در کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی خرم‌آباد صورت گرفت؛

بررسی عدم فعالیت شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی در لرستان

 

daraee-salahvarzi.jpg

 

کمیسیون بازرگانی، حمل‌ونقل و امور گمرکی اتاق بازرگانی خرم‌آباد با موضوع بررسی مشکلات موجود بر سر راه فعالیت شرکت حمل و نقل بین‌المللی زاگرس‌ترابران شاپورخواست تشکیل جلسه داد.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد در ابتدا با اشاره به چگونگی راه‌اندازی اولین و تنها شرکت بین‌المللی در زمینه‌ی حمل‌ونقل در استان لرستان اظهار داشت: یکی از مسائلی که در حوزه‌ی توسعه‌ی صادرات غیرنفتی استان از سال‌های دور همواره وجود داشت، بحث عدم وجود یک شرکت بین‌المللی حمل‌ونقل برای استان بود که در زمان دولت قبلی از آنجا که هزینه‌ای برای آن‌ها نداشت، با این مسأله به عنوان مطالبه‌ی بخش خصوصی موافقت گردید.

حسین سلاح‌ورزی گفت: خوشبختانه با پیگیری‌های به عمل آمده بالاخره مجوز مربوطه برای استان صادر گردید که البته تاکنون فعالیت چشمگیری در استان نداشته است.

وی افزود: بر همین اساس و از آنجا که شرکت مزبور گفته که در این زمینه مشکلاتی دارد، از مدیرعامل این شرکت و همچنین مسئولان مربوطه در حوزه‌ی دولت و تشکل‌های غیرولتی دعوت کردیم تا به این مسأله بپردازیم.

 

سلیمی:

150 هزار تن کالا در 7 ماه گذشته ترانزیت کرده‌ایم

 

mehran salimi.jpg

 

مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی زاگرس‌ترابران شاپورخواست گفت: در حالی که کمتر از یک‌سال از راه‌اندازی این شرکت می‌گذرد، وارد فاز عملیاتی شده‌ایم و در این مدت‌زمان توانسته‌ایم 150 هزار تن کالا توسط این شرکت ترانزیت کنیم.

مهران سلیمی با ابراز تأسف از این‌که درصد بسیار اندکی از این مقدار کالا مربوط به استان لرستان بوده، افزود: اگر قرار بود فقط به داخل استان اکتفا و تمرکز کنیم، تا حالا باید کارمان را تعطیل می‌کردیم.

وی با اشاره به اشتغال سه‌هزار کامیون در این شرکت تصریح کرد: خوشبختانه قراردادهای بسیار مهمی با کشتیرانی جمهوری اسلامی و جاهای دیگر منعقد کرده‌ایم که برای شرکت نوپایی مثل زاگرس‌ترابران شاپورخواست موفقیت بسیار بزرگی محسوب می‌شود.

سلیمی با انتقاد از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مبنی بر عدم فعالیت در درون استان لرستان بیان داشت: شرکت زاگرس‌ترابران شاپورخواست یک شرکت بین‌المللی است و اگر بخواهد به درون استان اکتفا کند، قادر به ادامه‌ی فعالیت نیست.

 

radif.jpg

 

مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی زاگرس‌ترابران شاپورخواست اظهار داشت: با وجود همه‌ی مشکلات و با دست خالی توانسته‌ایم این حجم کالا را ترانزیت کنیم که در نوع خودش برای این شرکت نوپا اتفاق بزرگی است.

مهران سلیمی در مورد عدم استقبال واحدهای درون استان در استفاده از خدمات این شرکت هم گفت: با شروع کار شرکت، با تک‌تک واحدهای تولیدی مکاتبه کرده‌ایم که این شرکت آمادگی ترانزیت کالاهای‌شان را دارد، که البته باید دلیل عدم استقبال‌شان را از خودشان پرسید.

وی به مشکلات زیرساختی موجود در استان هم اشاره کرد و گفت: با گذشت 5 ماه از مطرح کردن یک‌سری مشکلات اولیه مانند نبود برق و اینترنت و انعکاس آن به مسئولان، کماکان این مشکلات به قوت خودشان باقی هستند و اقدامی صورت نگرفته است.

 

حیدری:

کمک‌های دولتی سقف و اندازه‌ای دارد

 

heydari nosratolla.jpg

 

مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان هم در ادامه با اشاره به این‌که از قدیم همواره از جانب تجار و بازرگانان بحث وجود یک شرکت بین‌المللی در لرستان مطرح بوده است، گفت: البته نه برای این شرکت محدودیتی برای فعالیت در بیرون از استان وجود دارد و نه حتی ممنوعیتی برای فعالیت سایر شرکت‌ها در این استان وجود دارد.

نصرت‌اله حیدری با تأکید بر این‌که البته وظیفه‌ی خودمان می‌دانیم که از این شرکت بومی حمایت کنیم، اظهار داشت: واقعیت این است که کمک‌های دولتی سقف و اندازه‌ای دارد که شرکت مورد نظر نباید وابسته به آن‌ها باشد و باید بعد از آن از پس اداره‌ی خودش بربیاید.

وی افزود: در همین راستا اگر حیطه‌ی فعالیت به خارج از استان یا هر جای دیگر گسترش پیدا کند، هیچ گونه ایرادی بر آن وارد نیست.

 

سلاح‌ورزی:

خودِ شرکت باید عدم استقبال را عارضه‌یابی کند

 

salahvarzi-sadeghi.jpg

 

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد با اشاره به این‌که ضرورت دارد خودِ شرکت مربوطه عارضه‌یابی کند و دلیل عدم استقبال واحدهای درون استان را از خدمات این شرکت بررسی نماید، اظهار داشت: باید به واحدها و فعالان اقتصادی حق داد که هر جا قیمت پایین‌تر، خدمات بیشتر و بهتر وجود دارد و ترانزیت با سرعت خوبی انجام می‌گیرد و شرکت به تعهدات‌اش پایبند است، به سمت وی بروند و این مسأله، امر غیرمعمولی نیست.

حسین سلاح‌ورزی تأکید کرد: هم در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و هم در کمیته‌ی حمایت قضایی از تولید، یکی از مسائلی که همواره دنبال کرده‌ایم، بحث الزام دستگاه‌ها به استفاده از تولیدات و خدمات درون استان بوده و در مورد شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی زاگرس‌ترابران شاپورخواست هم هدف همین است.

وی افزود: اگر این شرکت گمان می‌کند مسأله مربوط به عدم معرفی و انجام اطلاع‌رسانی دقیق و گسترده است، می‌توان کارهایی کرد که مسائل موجود حل و فصل شود، اما اگر مسأله در جای دیگری است که باید خودِ شرکت عارضه‌یابی کند و دلیل یا دلایل‌اش را به دست بیاورد.

سلاح‌ورزی بیان داشت: اگر شرکت مزبور به هر حال به میزانی که مدیرعامل آن اذعان دارد رونق گرفته، دیگر نباید چشم به راه کمک‌های دولتی باشد و خودش مشکلات زیرساختی‌اش را تا حدودی برطرف نماید و از امکاناتی استفاده کند که در شأن این رونق باشد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد ادامه داد: با این وجود، اتاق بازرگانی آمادگی دارد بر اساس قوانین و مقررات موجود، از هر گونه کمک و حمایتی در چارچوب‌های تعریف‌شده دریغی نداشته باشد.