کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد این بار با موضوع بررسی مشکلات احداث شهرک گلخانه‌ای خرم‌آباد تشکیل جلسه داد تا با حضور دست‌اندرکاران امر دلایل به نتیجه نرسیدن این پروژه، که از سال 84 کلنگ احداث آن به زمین زده شده است را بررسی و راهکارهایی برای به سرانجام رسیدن آن ارائه نماید.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد؛ در ابتدای این جلسه معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گزارشی از فرایند آغاز عملیات احداث این شهرک ارائه داد و گفت: عملیات اجرایی احداث پروژه‌ی شهرک گلخانه‌ای خرم‌آباد که در منطقه‌ی دیناروند قرار دارد در سال 84 آغاز شد که قرار بود بهره‌برداری از آن در اختیار بخش خصوصی و الویت دانش‌آموختگان بخش کشاورزی قرار گیرد که متأسفانه در مسیر احداث تا بهره‌برداری دچار مشکلات فراوانی گردید.

حسین پیرحیاتی افزود: در سال 88 بعد از فراهم شدن زیرساخت‌هایی از جمله تأمین زمین، آب، برق، گاز و… قرار شد با سرمایه‌گذاری و تأمین اعتبار به بهره‌برداری برسد و بر همین اساس فراخوانی تهیه شد، اما از آنجا که تعداد دانش‌آموختگان و متقاضیان زیاد بود ناگزیر امتیازبندی‌هایی در این زمینه صورت گرفت که بر اساس آن تعداد 55 نفر برگزیده شدند.

وی با اشاره به این‌که این متقاضیان بهره‌برداری هر کدام بین 3 تا 10 میلیون تومان سرمایه‌گذاری کرده‌اند اظهار داشت: برآورد ما برای هر واحد 2500 متری حدود 100 میلیون تومان اعتبار بود که بانک کشاورزی اعتباری بالغ بر 5 میلیارد و 600 میلیون تومان در نظر گرفت.

پیرحیاتی با تأکید بر این‌که متقاضیان از عهده‌ی تأمین تضمین این اعتبار سنگین برنمی‌آمدند، تصریح کرد: در این شرایط چاره‌ای جز این‌که از تسهیلات «بانک زمین» که در واقع مربوط به بانک کشاورزی هست استفاده کنیم و چاره‌ی دیگری هم نداشتیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: بانک زمین هم شرکت «حمزه کردستان» را به عنوان مجری و پیمانکار انتخاب نمود تا بر اساس تعهداتی که وجود داشت با استفاده‌ی از ابزارها و امکانات امروزی این شهرک گلخانه‌ای را احداث نماید.

حسین پیرحیاتی با اشاره به این‌که قطعات و سازه‌های مربوط به 33 واحد این شهرک از خارج از کشور به استان وارد گردیده، گفت: متأسفانه به دلیل گرانی‌ و ممنوعیت‌هایی که به واسطه‌ی اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه کشورمان شکل گرفت، مشکلاتی جدی به وجود آمد که تا به امروز باعث گردیده این شهرک گلخانه‌ای به بهره‌برداری نرسد.

وی افزود: متأسفانه به واسطه‌ی این مشکلات پیمانکار مذکور قادر به تکمیل پروژه نبود و چون ما به عنوان ناظر پروژه از مشکلات خلع‌ید و مسائل مربوط به آن آگاهی داشتیم، همه‌ی تلاش‌مان را کردیم که مسأله به اینجا نرسد که البته ناگزیر همه چیز به خلع‌ید انجامید.

پیرحیاتی با اشاره به این‌که نقش سازمان جهاد کشاورزی تنها نظارتی بوده است گفت: از آنجا که انتخاب پیمانکار جدید مستلزم هزینه‌هایی است، همکاران ما در مجموعه مستقر شدند و از اقلام و اجناس موجود صورت‌برداری کردند که با به دست آوردن برآوردی دقیق مسأله‌ی جابجایی به درستی صورت گیرد.

