جمهوری چک در حوزه نفت و گاز لرستان سرمایه‌گذاری می‌کند

استاندار لرستان از سرمایه‌گذاری کشور جمهوری چک در حوزه نفت و گاز این استان خبر داد.

 

z93s_img_0268.jpg

 

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد به نقل از خبرگزاری “مهر”، شامگاه دوشنبه مدیرعامل، رئیس هیئت مدیره و مدیر پروژه و مدیر فروش منطقه خاورمیانه شرکت I.B.C که یکی از بزرگترین و معتبرترین شرکت‌های اروپایی هستند وارد خرم‌آباد شده و در فرودگاه این شهر با استاندار لرستان و رییس اتاق بازرگانی خرم‌آباد دیدار داشتند.

هوشنگ بازوند در حاشیه‌ی این دیدار اظهار داشت: بعد از توافق هسته‌ای انجام‌شده شاهد سرازیر شدن سرمایه‌گذاران خارجی به خصوص از کشورهای اروپایی به کشور هستیم.

وی عنوان کرد: از آنجایی که پالایشگاه خرم‌آباد در حال طی کردن مراحل تولید آزمایشی بوده و پس از طی کردن این مراحل، اوایل سال ۹۵ به طور رسمی به بهره‌برداری می‌رسد، این گروه از کشور جمهوری چک برای بررسی حوزه‌های نفت و گاز به خصوص فروش تجهیزات پالایشگاهی به استان آمده‌اند.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه زمین پتروشیمی کوهدشت به سرمایه‌گذار تحویل داده شده و سرمایه‌گذار کار خود را شروع کرده است، ادامه داد: نظر به اینکه در یک‌سوم استان و در مناطق کوهدشت، رومشگان و پلدختر حوزه‌های نفت و گاز فراوانی وجود دارد، این گروه یا خودشان سرمایه‌گذاری کرده و یا امکانات و تجهیزات را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهند.

 

nxev_img_0285.jpg

 

بازوند با اشاره به اینکه کمتر از ۱۰ درصد ظرفیت‌های استان برای توسعه‌ی لرستان لحاظ شده و هنوز ۹۰ درصد ظرفیت‌ها بالقوه هستند، تصریح کرد: با حضور و رفت و آمد سرمایه‌گذاران در استان می‌توانیم این ظرفیت‌ها را در اختیارشان قرار دهیم تا سرمایه‌گذاری کنند.

وی افزود: همچنین در حوزه‌ی گردشگری مباحثی با این سرمایه‌گذاران در میان گذاشته می‌شود که اگر خودشان نتوانند، این‌ها را به شرکت‌های حوزه‌ی گردشگری کشورشان معرفی می‌کنند.

استاندار لرستان بر لزوم وجود ستادی تحت عنوان پساتحریم یا پساتوافق تأکید کرد و بیان داشت: توسط این ستاد می‌توانیم سرمایه‌گذاران خارجی را جذب کنیم؛ چراکه ظرفیت بزرگی هستند و امکان جذبشان نیز وجود دارد.

بازوند یادآور شد: اگر ما ظرفیت‌های استان را به سرمایه‌گذاران خارجی معرفی نکنیم، استان‌های دیگر این کار را انجام می‌دهند؛ چراکه در حال حاضر سرمایه‌گذاری باید توسط بخش خصوصی به ویژه سرمایه‌گذار خارجی انجام گیرد که ما یک نمونه از آن را در استان داریم که در کشور به عنوان یک الگو مطرح می‌شود.

 

۳۲ طاقدیس نفت و گاز در لرستان کشف شد

هوشنگ بازوند استاندار لرستان در این دیدار گفت: لرستان فاصله زمینی کمتر از ۵۰۰ کیلومتر و فاصله هوایی کمتر از ۴۵ دقیقه با تهران و مرکز کشور دارد.

 

edfb_img_0277.jpg

 

وی با اشاره به اینکه نیمی از استان ما ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالایی در حوزه‌ی نفت و گاز دارد، عنوان کرد: حدود ۳۲ طاقدیس نفت و گاز در لرستان کشف شده که مطالعات ژئوفیزیک و ژئوتکنیک روی ۱۸ مورد آن انجام شده است.

استاندار لرستان با بیان اینکه به طور عملی حفاری شش مورد از میادین نفتی استان آغاز شده است، ادامه داد: این میادین دارای ۱۵۰ میلیون بشکه ذخیره نفت خام هستند.

بازوند با اشاره به اینکه یک واحد استخراج در استان وجود دارد که روزانه درصد قابل توجهی نفت خام در کشور تولید می‌کند، تصریح کرد: همه‌ی این مزیت‌ها باعث شده که لرستان ظرفیت تبدیل شدن به قطب پتروشیمی را داشته باشد.

 

oon3_img_0281.jpg

 

وی با اشاره به اینکه به زودی عملیات اجرایی پتروشیمی کوهدشت آغاز خواهد شد، افزود: همچنین در دورود نیز با مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی عملیات ساخت یک پتروشیمی آغاز خواهد شد.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه ایران هم از سرمایه‌گذاران خارجی استقبال خوبی کرده و هم تضمین‌های لازم را در اختیار آنها می‌گذارد، خاطرنشان کرد: همچنین زمین رایگان و زیرساخت‌هایی مانند آب و برق و… تا محل سرمایه‌گذاری رایگان در اختیار سرمایه‌گذاران گذاشته می‌شود.

 

رئیس هیئت مدیره شرکت I.B.C جمهوری چک:

۱۰۰ شرکت جمهوری چک مشتاق به سرمایه‌گذاری در ایران هستند

رئیس هیئت مدیره شرکت I.B.C جمهوری چک از علاقه مندی ۱۰۰ شرکت این کشور برای سرمایه گذاری در ایران خبر داد.

«فرانستیک کونیچک» هم در این دیدار اظهار داشت: اولین بار ۳۵ سال پیش به نمایندگی از شرکت سیگما که یکی از بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات صنعتی است وارد ایران شده و با نیشکر خوزستان همکاری خود را آغاز کردم.

 

htfn_img_0272.jpg

 

وی با اشاره به اینکه در دو دهه‌ی گذشته خیلی فرصت توسعه‌ی همکاری‌ها با ایران را نداشتیم، عنوان کرد: اخیرا همکاری‌های ما آغاز شده و در اردیبهشت ماه سال جاری با گروهی از کشورمان به ایران آمدیم، همچنین در نوامبر سال جاری نیز با هیئت دیگری از جمهوری چک به ایران سفر خواهیم کرد.

رئیس هیئت مدیره شرکت I.B.C جمهوری چک با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی ایران و جمهوری چک در حال تشکیل است، ادامه داد: حدود ۱۰۰ شرکت از جمهوری چک مشتاق مشارکت و سرمایه‌گذاری در ایران هستند.

کونیچک تصریح کرد: با توجه به اینکه به تاریخ علاقمندم بسیار خرسندم در یکی از تمدن‌های کهن ایران حضور پیدا می‌کنم.

 

fu2e_img_0270.jpg

 

وی با اشاره به اینکه در حال مطالعه و تحقیق روی بازار ایران است، افزود: امیدواریم برداشت خوبی نسبت به لرستان در این سفر داشته باشیم و برای سرمایه‌گذاری‌های بعدی وارد این استان شویم.

رئیس هیئت مدیره شرکت I.B.C جمهوری چک خاطرنشان کرد: ایران کشور بسیار ثروتمندی است اما باید سرمایه‌گذاری‌های بیشتری روی صنایع زیرساختی و پایه این کشور انجام شود.