روابط عمومی اتاق خرم‌آباد؛ مدیر کشاورزی کارخانه قند لرستان هم در این جلسه به حجم قابل توجه شکر دپو شده در انبارهای این کارخانه اشاره کرد و اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم با فروش این محصول بخشی از طلب کشاورزان چغندرکار استان را پرداخت نماییم.

 

jaferian sirous.JPG

 

سیروس جافریان به تبلیغات صورت‌گرفته در زمینه‌ی نیازمند بودن محصول چغندرقند به آب فراوان، و سیاست‌های ممنوعیت انجام این کشت در برخی مناطق استان اشاره کرد و گفت: چغندرقند یک محصول استراتژیک است اما آیا این سیاست‌ها در مورد سایر محصولات غیراستراتژیک از جمله پیاز هم اعمال می‌شود؟ و آیا مناطق جدیدی برای جایگزینی مناطق ممنوعه در نظر گرفته شده است؟

وی به بدهی‌های قبلی کشاورزان چغندرکار اشاره کرد و افزود: برای رهایی کشاورزان از زیر بار این بدهی‌ها ضروری است جایگزین‌های تضمین‌شده‌ای برای این محدودیت‌ها در نظر گرفته شود.

 

IMG_2342.JPG

 

جافریان؛ اصلی‌ترین مشکل حال حاضر چغندرکاران استان را طلب آ‌نها از کارخانه قند لرستان عنوان کرد و بیان داشت: در صورت فروش رفتن محصولات دپو شده در انبارهای این کارخانه، کشاورزان می‌توانند به بخشی از مطالبات‌شان نائل شوند.

مدیر کشاورزی کارخانه قند لرستان افزود: در نظر داشته باشیم که اگر در چنین شرایطی کارخانه قند لرستان عقب‌نشینی نماید، کشاورزان چغندرکار استان با مشکلات بسیار بیشتری مواجه خواهند شد؛ چراکه هزینه‌های انتقال محصولات‌شان به خارج از استان هم اضافه می‌شود.

 

مدیر بانک کشاورزی لرستان:

باید به فکر تکمیل از صفر تا 100 زنجیره‌های تولید باشیم

مدیر بانک کشاورزی لرستان هم در این جلسه با تأکید بر تجمیع سپرده‌های کشاورزان در این بانک اظهار داشت: انتظار می‌رود کشاورزان و تولیدکنندگان با تجمیع سپرده‌ها و حساب‌هایشان نزد این بانک، ما را در مسیر اعطای تسهیلات یاری نمایند.

 

goudini hojatollah.JPG

 

حجت‌اله گودینی گفت: در راستای سیاست‌های دولت تدبیر و امید، بانک کشاورزی در نظر دارد از صفر تا 100 زنجیره‌های تولید را تکمیل نماید.

وی افزود: واقعیت این است که با برطرف نمودن مشکلات پروسه‌ی تولید چغندرقند، به مشکلات مربوط به بازاریابی و فروش محصول مواجه می‌شویم که اگر مشکلات این حوزه را برطرف نماییم، تازه می‌توانیم با یک چرخه‌ی بدون مشکل روبرو شویم که می‌تواند به خوبی به کارش ادامه دهد و اگر مشکلات این بخش پابرجا باشد، به یقین سایر زحماتی که در سایر بخش‌ها به انجام رسیده هم به هدر می‌رود.

گودینی با تأکید بر اینکه وظیفه‌ی بانک کشاورزی حمایت از کشاورزی است، تصریح کرد: موضع ما این است که اجازه ندهیم کشاورزانی که تا پیش از تولید، بیکار بوده‌اند پس از تولید تبدیل به بیکارِ بدهکار شوند.

“تسهیلات به موقع” اصطلاحی بود که مدیر بانک کشاورزی لرستان از ضرورت آن دم زد و گفت: اگر تسهیلات پرداختی به موقع و در زمان خودش در اختیار کشاورز و تولیدکننده قرار گیرد، مفید است؛ در غیر این صورت تبدیل به تورم و مشکل می‌شود. 

 

نماینده کشاورزان چغندرکار:

چطور برای کارخانه قند اصفهان به‌صرفه است، برای لرستان نه؟!

در ادامه‌ی جلسه نماینده کشاورزان چغندرکار نیز به بیان مشکلات‌ این قشر پرداخت و گفت: وقتی کارخانه قند لرستان فعالیت می‌کند و امکانات استان را هم به کار می‌گیرد، نباید شرایط به گونه‌ای باشد که کشاورزان چغندرکار لرستانی برای ارائه‌ی محصولات‌شان با کارخانجات اصفهان قرارداد ببندند.

 

shoushtari rahim.JPG

 

رحیم شوشتری با بیان اینکه متاسفانه هر زمان کارخانه با دولت دچار مشکل می‌شود، هزینه‌هایش را باید کشاورز پرداخت نماید، اظهار داشت: جالب اینجاست که کارخانه قند لرستان در پاسخ به درخواست کشاورزان مربوط به پرداخت بخشی از هزینه‌ی حمل محصول به کارخانه از عبارت “به صرفه‌نبودن” استفاده می‌کند؛ پس چگونه است که کارخانجات خارج از استان هزینه‌های حمل بیشتری برای محصولات تولید شده در لرستان می‌پردازند و برایشان هم به صرفه است؟!

وی با تأکید بر اینکه کارخانه بازوی توانمند کشاورز است، تصریح کرد: ضروری است در سطوح بالا، تصمیم‌گیری به گونه‌ای باشد که میزان نیاز و تولید و سایر مسائل مرتبط مورد توجه و بررسی قرار گیرد تا از شکل‌گیری مشکلات کنونی پیشگیری شود.

 

IMG_2334.JPG

 

نماینده کشاورزان چغندرکار لرستان عنوان داشت: از یاد نبریم که زندگی کشاورزان بر اساس تولید محصولاتی می‌گذرد که همه‌ی سرمایه و توان خود را پای آن گذاشته‌اند و پشتوانه‌ی دیگری ندارند.

رحیم شوشتری در پایان خواستار پرداخت مطالبات چغندرکاران استان شد و گفت: انتظار می‌رود در زمینه‌ی پرداخت بخشی از هزینه‌های حمل و همچنین تعیین عیار محصول هم مسئولان کارخانه قند لرستان در تصمیم‌گیری‌های‌شان تجدیدنظر کنند.