وی اضافه کرد: خوشبختانه استانداری به مسأله ورود پیدا کرد و از این به بعد تصمیم‌گیرنده‌ی نهایی هم در مورد واگذاری به پیمانکار جدید و هم تصمیم‌گیری در مورد اقلام و اجناس موجود به عهده‌ی این عزیزان است و تنها درخواست ما در این زمینه این است که اگر این پروژه به پیمانکار جدید واگذار گردید، اولویت‌اش استفاده از نیروهای بومی استان باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اختصاص نیافتن بودجه در سال گذشته به این پروژه و بلاتکلیفی این موضوع در سال جاری اظهار امیدواری کرد استانداری در این زمینه چاره‌ای بیندیشد.

 

همه فقط انتقاد می‌کنند

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز با اشاره به نقش صرفاً نظارتی جهاد کشاورزی در پروژه‌ی احداث شهرک گلخانه‌ای خرم‌آباد گفت: جهاد کشاورزی به نمایندگی از دولت در تأمین زیرساخت‌های لازم برای احداث این شهرک گلخانه‌ای مسئولیت داشت و متمایل شدن به سمت استفاده از تسهیلات بانک زمین هم به عنوان یک عامل واکنش سریع اتفاق افتاد که البته با توجه به مسائل و مشکلاتی که به صورت سراسری و خارج از استان وجود دارد، نتیجه‌بخش نبود.

بهروز بهاروند با تأکید بر طولانی شدن احداث پروژه تصریح کرد: بحث تحریم‌های بین‌المللی باعث گردید پیمانکار قادر به وارد نمودن سایر اقلام مورد نیاز نباشد و در این زمینه با توجه به این‌که مشکل مربوط به استان نبود کاری هم از کسی برنیامد.

وی با انتقاد از استاندار پیشین و استاندار فعلی لرستان افزود: متأسفانه این عزیزان هیچ اقدام و کمک مناسبی در جهت برطرف شدن مشکلات پیش روی احداث این شهرک گلخانه‌ای ارائه ندادند و تنها و تنها به انتقاد اکتفا نمودند.

بهاروند با تأکید بر این‌که جهاد کشاورزی تنها به نیت خدمت و برداشتن باری از روی دوش دست‌اندرکاران به عنوان ناظر به پروژه ورود پیدا نموده اظهار داشت: همه از جمله نمایندگان مجلس در این سال‌ها فقط انتقاد می‌کنند این در حالی است که ما بارها اعلام کرده‌ایم دست همه‌ی کسانی که بتوانند راهکاری بیندیشند را به گرمی می‌فشاریم.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان به این مسأله اشاره کرد که ما آمادگی داریم اگر کسی پیدا شود که بتواند عملکرد بهتری داشته باشد همه چیز را دو دستی تقدیم‌اش کنیم، و ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر مشابه قطعاتی که برای این پروژه از کشورهای خارجی وارد می‌کردیم، در داخل کشور با کیفیت خوبی تولید می‌شود که جای امیدواری دارد.

 

فقط سیاهی‌ها را نبینیم

در ادامه معاون مدیر باغبانی جهاد کشاورزی لرستان گفت: روز نخست که پروژه‌ی شهرک گلخانه‌ای خرم‌آباد کلید خورد با توجه به مباحث صادراتی که برایش تصور می‌شد به عنوان یک فرصت بزرگ تلقی می‌شد و حالا این فرصت بزرگ به دلایلی که دوستان و همکاران اشاره کردند در حال تبدیل شدن به یک تهدید می‌باشد.

مجتبی میر با اشاره به این‌که اگر به روال سایر استان‌ها هم در ایم زمینه عمل می‌کردیم چه بسا مشکلات بیشتری داشتیم، افزود: پاسخگویی به متقاضیان بهره‌برداری از واحدهای شهرک گلخانه‌ای که از قضا توانایی بازپرداخت تسهیلات دریافتی را نداشتند، کم‌ترین تصوری است که می‌شود در این زمینه داشت.

وی تصریح کرد: باید در کنار سیاهی‌هایی که بعضاً دوستان سیاه‌تر از آن‌چه هست بازتاب‌اش می‌دهند، قسمت سفید و امیدوارکننده‌ی مسأله هم دیده شود که یکی از این قسمت‌ها پیشرفت 79 درصدی پروژه است و این‌که خوشبختانه ارزش تسهیلات عزیزان هم بیش از سه برابر شده و انشالله پس از بهره‌برداری شرایط بسیار خوب و ایده‌آلی فراهم خواهد شد.

