باید موانع فعالیت بخش خصوصی در استان برداشته شود

استاندار لرستان که در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی لرستان سخن می‌گفت، اظهار داشت: این استان با همه‌ی پتانسیل‌هایی که دارد بعد از پیروزی انقلاب نیز همواره شاهد محرومیت آن بوده‌ایم که باید این موضوع آسیب‌شناسی شود.

 

ygky_img_0642.jpg

 

به گزارش روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد؛ هوشنگ بازوند، محرومیت لرستان را ناشی از خلاء بخش خصوصی تلقی کرد و بیان داشت: اگر بخش خصوصی قوی‌یی بر استان حاکم بود، شاهد این همه گرفتاری نبودیم.

رییس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی لرستان تأکید کرد: طی دو سال اخیر معتقد بودیم باید بخش خصوصی در استان فعال شود و اگر قرار است این بخش به جای دولت متولی توسعه‌ی استان باشد، باید افکار عمومی، سیاسیون، مدیران و کارمندان دولتی به این موضوع راضی باشند و حضور بخش خصوصی در استان را بپذیرند.

بازوند تصریح کرد: خوشبختانه افکار عمومی، این موضوع را خیلی راحت پذیرفت؛ سیاسیون و نخبگان نیز با این امر کنار آمدند و با بخش خصوصی همکاری کردند.

وی بیان داشت: اگر مدیر یک دستگاه اجرایی نتواند با بخش خصوصی وارد مذاکره شود و دور یک میز گرد هم آیند، آن روز، روز مرگ توسعه‌ی استان لرستان و منطقه است.

استاندار لرستان در ادامه بر ضرورت توجه ویژه به بخش خصوصی در بین کارکنان دستگاه‌های اجرایی استان تأکید و اضافه کرد: متاسفانه امروز کارمندان دولت در استان سد بزرگی جلوی بخش خصوصی هستند.

بازوند با تاکید بر این‌که مدیران دستگاه‌های اجرایی باید این موضوع را قبول کنند که زیرمجموعه‌ی آن‌ها در این زمینه دارای مشکلات فراوانی هستند، تصریح کرد: متاسفانه هنوز کارکنان زیرمجموعه‌ی مدیران در دستگاه‌های اجرایی لزوم فعالیت بخش خصوصی در استان را هضم نکرده‌اند.

 

6sxk_bazvand_houshang.jpg

 

وی بر لزوم تقویت بخش خصوصی در لرستان تأکید و اضافه کرد: موانع فعالیت بخش خصوصی در استان باید برداشته شود، چرا که حضور مقتدرانه‌ی بخش خصوصی برای توسعه‌ی استان نیازمند برداشتن این موانع است.

رییس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در لرستان با بیان این‌که اگر بخش خصوصی حضور مقتدرانه‌ای در لرستان نداشته باشد، نباید توقع خودباوری در استان داشته باشیم، اذعان کرد: افزایش فرهنگ کار بستگی به حضور پررنگ بخش خصوصی دارد که همه‌‌ی افراد باید از آن حمایت کنند.

بازوند با تأکید بر اینکه باید زمینه‌ی حضور سرمایه‌گذار و بخش خصوصی در لرستان را فراهم کنیم، افزود: اگر بخش خصوصی نداریم باید در لرستان بخش خصوصی بسازیم. کارهایی که دولت نمی‌تواند انجام دهد بخش خصوصی می‌تواند آن کارها را سروسامان دهد. باید بخش خصوصی را فعال کنیم.

وی تصریح کرد: لرستان نیازمند بخش خصوصی‌یی است که کار کند و گرفتار حواشی و مسائل سیاسی نشود؛ چرا که ورود به این موارد، سم است.

استاندار لرستان در بخش دیگری از سخنان خود به کوتاهی‌های بخش خصوصی در استان هم اشاره کرد و گفت: در لرستان پرواز عسلویه را برقرار کردیم، زیرساخت‌ها را برای حضور بخش خصوصی فراهم نمودیم؛ اما در این راستا بخش خصوصی کوتاهی کرد. 20 هزار مهندس وجود داشت که می‌توانستند از طریق این پرواز به لرستان سفر کنند؛ اما هیچ بخش خصوصی‌یی نتوانست این کار را انجام دهد.

بازوند افزود: همچنین پرواز مستقیم به کشور عراق را نیز در فرودگاه خرم‌آباد میسر کردیم، اینجا نیز بخش خصوصی نتوانست قدرت‌نمایی کند.

 

4g8l_img_0618.jpg

 

وی در ادامه خطاب به اعضای شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در لرستان گفت: همه‌ی مدیران دولتی موظف هستند از بخش خصوصی حمایت کنند. بخش خصوصی نیز باید اقدامات مؤثرتری انجام دهد. با کمک اتاق خرم‌آباد با سفرای خارج از کشور مبنی بر انجام سرمایه‌گذاری مکاتباتی داشته‌ایم، اگر از این فرصت استفاده نکنیم قطعاً استان‌های دیگر استفاده می‌کنند. سرانه‌ی درآمدی مردم را باید بالا ببریم. بخش خصوصی در این فضای پساتحریم باید سرعت دو جندانی نسبت به دولتی‌ها داشته باشند.

