محمد ضیائی مدیرعامل شرکت افرند لرستان در گفت و گو با روابط عمومی اتاق بازرگانی گفت : در لرستان با وجود تمام کم‌لطفی‌هایی که نسبت به صنایع تولیدی وجود دارد مجموعه‌های تولیدی خوش‌نامی در زمینه تولید محصولات پزشکی و بهداشتی در استان فعالیت دارند که در بازارهای داخلی و بین‌المللی صاحب‌نام هستند.
این واحدها طی سال‌های گذشته که بیشتر واحدهای تولیدی با تعطیلی مواجه بودند به فعالیت خود ادامه می‌دهند.
مدیر واحد تولیدی افرند اظهار داشت :در چند سال گذشته علاوه بر مشکلاتی که تاکنون به صورت عام همچون نبود سرمایه در گردش، قوانین مالیاتی ، قوانین تامین اجتماعی ، رفتار جزیره ای و تمام موانع گریبان گیر همه واحدهای تولیدی بوده معضل جدیدی گریبانگیر واحدهای محصولات پزشکی و بهداشتی کشور است.
ضیائی بیان داشت : سرمایه در گردش ما در مراکز درمانی وزارت بهداشت بلوکه شده، به این شکل که مجموعه مطالبات تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی و تأمین اجتماعی نزدیک به 4 هزار میلیارد تومان در کشور بوده و این مطالبات در حال افزایش هستند.
ایشان ادامه داد : اکنون می‌گویند اوراق قرضه با سررسید دو سال آینده به واحدهای تولیدی اعطا شود که این اقدام باعث بروز مشکلات زیادی برای تولیدکنندگان می‌شود.
مدیرعامل شرکت افرند گفت: طرح تحول نظام سلامت بخشی از بارش به دوش واحدهای بخش خصوصی بوده این در حالی است که قرار بود که خریدها از واحدها به صورت نقد با قیمت مصوب وزارت بهداشت صورت گیرد که این مهم به هیچ عنوان رعایت نشد.
ضیایی افزود: در صورتی که تولید تجهیزات پزشکی در واحدهای داخلی کاهش یابد، آیا دولت بازهم می‌تواند با اوراق قرضه اقدام به واردات محصولات مورد نیاز جامعه کرده و یا مجبور به خرید نقدی خواهد شد؟
وی اظهار داشت: در نتیجه حمایت از تولیدکنندگان داخلی و پرداخت مطالباتشان باید در اولویت قرار گیرد.
در لرستان به دنبال استفاده از ظرفیت‌هایمان نبوده‌ایم و از راه‌حل‌های‌ سطحی استفاده می‌شود.
مدیر واحد تولیدی افرند گفت: اکنون صنایع لرستان با مشکلات زیادی مواجه بوده اما ادارات دولتی این استان به جای استفاده از تولیدات استانی از سایر استان‌ها خریداری می‌کنند.
ایشان ادامه داد : به عنوان نمونه پیمانکاران بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی به صورت دلخواه اقدام به تهیه اقلام مورد نیاز خود می‌کنند که انتظار می‌رود مدیریت ارشد استان در این زمینه وارد عمل شود، البته برخی از ادارات همچون امور مالیاتی، شرکت شهرک‌های صنعتی و برخی از بانک‌ها با تعصب از محصولات داخل استان خرید می کنند.
ضیائی در پایان اظهار داشت: باید در زمینه مصرف تولیدات استانی فرهنگ‌سازی کنیم و اگر از بخش تولید اشتغال می‌خواهیم باید با تعصب از تولیدات استان استفاده شود.

#اتاق_بازرگانی_لرستان