معاون مدیر باغبانی جهاد کشاورزی لرستان افزود: امیدوارم در نهایت کار به پیمانکاری واگذار شود که قدرت تکمیل آن را داشته باشد.

 

استفاده از تسهیلات طرح تکمیلی تنها گزینه است

مسئول اعتبارات بانک کشاورزی لرستان هم در مورد حجم اعتبارات هزینه‌شده گفت: حجم کلی که سهم دولت و سهم بانک می‌شود رقمی بالغ بر 5 میلیارد و 810 میلیون تومان است که در اقساط مشخصی پرداخت شده است.

محسن یاراحمدی افزود: با توجه به اینکه طرف ما در واقع بانک زمین است و قرارداد ما با این بانک است که تا 18 آبان‌ماه 92 تمدید شده که در واقع آخرین فرصت برای اتمام پروژه است.

وی افزود: اگر بانک زمین به هر حال توانایی ادامه و تکمیل پروژه را داشته باشد که هیچ، در غیر این صورت به نظر می‌رسد تنها راه استفاده از تسهیلات طرح تکمیلی باشد، چون در حال حاضر عمده‌ی مشکل مربوط به نبود اعتبارا لازم است.

 

این مسأله قابل حل است

مدیرعامل شرکت پیشگامان توسعه‌ی کشاورزی زیستی هم با اشاره به این‌که نظیر چنین وضعیتی به مراتب دشوارتر در جاهای دیگر کشور وجود داشته که رفع مشکل شده است، گفت: نمونه‌ی کامل این مسأله پروژه‌ای است واقع در شهرستان گرمی اردبیل که از قضا همین بانک زمین متوالی آن است.

بابک غضنفری با تأکید بر اینکه در این گلخانه (گرمی) همه‌ی موارد منفی و بازدارنده برای احداث گلخانه از جمله نوع خاک نامناسب، ابرناکی فراوان، مشکلات مربوط به دمای هوا و… وجود دارد، گفت: حتی فارغ از تحصیلان هم انصراف دادند تا تکمیل این پروژه به مناقصه گذاشته شود و در نهایت یک شرکت خوش‌نام مسئولیت تکمیل آن را به عهده گرفت.

وی ادامه داد: پروژه‌ی شهرک گلخانه‌ای خرم‌آباد هیچ کدام از مشکلات مزبور را ندارد و تنها یک پروژه‌ی نیمه‌تمام تلقی می‌شود که به نظر می‌رسد شرکتی مانند مجری گلخانه‌ی گرمی می‌تواند از پس تکمیل و اتمام آن بربیاید.

 

پیمانکار باید پیش از این خلع‌ید می‌کرد

در ادامه رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد گفت: به هر حال جهاد کشاورزی لرستان به عنوان ناظر پروژه ضرورت داشت زودتر از این‌ها پیمانکار مورد نظر را خلع‌ید می‌کرد که این همه زمان را به عنوان ارزشمندترین مسأله از دست نمی‌دادیم.

مرتضی هادی‌پور تصریح کرد: از نظر قانونی پیمانکار مورد نظری که به تعهدات‌اش عمل نکرده باید پاسخگوی عملکردش باشد و در این حوزه جهاد کشاورزی می‌توانست بهتر و دقیق‌تر عمل کند.

وی افزود: با وجود این کمیسیون کشاورزی اتاق خرم‌آباد این آمادگی را دارد که علاوه بر کمک به رفع مشکلات موجود، در زمینه‌ی مسائل و مشکلات پس از بهره‌برداری هم مساعدت‌های لازم را در حوزه‌های مختلف به عمل بیاورد.

هادی‌پور اظهار داشت: بحث طرح تکمیلی پیشنهاد خوبی است که اگر دوستان جهاد کشاورزی تهیه کنند می‌تواند به رفع کاستی‌ها و برآورده شدن نیازمندی‌ها منجر شود.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد با تأکید بر این‌که نباید حق و حقوق 55 نفری که متقاضی بهره‌برداری از واحدهای این شهرک گلخانه‌ای هستند، نادیده گرفته شود افزود: در زمینه‌ی بهره‌برداری و بازریابی و کنترل آفات هم این کمیسیون آمادگی خودش را برای کمک در این حوزه اعلام می‌دارد.