 

رییس اتاق خرم‌آباد تأکید کرد؛

پنجره‌ی واحد کسب و کار یعنی تسهیل فرآیند صدور مجوز متقاضیان سرمایه‌گذاری

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد نیز در جلسه‌ی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی لرستان گفت: با وجود پنجره‌ی واحد کسب و کار در لرستان به زودی شاهد تسهیل فرآیند صدور مجوز متقاضیان سرمایه‌گذاری خواهیم بود.

 

ctqj_selahvarzi_(1).jpg

 

حسین سلاح‌ورزی نیز در این جلسه به مصوبات جلسه‌ی گذشته‌ی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی لرستان هم اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از مصوبات این جلسه که با حضور معاون اجرایی رییس‌جمهور در دفتر استاندار برگزار شد، پیگیری برای رفع مشکلات واحدهای سنگ‌بری استان بود.

وی ادامه داد: در این جلسه به مشکلات واحدهای سنگبری لرستان از جمله مالیات بر ارزش افزوده، فروش پایین، کاهش ظرفیت تولید و تعطیلی برخی واحدها اشاره شد که معاون اجرایی رییس‌جمهور قول مساعد داد موضوع را از طریق دولت پیگیری نماید.

رییس پارلمان بخش خصوصی لرستان یادآور شد: همچنین در این راستا مدیرکل امور مالیاتی استان پیگیر مشکلات واحدهای سنگبری بوده است؛ به طوری که جلسات متعددی را در مرکز لرستان و تهران تشکیل داده که منجر به نتایج خوبی شد.

 

n8h0_img_0623.jpg

 

سلاح‌ورزی با بیان این‌که هفته‌ی آینده با حضور نمایندگان واحدهای سنگبری‌، نوع مساعدت اداره‌کل امور مالیاتی مشخص می‌شود، بیان داشت: در پایان مفاد تفاهم‌نامه به اتاق خرم‌آباد ابلاغ می‌شود.

وی در ادامه به ارتباط پنجره‌ی واحد کسب و کار با ثبت شرکت‌ها پرداخت و بیان داشت: سلیقگی عمل کردن سبب افزایش زمان رسیدگی به پرونده‌ی ثبت شرکت‌ها می‌شود که با وجود این پنجره به زودی شاهد تسهیل فرآیند درخواست مجوز متقاضیان شرکت‌ها خواهیم بود.

 

rnh6_selahvarzi_(2).jpg

 

سلاح‌ورزی در بخش دیگری از سخنان خود نیز به مصوبه‌ی توسعه‌ی صادرات غیر نفتی لرستان و همکاری با کشور عراق در این زمینه اشاره و اضافه کرد: در این راستا برای عملیاتی شدن این موضوع دو شرکت بازرگانی و خدمات مهندسی در استان راه‌اندزای شده است.

 

مدیرکل امور مالیاتی لرستان:

مالیات بر ارزش افزوده بر مبنای فروش اخذ می‌شود

مدیرکل امور مالیاتی لرستان گفت: بر مبنای فروش، مالیات بر ارزش افزوده اخذ می‌شود.

 

lrtb_mohamadi.jpg

 

محمدرضا محمدی نیز در این جلسه با بیان این مطلب افزود: شرکت‎های تولیدی در شهرستان‌های دورود و بروجرد تا پایان سال 92 بر اساس مبنای فروش، اظهارنامه‌ی مالیاتی خود را تکمیل و به امور مالیاتی شهرستان مربوطه پرداخت کرده‎اند و افراد جامانده کسانی هستند که به تکلیف خود عمل نکرده‎اند.

وی با تاکید بر این‌که مالیات بر ارزش افزوده بر مبنای فروش اخذ می‌شود، تصریح کرد: این در حالی است که مالیات بر ارزش افزوده بر مصرف‎کننده تحمیل شده است.

 

مدیرکل ثبت اسناد و املاک لرستان:

در زمینه‌ی آموزش متقاضیان ثبت شرکت آمادگی داریم

مدیرکل ثبت اسناد و املاک لرستان از ثبت ۲۷ هزار شرکت در این استان خبر داد.

 

pcfq_chehri.jpg

 

منوچهر چهری نیز در این جلسه با اعلام این خبر افزود: سه هزار و ۶۲۳ مورد درخواست ثبت شرکت جدید طی امسال در لرستان داشته‌ایم که از این تعداد تنها ۶۰۰ شرکت توانسته‌اند مراحل ثبت شرکت را به درستی طی کنند.

وی؛ عدم دقت متقاضیان ثبت شرکت در تکمیل فرم‌های مورد نیاز را عامل اصلی طولانی شدن روند ثبت شرکت‌ها دانست و گفت: برخی از افراد حتی توانایی تکمیل چند فرم را ندارند؛ در حالی‌که می‌خواهند شرکت راه‌اندازی کنند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک لرستان تصریح کرد: در مجموع بیش از ۲۷ هزار شرکت در استان به ثبت رسیده است، در حالی‌که مشخص نیست خروجی آن‌ها چه بوده و چه میزان اشتغال در استان ایجاد کرده‌اند.

 

olmr_img_0626.jpg

چهری، آموزش متقاضیان ثبت شرکت‌ها در لرستان را ضروری دانست و اعلام کرد: اداره‌کل ثبت اسناد و املاک استان برای آموزش متقاضیان ثبت شرکت اعلام آمادگی می‌نماید.

وی ادامه داد: هم‌ اکنون مدت زمان ثبت شرکت در لرستان 12 روز است که با آموزش متقاضیان، این زمان به کمتر از سه روز خواهد رسید.